دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
۰ نفر

مریم حدادی: در خبرها آمده است که یک ‌ماه‌گرفتگی جزئی که از ساعت ۲۱و۵۳ روز دوشنبه ۱۶ مردادماه یعنی امشب آغاز می‌شود و در ساعت ۲۲ و ۵۰ دقیقه به حداکثر خود می‌رسد در ایران قابل رویت است.

به همين‌خاطر اطلاعات مفيدي را درباره احكام و شرايط نماز آيات براي شما يادآوري مي‌كنيم. در زمان ‌ماه‌گرفتگي كامل يا جزئي كه تمام يا قسمتي از ‌ماه وارد سايه زمين مي‌شود، خواندن نماز آيات واجب است. در ادامه مي‌توانيد طريقه قرائت نماز آيات را بخوانيد. نماز آيات 2ركعت است و در هر ركعت 5ركوع دارد‌ كه به 2 روش خوانده مي‌شود.

  • روش اول

بعد از نيت و تكبيرة‌الاحرام، حمد و سوره خوانده مي‌شود و بايد به ركوع برويد. بعد از ركوع دوباره حمد و سوره را بخوانيد و باز به ركوع برويد و باز سر از ركوع برداريد و حمد و سوره را بخوانيد و به ركوع برويد و بار ديگر سر از ركوع برداريد و همينطور ادامه دهيد تا يك ركعت با 5 ركوع كه قبل از هر ركوعي حمد و سوره خوانده شده است كامل شود. بعد از 5ركوع بايد به سجده برويد و 2بار سجده كنيد و بعد براي ركعت دوم قيام كنيد و مانند ركعت اول ادامه دهيد و 2سجده ركعت دوم را بجا آوريد و بعد از آن تشهد بخوانيد و سلام دهيد.

  • روش دوم

بعد از نيت و تكبيرة‌الاحرام، حمد و يك آيه (البته احتساب بسم‌الله به‌عنوان يك آيه خلاف احتياط است) از سوره‌اي را بخوانيد و به ركوع برويد، بعد از ركوع، آيه ديگري از آن سوره را بخوانيد و دوباره به ركوع برويد و مجددا سر از ركوع برداشته و آيه ديگري از همان سوره را قرائت كنيد و همينطور تا ركوع پنجم ادامه مي‌دهيد تا سوره‌اي كه پيش از هر ركوع، يك آيه از آن را قرائت كرده‌ايد، قبل از ركوع آخر تمام شود. بعد از تمام شدن سوره، ركوع پنجم را بجا آوريد و به سجده برويد، و پس از اتمام 2سجده، براي ركعت دوم قيام كنيد و حمد و آيه‌اي از يك سوره را بخوانيد و به ركوع برويد و همينطور مانند ركعت اول ادامه دهيد تا تشهد و سلام نماز. يادتان باشد در اين روش نبايد سوره حمد را بيش از يك مرتبه، آن هم در اول آن ركعت و پيش از ركوع اول بخوانيد.

  • احكام مخصوص نماز‌آيات

1- از زمان شروع خورشيدگرفتگي يا ماه‌گرفتگي، بايد نماز آيات خوانده شود و بنابراحتياط واجب بايد به قدري تأخير نيندازد كه‌ماه گرفتگي يا خورشيدگرفتگي شروع به باز شدن كند.2- اگر خواندن نماز آيات به قدري تأخير بيفتد كه خورشيدگرفتگي يا‌ ماه گرفتگي شروع به باز شدن كند، نبايد نيت ادا و قضا كند ولي اگر بعد از باز شدن تمام آن، نماز بخواند، بايد نيت قضا كند.

٣- مي توانيد يك ركعت از نماز آيات را به يكي از روش‌هاي گفته شده و ركعت دوم را به روش ديگر بخوانيد.
4- اگر خسوف و كسوف به صورت نيم سايه باشد، نماز آيات واجب نيست. البته خسوف امشب به صورت جزئي است و خواندن نماز آيات واجب است.

کد خبر 378490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha