شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

سوئیس که سال گذشته با انیمیشن «زندگی من به‌عنوان یک کدو» به فهرست ابتدایی اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان راه یافته بود، امسال با «فرمان الهی» در این رقابت شرکت می‌کند.

سینما

به گزارش همشهري، چراغ اول را در رشته بهترين فيلم خارجي‌زبان نودمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار، سينماي سوئيس روشن كرد و فرمان الهي به كارگرداني پترا ولپي را به مهم‌ترين رويداد سينمايي دنيا فرستاد. اين فيلم نخستين بار اوايل سال‌جاري ميلادي در جشنواره ترايبكا به نمايش درآمد و 3جايزه مهم ازجمله فيلم برگزيده تماشاگران را از آن خود كرد. فرمان الهي قرار است اوايل پاييز در سينماهاي آمريكا روي پرده برود تا واجد شرايط حضور در اسكار باشد.

اين دومين تجربه كارگرداني فيلمساز 47ساله سوئيسي است و ماجراي آن در 1971مي‌گذرد. نورا مادري جوان است كه همراه همسر و 2فرزندش در يك دهكده كوچك و آرام زندگي مي‌كند. به‌نظر مي‌رسد هيچ‌چيز، حتي شورش‌هاي 1968فرانسه هم نمي‌تواند آرامش اين دهكده و ساكنان آن را به هم بزند. تا اينكه نورا درمي‌يابد بايد براي گرفتن حق رأي زنان در سوئيس تلاش كند و كارزار او براي گرفتن اين حق تا پيش از 7فوريه 1971آغاز مي‌شود.

فرمان الهي كه حق پخش آن در 15كشور و منطقه دنيا فروخته شده، در اكران عمومي در سوئيس بيش از 300هزار تماشاگر داشت. ضمن اينكه در مراسم اهداي جوايز به برترين‌هاي سينماي سوئيس 3جايزه بهترين بازيگر زن، بهترين بازيگر زن مكمل و بهترين فيلمنامه را از آن خود كرد. هرچند رقابت براي كسب عنوان بهترين فيلم را به زندگي من به‌عنوان يك كدو باخت و در 3رشته بازيگري نامزد دريافت جايزه بود.

درام 96دقيقه‌اي فرمان الهي كه در توليد آن از تصاوير سياه و سفيد آرشيوي هم استفاده شده، در اكران عمومي چنان مورد استقبال قرار گرفته كه مي‌تواند بازيگر زن اصلي را هم راهي رقابت‌هاي اسكار كند. اگر فيلم در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان اسكار 2017 مورد توجه قرار بگيرد و نامزد كسب جايزه شود، ماري ليونبرگر هم مي‌تواند به نامزد شدن در بخش بهترين بازيگر زن اميدوار باشد.

در هشتاد و نهمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار، جايزه بهترين فيلم خارجي‌زبان به «فروشنده» اصغر فرهادي از ايران اهدا شد. آخرين مهلت معرفي فيلم‌هاي خارجي به آكادمي اسكار 10مهرماه است و تا امروز تنها خبر معرفي نماينده سوئيس منتشر شده است. آكادمي اسكار ابتدا 9فيلم را انتخاب مي‌كند و از ميان آنها 5فيلم نامزد كسب جايزه مي‌شوند.

کد خبر 378372

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha