مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه شهری: در آستانه برگزاری نهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران از سکوت قابل تامل گسل‌های تهران داد.

در نشست مشترک سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان حوزه مدیریت سوانح و حوادث، در آستانه تصویب لایحه ایجاد سازمان مدیریت و بحران کشور اعلام شد که جمع‌آوری و ثبت اطلاعات  لرزه‌های تهران حکایت از یک وضعیت سکوت دارد که می‌بایست به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش همشهری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این خبر، ضمن تشریح موقعیت لرزه خیزی فلات ایران و واقع‌شدن اکثر شهرهای کشور در حلقه گسل‌های جنبان گفت: جمع آوری اطلاعات گسل‌های تهران تا شعاع 150 کیلومتری شهر از جمله گسل‌های شمال تهران، ری، طالقان، ایوانکی و ایپک دارای اهمیت است و با توجه به راه اندازی شبکه‌های پیش نشانگر، حرکات این گسل‌ها از طریق ثبت لرزه ای تحت نظر قرار گرفته شد. همچنین شناخت گسل های قرار گرفته در زیر آبرفت‌های دشت تهران که اطلاعاتی از آنها در دست نیست، از اهمیت برخوردار است.

مازیار حسینی اعمال مدیریت کاهش خطرپذیری را راه حل علمی و آزموده‌شده جهانی در برابر نگرانی از زلزله توصیف کرد و گفت: می توان با همت و روحیه برنامه محور و آسیب محور، خطرپذیری (ریسک خطر) را به تدریج کاهش داد و باید توجه داشت که تحقق توسعه پایدار در کشور به کاهش خطرپذیری شهر تهران در برابر زلزله گره خورده است. 

وی افزود: مدیریت کاهش ریسک در دهه های گذشته مورد غفلت قرار گرفته و تنها به مدیریت مقابله و تامین تجهیزات امداد و نجات توجه شده است، در حالی که باید به سمت اختصاص 80 تا 90 درصد بودجه و توان در بخش پیشگیری و آمادگی حرکت کرد تا حجم خطر پذیری کاهش یابد.

در ادامه این نشست، مهدی هاشمی، معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور و جانشین رئیس ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه در سخنانی دستیابی به تعامل مناسب با تمامی پدیده‌های طبیعی از جمله زلزله را ضروری خواند و گفت: تنها دراین صورت است که در برابر پدیده های طبیعی مورد تهدید قرار نمی گیریم و حتی نتایج مثبتی از این پدیده‌ها عایدمان می شود.

وی با تاکید بر تقویت فرهنگ ایمنی و نهادینه ساختن شیوه صحیح رویارویی با حوادث در سطح جامعه گفت: نباید از حادثه ترسید بلکه باید با ایجاد چهارچوب صحیح در آن زندگی کرد و ایجاد سازمان مدیریت بحران کشور گامی شجاعانه در این مسیر به شمار می آید.

در این نشست، همچنین رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، تصویب لایحه تاسیس سازمان مدیریت بحران کشور در آینده نزدیک را گامی بلند در توجه به کاهش خطرپذیری و مدیریت حوادث و سوانح کشور توصیف و ابرازامیدواری کرد که با اجرای دوره آزمایشی آن، زمینه اجرای برنامه های پیش بینی شده تحقق یابد.

از سوی دیگر، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله نیز اعلام کرد : نهمین مانور سراسری زلزله و ایمنی امروز در مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 37841

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز