سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۹
۰ نفر

ایمن‌سازی‌ جاده تهران- مشهد در محدوده بین شهرستان میامی تا سبزوار معروف به منطقه عباس‌آباد برای عبور یوزپلنگ‌ها یکی از برنامه‌های اصلی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است که بر این اساس نصب تابلوهای هشدار در آن محدوده انجام و عملیات فنس‌کشی نیز در هفته جاری آغاز می‌شود.

نبود تابلوهاي هشدار‌دهنده و عدم‌فنس‌كشي در حاشيه زيستگاه‌ها و نبود زيرگذر براي تردد اين حيوان سبب شده تا يوزهاي متعددي قرباني تلفات جاده‌اي شوند اين درحالي است كه يوزپلنگ آسيايي كه از آن به‌عنوان نماد حيات‌وحش كشور نام برده مي‌شود در خطر انقراض قرار دارد و با خوش‌بيني جمعيت اين‌گونه نادر حيات‌وحش 55 قلاده برآورد مي‌شود.

مدير پروژه حفاظت از يوزپلنگ آسيايي كه پيش از اين از ايمن‌سازي‌ زيستگاه يوزها در محور تهران- مشهد خبرداده بود دراين باره به ايرنا گفت: فنس‌كشي و نصب تابلوهاي هشدار در محدوده عباس‌آباد پروژه‌اي مشترك است كه در اين راستا تا‌كنون 8تابلو در قبل و بعد از اين محدوده به فاصله 500 متري از يكديگر نصب‌شده و عمليات فنس‌كشي نيز در هفته جاري آغاز مي‌شود.

هومن جوكار خاطرنشان كرد: مقرر شد 12كيلومتر از اين محدوده فنس‌كشي شود اما قرار شد با بودجه سال 95، يك‌ميليارد تومان تخصيص داده شود و 6كيلومتر فنس‌كشي شود و بقيه با يك‌ميليارد تومان ديگر با بودجه سال آينده صورت گيرد كه وزارت راه و شهرسازي اين بودجه را تأمين مي‌كند.

وي تأكيد كرد: فنس‌كشي به تنهايي مشكل اين محدوده را برطرف نمي‌كند، از اين‌رو نصب تابلوهاي هشدار هم در دستور كار قرار گرفت تا رانندگان قبل از ورود به محدوده هوشيار باشند، تابلوها كاملا براساس استاندارد جهاني طراحي شده‌اند و براي آنها چراغ چشمك‌زن تعبيه شده، همچنين تابلو از جنسي است كه رفكلس زيادي دارد و در شب به‌خوبي ديده مي‌شود چون اين حوادث معمولا در شب اتفاق مي‌افتد.

کد خبر 378646

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha