همشهری‌آنلاین: نخستین شب موسیقی ارسباران عصر چهارشنبه ۱۱ مرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

مداح - کیایی

به گزارش همشهری آنلاین آواز ملی و دستگاهی، محور بخش‌های مختلف نشست نوپای «شب موسیقی ارسباران» بود که چهارشنبه‌شب 11 مرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. این نشست به همت و ابتکار کانون موسیقی ارسباران شکل گرفته است. فرهنگسرایی که در این سال‌های ناسازگار موسیقایی و رکود هنر آواز ایرانی یکی از قطب‌های مهم هنری در پایتخت به شمار می‌رود و با پشتکار مدیران و کارکنانش نقش مهمی در امیدآفرینی برای اهل موسیقی و آواز ایفا کرده است.

جالب اینکه چهارشنبه‌شب در حالی که از یکی دو ساعت مانده به غروب، جمع زیادی از اهالی موسیقی کشور در واکنش به لغو کنسرت‌های اخیر در محل خانه موسیقی گرد هم آمده بودند، فرهنگسرای ارسباران نیز تقریباً به طور هم‌زمان، میزبان یک رویداد فرهنگی جدید بود که با استقبال هم مواجه شد.

به گزارش همشهری آنلاین شب موسیقی ارسباران که قرار است هر از گاهی (فصلی یا دوماهانه) برگزار شود در هر نشست، به یک ژانر مهم موسیقی جدی و هنری اختصاص خواهد داشت. این بار هم بهانه‌ای به نام آواز، چهار خواننده را به ارسباران دعوت کرد تا هر یک به همراه گروه‌شان آوازی را اجرا کنند.

عکس شب موسیقی ارسباران

علی شیرازی و مجید پایدار، به ترتیب خواننده و نوازنده تار، اعضای گروه اول را تشکیل می‌دادند. این دو برنامه‌شان را در دستگاه ماهور با یک آواز به همراه بازاجرایی کمتر شنیده شده از تصنیف مشهور مرغ سحر اجرا کردند. ویژگی مهم این شعر متفاوت (از رهی معیری) عاشقانگی آن بود در حالی که مرغ سحر اصلی مضمونی سیاسی و اجتماعی دارد.

علی رستمیان (خواننده)، محمدرضا رستمیان (سرپرست گروه و نوازنده سنتور)، آوا رستمیان (نوازنده کمانچه)، نازنین تن ساز(نوازنده عود) و شایان یزدی زاده (نوازنده تنبک) اعضای گروه دوم بودند. خواننده این بخش، آوازش را در دستگاه شور با ابیاتی از باباطاهر عرضه کرد و تصنیفی را هم پایان بخش کارش قرار داد.

پس از اجرای گروه دوم، با دعوت مجری برنامه، میلاد کیایی روی صحنه رفت و به تعریف خاطره‌ای از استاد زنده‌یاد نورعلی خان برومند (تارنواز، ردیف‌دان و مدرس آواز) پرداخت. کیایی پس از این سخنرانی کوتاه از صحنه خارج نشد و آنجا ماند تا با صدای امیر مداح، ساز و آوازی را با مطلع «نشاط انگیز و ماتم‌زایی ای عشق...» در مایه بیات اصفهان و بر اساس گوشه بوسلیک اجرا کنند. در این اجرا، بر خلاف اجراهای دیگر، تنها ساز و آواز اجرا شد و از اجرای تصنیف هیچ خبری نبود.

آخرین اجرای نخستین شب موسیقی ارسباران نیز با صدای علیرضا حاجی طلب و تارنوازی محمدامین اکبرپور صورت گرفت. این دو در دستگاه راست پنجگاه به هنرنمایی پرداختند. ویژگی مهم هر چهار خواننده دارا بودن لحن و صدای شخصی بود که در این سال‌های رواج تقلید و تک‌صدایی این ویژگی به چشم حاضران در سالن ارسباران آمد.

از جمله هنرمندان و فرهیختگان حاضر در نخستین شب موسیقی ارسباران می‌توان به سیما مافیها، محمود مخدوم، مرتضی غزنوی، کمال‌الدین عباسی، پوران وفادار، امیر خاکسار (شاعر)، سپیده جندقی، علیرضا معینی (مجری قدیمی تلویزیون)، آرش عزیزی، مهدی اصغرپور، مجید حسین‌خانی، آرش نصیری، عارف احسن، سعید ناظمی (شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی)، محمود حشمت، حسام‌الدین صحرایی، محمد قزلباش، محمد کاریزنوی، منصور رسولی، ابوالفضل گودرزی، فردین علایی، مهدی اکبری، دکتر امیر صبوری و هومن ظریف اشاره کرد. همچنین یوسف حاجی‌طالب از اساتید پیش‌کسوت موسیقی نواحی و پدر علیرضا حاجی‌طالب از حاضران در برنامه بود که با اعلام حضورش در سالن مورد تشویق دیگر حاضران قرار گرفت.

کد خبر 378284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha