شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

دادستان‌کل آمریکا دیروز در مقابل خبرنگاران قرار گرفت تا هم آنها و هم افرادی که در کاخ سفید اطلاعات محرمانه را به بیرون درز می‌دهند، تهدید به پیگرد و مجازات کند.

دادستان‌کل آمریکا

جف سشنز كه طي روزهاي اخير مورد انتقاد شديد رئيس‌جمهور آمريكا قرار گرفته بود، سرانجام سكوتش را شكست و قول داد آنهايي كه «اطلاعات حساس» در مورد مسائل داخلي كاخ سفيد را در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌دهند، پيدا كند. ترامپ هفته گذشته طي سخناني ضمن انتقاد از اين رويه گفته بود كه سشنز در اين مورد «خيلي ضعيف» عمل كرده است.

موضعگيري دادستان آمريكا پس از آن انجام شد كه روزنامه واشنگتن‌پست روز پنجشنبه با انتشار جزئيات كامل مكالمه ميان دونالد ترامپ با رئيس‌جمهور مكزيك و نخست‌وزير استراليا، كاخ سفيد را به لرزه درآورد. طبق متن منتشر شده، دونالد ترامپ در تماس تلفني‌اش با پنيا نيتو رئيس‌جمهور مكزيك از او خواسته در انظار عمومي و در سخنراني‌هايش با ديوار مرزي آمريكا و مكزيك مخالفت نكند و نگويد كه براي ساخت اين ديوار پولي پرداخت نمي‌كند. ترامپ در اين مكالمه مي‌گويد:

«اگر مخالفت‌تان را ادامه دهيد، من هم ديگر با شماها ملاقات نمي‌كنم.» ترامپ همچنين در مكالمه تلفني با نخست‌وزير استراليا به او مي‌گويد كه توافق آمريكا و استراليا در دوره باراك اوباما بر سر پذيرش پناهجويان در خاك آمريكا «يك توافق احمقانه» بوده است؛ توافقي كه اجراي آن ترامپ را ميان مردم آمريكا «بدنام» مي‌كند. نخست‌وزير استراليا در پاسخ، از او مي‌خواهد به توافقات انجام شده با دولت پيشين آمريكا پايبند باشد.

بخشي از صحبت‌هاي رد و بدل شده در اين تماس‌هاي تلفني كه مربوط به اوايل دوره رياست‌جمهوري ترامپ است، قبلا منتشر شده بود اما آنچه از جزئيات منتشر شده توسط واشنگتن‌پست برمي‌آيد اين است كه ادبيات به‌كار برده شده از سوي ترامپ، هيچ‌گاه در مكالمات ديپلماتيك ميان روساي جمهور سابقه نداشته است.

درز اطلاعات محرمانه از كاخ سفيد اتفاق تازه‌اي نيست و در دوره باراك اوباما هم اتفاق افتاده است. دولت اوباما نيز چندين پرونده در اين زمينه تشكيل داده بود. اما 6‌ماه حضور دونالد ترامپ در كاخ سفيد و كشمكش فراوان ميان اعضاي تيم او، ميزان درز اطلاعات به شكل بي‌سابقه‌اي افزايش داشته است. جف سشنز همچنين به خبرنگاران هشدار داد كه دولت ترامپ در حال بازنگري در رويه برخورد با انتشار اطلاعات محرمانه است و اقدامات آنها در انتشار اين «اطلاعات نتيجه‌اي جز زندان» نخواهد داشت.

سخنان سشنز به اينجا ختم نشد. دادستان آمريكا گفت: «ما به نقش مهمي كه مطبوعات ايفا مي‌كنند آگاه هستيم و به آنها احترام مي‌گذاريم اما آزادي مطبوعات بدون مرز نيست.» اين سخنان سشنز با واكنش منفي فعالان حقوق بشر و رسانه‌ در آمريكا روبه‌رو شده است. پيش از اين دونالد ترامپ خود رسانه‌ها را «دشمن مردم آمريكا» خوانده بود. اتفاقات روزهاي اخير نشان داد فعلا جنگ ميان رسانه‌هاي آمريكا و دونالد ترامپ كه از يك سال و نيم پيش آغاز شده، به پايان نزديك نخواهد شد.

کد خبر 378383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha