دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: هفته پیش خبری با عنوان "غسال‌خانه سالن تئاتر مبارکه شده است!/ مدیران فرهنگی پاسخ بدهند" بر خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت. خبر با واکنش‌هایی از سوی برخی متولیان امر همراه شد که جای خوشبختی دارد، اما پاسخگویی آن‌ها ربطی به صورت مساله نداشت.

نمایش

به گزارش خبرنگار ایسنا، معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود که "هیچ گونه اجرایی در غسالخانه انجام نگرفته است."

شهردار مبارکه نیز در خبری با عنوان "باز هم مشت پوچ فضای مجازی باز شد" که از صدا وسیما پخش شد شایعه اجرای تئاتر در غسالخانه را تکذیب کرد؛ این در حالی است که خبر در یک خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی منتشر شده بود و اصل موضوع نبود سالن مناسب برای تمرین بود نه اجرا!

خبرنگار ایسنا برای شفاف‌تر کردن صورت مساله به سراغ یکی از بازیگران تئاتر شهرستان مبارکه و معاون فرهنگی ارشاد استان اصفهان رفت که در ادامه می‌خوانید:

نادر روشنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، پیرامون تمرین تئاتر در غسالخانه شهرستان مبارکه گفت: یک تئاتر خیابانی با نام "قیمت بگذار" را برای جشنواره ملی تئاتر خیابانی لاهیجان تهیه کرده‌ایم که در مرحله نخست این جشنواره پذیرفته شد.

وی افزود: از طرف جشنواره تماس گرفتند و اظهار کردند که فیلم نمایش را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنید؛ از آنجا که جایی مانند پلاتو برای فیلم گرفتن نداشتیم مجبور شدیم به قبرستان شهر برویم و در آنجا فیلمبرداری کنیم.

دستیار کارگردان تئاتر خیابانی "قیمت بگذار" اضافه کرد: به قبرستان رفتیم و در کنار در غسالخانه و با استفاده از نور اتومبیل‌هایمان از تمریناتی که در حال انجام بود فیلمبرداری کردیم و آن فیلم را به جشنواره فرستادیم که عکس‌ها و ویدئوهای آن نیز موجود است.

روشنی خاطرنشان کرد: این ماجرا اولین بار نبود که اتفاق می‌افتاد؛ چون همین گروه چند سال پیش برای جشنواره بین المللی کودک و نوجوان همدان، نمایش "کنترل خشم" را در همان مکان فیلمبرداری کرده و برای دبیرخانه ارسال کرده است که اتفاقا دیپلم افتخار بهترین بازیگری هم در آن جشنواره نصیب این گروه و این نمایش شد.

وی ادامه داد: پس از انتشار خبر مربوط به تمرین تئاتر در غسالخانه قبرستان در مبارکه، دوستان از شهرداری مبارکه نیز ساکت ننشستند و مصاحبه‌های مختلفی انجام دادند و خبر واقعی را دستکاری کردن و مضمون را به "اجرای تئاتر غسالخانه" تغییر دادند. 

این بازیگر تئاتر خیابانی "قیمت بگذار" افزود: این تغییر مضمون دقیقا با هدف انجام شده و با این کار قصد دارند تا مساله اصلی را  به حاشیه بکشانند.

روشنی اظهار کرد: صدا وسیما خبری با عنوان "تکذیب خبر شایعه اجرای تئاتر در غسالخانه مبارکه" پخش کرد؛ این در حالی است که ما هیچ جا نگفته بودیم در غسالخانه اجرا رفته‌ایم، بلکه گفتیم تمرین می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خودشان خبر را دستکاری می‌کنند و خودشان هم به ما تهمت دروغ می زنند که هیچ تمرین و اجرایی آنجا انجام نگرفته است. مگر می‌شود در روز روشن آنقدر راحت دروغ گفت و از یک تریبون بزرگ آن را پخش کرد؟ پس فیلم‌ها و عکس‌هایمان هم فوتوشاپ است؟!

توضیحات اداره ارشاد استان اصفهان 

پرویز طاهری، معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: قرار شده تا با هنرمندان و شهردار مبارکه در مورد حل این مساله جلسه بگذاریم و راهکاری ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه هم شهرداری و هم هنرمندان مبارکه را به آرامش دعوت کردیم، افزود: در داد و قال نمی‌توان کاری را از پیش برد و باید آرامش حاکم شود تا بتوان قضیه را به جایی رساند. از طرفی شهردار مبارکه ناراحت بود که خدماتش نادیده گرفته شده و از طرف دیگر نیز هنرمندان، گلایه و شکایت خود را به این شیوه نشان دادند.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: ما هنرمندانمان را بسیار دوست داریم، هنرمندان مبارکه عزیز و انسان های باخردی هستند؛ در حال حاضر هشت گروه تئاتر منسجم در حال فعالیت در این شهرستان هستند که نشان دهنده سطح بالای توجه به هنر در این شهرستان است. اداره ارشاد نیز حمایت و پیگیری فعالیت‌ها و مشکلات هنرمندان را باید سرلوحه کار خود قرار دهد که تاکنون همین‌گونه بوده است.

طاهری با بیان اینکه سبک گلایه هنرمندان متفاوت است، اضافه کرد: ای کاش ابتدا این موضوعات را از طریق اداره ارشاد استان پیگیری می‌شد اگر با من تماسی گرفته بودند حتما خودم را به مبارکه می‌رساندم و با شهردار صحبت می‌کردم.

وی به سالن موجود در شهرداری مبارکه اشاره کرد و گفت: سال گذشته بازدیدی از این سالن داشتیم، به شهرداری پیشنهاد دادیم که اگر بازسازی و مرمتی برای این سالن انجام دهند، کار مناسبی در جهت توجه به فرهنگ و هنر در شهر انجام خواهد گرفت. ما هم قول دادیم که از طرف وزارت ارشاد، تجهیزات سینمایی لازم را را فراهم کنیم تا مردم بتوانند از آن و فیلم‌های سینمایی روز کشور استفاده کنند. شهردار مبارکه نیز با این پیشنهاد موافقت کرد و رقم قابل توجهی را برای این موضوع تخصیص داد.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان خاطرنشان کرد: بازسازی آن سالن در حال حاضر در حال انجام است و قول داده‌اند که سالن به زودی به بهره‌برداری برسد.

طاهری اظهار کرد: با صحبتی که با شهردار مبارکه داشتم، ایشان قسم خوردند که یک برگه هم برای اینکه هنرمندان درخواست سالن کرده باشند، وجود نداشته است، البته هنرمندان هم می‌گفتند زمانی که سالن در حال تعمیر است چرا باید درخواستی ارایه کنیم.

وی افزود: از اداره ارشاد مبارکه هم پیگیری کردم اما ایشان هم گفتند برای ما هم هیچ درخواستی برای استفاده از آن سالن نیامده است؛ احتمالا دلیلش هم درحال بازسازی بودن سالن بوده است. اما چقدر خوب بود که هنرمندان تئاتر شهرستان به اداره ارشاد مراجعه می‌کردند و با رایزنی‌هایی با دستگاه‌های دیگر مانند اداره آموزش و پرورش یا هلال احمر وارد مذاکره می‌شدیم و مشکل نبود سالن برای اجرا تا آماده شدن سالن شهرداری حل می‌شد تا کار بچه‌ها لنگ نماند.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در هیاهو کسی، چیزی به دست نمی‌آورد، اظهار کرد: در این هیاهو مردم هستند که از حق طبیعی‌شان باز می مانند.

طاهری ادامه داد: امیدوارم با همراهی هنرمندان و مسوولان شهرستان مبارکه شاهد ارتقای کیفیت در اجراها و سالن‌ها باشیم.

وی اضافه کرد: این شهرستان اگر دارای یک سالن هزار نفره باشد، به شدت شاهد اتفاقات بزرگ هنری خواهیم بود. حال به نظر می‌رسد بهتر باشد کاری انجام گیرد که به سمت این موضوع رویم که سرمایه‌گذاری در این بخش صورت بگیرد.

به گزارش ایسنا؛ به نظر می رسد برخی از مدیران در جهت شفاف سازی تمام تلاش خود را انجام می‌دهند و برخی دیگر تنها به فکر انحراف افکار عمومی از موضوع اصلی به موضوع مدنظر خود هستند.

همانگونه که در گزارش قبلی ذکر شد، بهتر است مدیران و هنرمندان در کنار هم و با همفکری هم، برای مشکلات راهکار ارایه دهند و به پاک کردن صورت مساله نپردازند. این وسط اقشار مختلف با توجه به موقعیت اجتماعی خود ضربه خواهند خورد و در نهایت بیشترین ضربه به مردمی وارد خواهد آمد که دوستدار هنر هستند و استفاده از هنر حق طبیعی تک تک آنها به حساب می آید.

کد خبر 378600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha