یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

براساس آمار‌های موجود، کارنامه خصوصی‌سازی‌ و عرضه سهام در بورس در طول ۳سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و سالانه فقط ۶درصد از سهام قابل‌عرضه در بورس به عموم عرضه می‌شود.

 به گزارش همشهري، اطلاعات و آمار‌هاي موجود از پرونده خصوصي‌سازي‌ در دولت يازدهم نشان مي‌دهد كه مقدار كل واگذاري‌ها از طريق بورس با كاهش چشمگيري مواجه بوده است. براساس اين اطلاعات جمع كل واگذاري‌هايي كه از طريق بازار شفاف بورس و فرابورس انجام شده است به‌طور ميانگين 6درصد بوده و فقط در سال94 سازمان خصوصي‌سازي‌ كارنامه مثبتي را از طريق بورس از خود برجاي گذاشته است.

اين در حالي است كه مقدار واگذاري سهام از طريق بورس در پنج‌ماهه سال‌جاري به صفر رسيده است. مطابق قانون اولويت اصلي براي فروش سهام شركت‌ها بورس و فرابورس است اما رويه واگذاري‌ها تغيير كرده و بيشتر واگذاري‌ها از طريق مزايده انجام مي‌شود. براساس آمار موجود در سال 93جمعا 5147ميليارد تومان سهام واگذار شده است كه از اين مقدار فقط 300ميليارد تومان كه معادل 6درصد است از طريق بورس به عموم عرضه شده است.

اين مقدار در سال گذشته به 5.5درصد رسيد به‌طوري كه از مجموع كل واگذاري‌هاي انجام شده در سال 95 كه معادل 4300ميليارد تومان بود جمعا 239ميليارد تومان سهام در بورس فروخته شده است. با اين حال ارزش كل واگذاري‌ها از طريق بازار سهام در سال 94معادل 55درصد از كل واگذاري‌ها بوده و اين تنها سالي است كه كارنامه مثبتي از سوي سازمان خصوصي‌سازي‌ براي عرضه سهام از طريق بورس به ثبت رسيده است.

اين آمار همچنين نشان مي‌دهد كه از ابتداي سال تاكنون حتي يك سهم از سوي خصوصي‌سازي‌ در بورس و فرابورس فروخته نشده است. قبل از اين بدترين دوره خصوصي‌سازي‌ مربوط به سال‌هاي 81تا 84 بود كه در آن دوره نيز رئيس‌كل كنوني سازمان خصوصي‌سازي‌ تصدي اين سازمان را برعهده داشت.

  • انجام تكاليف بودجه

رئيس‌كل سازمان خصوصي‌سازي در گزارش تازه‌اي كارنامه عملكردش را تشريح كرد و‌ گفت: در سال گذشته، ۱۶هزار و ۵۰۰ميليارد تومان تكليف بودجه‌اي داشتيم كه بالغ بر ۱۶هزار و ۴۳۱ ميليارد تومان از اين رقم تحقق يافته است. علي اشرف پوري حسيني گفت: در سال۹۵ اين سازمان ۱۶ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان تكليف بودجه‌اي بر عهده داشت كه بالغ بر ۱۶ هزار و ۴۳۱ ميليارد تومان از اين رقم تحقق يافته است كه از اين نظر سال ۹۵ تنها سالي در تاريخ اجراي خصوصي‌سازي‌ در كشور است كه به تحقق ۱۰۰ درصدي وظايف بودجه‌اي نزديك شده‌ايم. رئيس‌كل سازمان خصوصي‌سازي‌ افزود:

نگاهي به وضعيت واگذاري‌ها در كشور نشان مي‌دهد تا پيش از دولت يازدهم حدود ۱۰۰ هزار ميليارد تومان واگذاري داشته‌ايم كه اين رقم در 4سال دولت يازدهم ۴۲هزار ميليارد تومان را شامل مي‌شود؛ يعني در دولت يازدهم بيش از ۳۰ درصد واگذاري‌هاي تاريخ خصوصي‌سازي‌ صورت گرفته است. وي همچنين تصريح كرد: تا پيش از دولت يازدهم تنها ۱۸ درصد واگذاري‌ها به بخش خصوصي واقعي بوده و اين در حالي است كه در دولت يازدهم ۶۶ درصد واگذاري‌ها به بخش خصوصي واقعي انجام شده است.

کد خبر 378500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha