مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

الهام مصدقی‌راد: بعضی سازندگان بنا بعد از دریافت تأییدیه طرح نمای ساختمان، همان نمای تأییدشده توسط کمیته را در مرحله اجرا پیاده نکرده و گاهی تغییراتی در آن اعمال می‌کنند.

مديركل معماري و ساختمان شهرداري تهران پيش‌تر اعلام كرده بود كه اين موضوع در سال96 به‌صورت جدي‌تري پيگيري مي‌شود تا ميزان تخلفات در اجراي نما به صفر برسد. هم‌اكنون بعد از تخلف در اجراي نماي ساختمان، كميته دوباره نما را بررسي مي‌كند. اگر ميزان تخلفات اندك باشد، پايان كار صادر مي‌شود اما اگر تخلفات بيش از حد بوده يا موارد خاصي را شامل شود، به كميسيون ماده‌100ارسال مي‌شود. كميسيون ماده 100نيز دستور رفع خلاف زيرنظر منطقه را مي‌دهد و درصورت رفع كامل تخلفات ‌پايان كار صادر مي‌شود.

به گفته صادق‌زاده، قرار است در سال‌جاري با تشديد كنترل نحوه اجراي نماي ساختمان، ‌كار به‌گونه‌اي پيش رود كه سازندگان در طول مراحل ساخت در نقشه نماي تأييد شده تغييراتي اعمال نكنند و اين مراحل به‌صورت مستمر پيگيري شود، اما اگر باز هم تخلفي رخ داد، طبق روال قبل كميته‌ها و ماده‌100وارد عمل خواهند شد.

  • ورود جدي نظام مهندسي به كنترل نماي ساختمان

كميته نما وقتي فعاليت خود را آغاز كرد با مقاومت و اعتراض‌هايي از طرف سازندگان و برخي طراحان مواجه شد؛ چرا كه تصور مي‌كردند قرار است عرصه بروز خلاقيت و علاقه‌مندي‌هايشان محدود شود. با گذشت حدود 2سال از فعاليت كميته و تلاشي كه براي فرهنگسازي و آشنا كردن متوليان ساخت‌وساز انجام شد، بخش قابل‌توجهي از مخالفان از مواضع خود كوتاه آمدند و برايشان قطعي شد كه قرار است در چارچوب ضوابط و مقررات پيش روند و از طرح‌هاي غيرايراني كه سنخيتي با تاريخ و تمدن فرهنگ ايراني ندارند، فاصله بگيرند. اين مسئله را آمار و ارقام اداره كل معماري و ساختمان از ميزان افزايش پروانه‌هاي تأييديه و همچنين درخواست‌هاي داوطلبانه برخي سازندگان از بررسي دقيق نماها و حضور در كميته‌ها نيز نشان مي‌دهد.

كنترل نحوه اجراي نماي تأييد‌شده نيز مقوله ديگري است كه قرار است شهرداري در سال‌جاري با دقت بيشتري آن را اجرا كند تا اين موضوع هم مانند طراحي نما در قالب ضوابط، بتواند در چارچوب قانون حركت كند و تخلفاتي كه حين اجرا، در نماي تأييدشده از سوي برخي سازندگان اعمال مي‌شود، ‌به صفر برسد. سال گذشته جلسات توجيهي به همين منظور با شهرداران نواحي برگزار شد تا در جريان اهميت و نحوه اجراي كار درخصوص كنترل نما قرار بگيرند. همچنين به گفته سهيلا صادق‌زاده، مديركل معماري و ساختمان شهرداري، سازمان نظام مهندسي هم تا حدودي فعاليت خود را در اين زمينه آغاز كرد. اما از ابتداي امسال اين مسئله به‌صورت جدي‌تر توسط شهرداري پيگيري شده و جلساتي نيز با نظام مهندسي برگزار شده تا مهندسين ناظر، ‌بر نحوه اجرا دقت و كنترل بيشتري داشته باشند. صادق‌زاده مي‌گويد: «پيش از اين مهندسين ناظر وقتي صفر تا صد يك ساختمان را گزارش مي‌كردند، ‌نماي اجرا شده را با نقشه آن تطبيق نمي‌دادند اما از زمان آغاز فعاليت كميته‌ها، اين اتفاق نيز مي‌افتد و نقشه نما را نيز امضا مي‌كنند اما قرار است جدي‌تر شده و در گزارش‌هاي مرحله‌اي نظام مهندسي نيز به آن اشاره شود.» تاكنون نيز چك‌ليست‌هايي با همكاري شهرداري و نظام مهندسي استخراج شده تا به‌زودي تطابق نماي ساختمان با طرح تأييد شده و همچنين نحوه اجراي آن، به‌صورت جدي‌تري پيگيري شود. يكي ديگر از مواردي كه سازمان نظام مهندسي به كنترل كيفيت آن خواهد پرداخت، ايمني و مهندسي درست اجراي نماست. بررسي اين مسئله در ديگر بخش‌هاي ساخت بنا، از وظايف ذاتي سازمان نظام مهندسي است و قرار است مقوله نما هم به اين موضوع افزوده شود.

  • كارگاه‌هاي آموزشي كنترل نما

با جدي‌تر شدن كنترل اجراي نماي ساختمان، قرار است جلسات توجيهي براي مأموران نواحي شهرداري برگزار شود تا ضمن آشنايي بيشتر با اهميت مقوله نماي ساختمان، اولويت‌ها و ضرورت‌هاي لازم براي ارائه گزارش‌هاي احتمالي تخلفات نيز به آنها ارائه شود تا فاز جديد فعاليت كميته‌هاي نما با كيفيت قابل‌قبولي به اجرا درآيد. چهارشنبه هفته جاري نخستين دوره اين جلسات توجيهي برگزار خواهد شد.

کد خبر 378651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha