پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹
۰ نفر

همشهری‌آنلای: پژوهشگران دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد واحد تهران با استفاده از گیاه "جو دو سر" موفق به سنتز نانو ذرات نقره شدند.

 با توجه به توسعه کاربردهای نانو ذرات، استفاده از این مواد در پزشکی و علوم زیستی رو به افزایش است.

تاکنون روش‌های مختلفی برای تهیه زیستی نانوذرات فلزی شناخته شده است، اما استفاده از گیاهان دارویی در سنتز نانو ذرات به دلیل کاهش عوارض جانبی، ترکیبات موجود در گیاهان، توسعه منابع وابسته به کشت گیاهان دارویی و جلوگیری از خروج ارز از کشور بسیار مقرون به صرفه است.

بر این اساس محققان دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران در مطالعات خود توانستند با استفاده از گیاه "جو دو سر" نانو ذرات نقره را تولید کنند.

به گزارش ایسنا،هدف از انجام این تحقیق تولید نانو ذرات نقره با استفاده از عصاره‌های آبی و هیدروالکلی گیاه "جو دو سر" بوده‌است.

از جمله ضرورت‌های سنتز سبز نانو ذرات می‌توان به کاهش هزینه، آلودگی، کاهش اثرات جانبی و استفاده آن در صنایع اشاره کرد و با توجه به کاهش هزینه‌های تولید، امکان صنعتی شدن تولید نانو ذرات نقره با این گیاه وجود دارد.

محققان این پروژه تحقیقاتی اقدام به جمع‌آوری و خشک‌کردن گیاه "جو دو سر" کردند و بعد از آن به عمل عصاره‌گیری از این گیاه شامل عصاره آبی و هیدروالکلی اقدام شد.

برای سنتز نانو ذرات نقره نیز ابتدا نانو نیترات نقره یک میلی مولار به دست آمد که از این مقدار 90 میلی مولار برداشت شد.

سپس به میزان 10 میلی لیتر از عصاره آبی و هیدروالکلی هر کدام جداگانه برداشت شد و با اضافه کردن نانو ذرات نقره بر روی هیتر قرار داده شدند.

بعد از گذشت 24 ساعت رنگ محلول‌ها از زرد به قهوه‌ای تیره درآمد که این تغییر رنگ نشان از سنتز نانو ذرات نقره دارد. این تغییر رنگ به دلیل احیا شدن یون نقره به نانو ذره نقره به وسیله مولکول‌های فعال موجود در عصاره گیاه "جو دوسر" بوده است.

علاوه بر آن بر اساس نتایج به دست آمده از تصاویر میکروسکوپ SEM نانو ذرات تولید شده عمدتا دارای اشکال کروی و گرد و نانوذرات تولید شده در اندازه‌های 60 تا 100 نانومتر بوده است.

نانو ذرات نقره خاصیت سمی دارند که این محققان در این تحقیق توانستند با استفاده از روش‌های سبز این مواد را تولید کنند.

این تحقیقات با همکاری نوشین امینی، غلامرضا امینی و زهرا جعفری انجام شده و در همایش نانو فناوری در کشاورزی ارائه شده بود.

کد خبر 378245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha