سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

همشهری دو - سیدعماد حسینی: بحرین یکی از عجیب‌ترین کشورهای منطقه از نظر شرایط حکومت و وضعیت طبقات اجتماعی است

کشوری که اکثریت آن تحت سیطره توسط اقلیتی است که رسما توسط دولت‌های خارجی، به‌خصوص عربستان سعودی اداره می‌شود.

درنتيجه اين شرايط، بيشتر مردم مظلوم اين كشور سال‌هاست كه در حال مبارزه براي آزادي هستند اما با سركوب شديد داخلي و خارجي با همكاري عربستان، آمريكا و... مواجه شده و بارها به خاك و خون كشيده شده‌اند. اين در حالي است كه شيعيان اين كشور حتي حق برگزاري مراسم مذهبي خود را به‌طور كامل و راحت نداشته و ندارند. اما در اين ميان جمعيتي از جوانان غيور بحريني 6سال پيش گرد هم جمع شده و گروهي را تشكيل دادند كه به نام «14فوريه» شهرت دارد؛ گروهي كه محكم دربرابر ظلم حاكمان ايستاده است و روزبه‌روز گسترده‌تر مي‌شود. در اين گفت‌وگو با ضياء البحراني، يكي از اعضاي اين گروه همراه شده‌ايم تا بيشتر درباره بحرين و مبارزه مردمش بدانيم.

  • لطفا ابتدا خودتان را معرفي كنيد و درباره ائتلاف 14فوريه كمي توضيح بدهيد؟

من ضياء‌البحراني هستم، يكي از اعضاي كادر رهبري ائتلاف 14فوريه و يكي از هزاران بحريني‌اي كه براي آزادي كشورم مبارزه مي‌كنم. اما در رابطه با ائتلاف 14فوريه بايد بگويم كه اين ائتلاف يك جريان انقلابي و سياسي است كه با تلاش تعدادي از جوانان مستقل بحريني شكل گرفته و از مارس سال 2011 همزمان با اعلام وضعيت فوق‌العاده در كشور، بر دامنه فعاليت خود افزوده است. ما چندين مرحله بغرنج را از زمان تاسيس در فوريه 2011 پشت سر گذاشته‌ايم و به‌رغم اقدامات سركوبگرانه رژيم آل‌خليفه و حمايت نظامي مستقيمي كه از سوي رژيم‌هاي مرتجع منطقه از طريق آنچه به سپر جزيره مشهور است، انجام مي‌شود و نيز در سايه حمايت اطلاعاتي، سياسي و لجستيكي دولت‌هاي آمريكا و بريتانيا از رژيم حاكم بر بحرين، به‌ياري خدا توانسته‌ايم فعاليت مبارزاتي خود را در سرتاسر بحرين ادامه دهيم و 6سال است كه اين پويايي را ادامه مي‌دهيم. پتانسيل و شتاب فعاليت جوانان اين جريان عليه رژيم آل‌خليفه به حدي بود كه اين رژيم را بر آن داشت تا آن را به‌عنوان يكي از مهم‌ترين دشمنان ديكتاتوري خويش توصيف كرده و در سال 2014 وارد فهرست گروه‌هايي كند كه به زعم خود، تروريست هستند. حتي در بيانيه 4 كشور محاصره‌كننده قطر (عربستان سعودي، امارات، بحرين و مصر) نيز نام جريان 14فوريه به‌عنوان يكي ازگروه‌هاي تروريستي كه مورد حمايت دوحه قرار دارد، گنجانده شده است. اين در حالي است كه تمامي ادعاهاي آنها بي‌پايه و اساس بوده و اصولا جريان 14فوريه دست به هيچ اقدامي خارج از چهارچوب‌هاي مسالمت‌آميز نزده است. جوانان بحريني در حالي به توصيه رهبران خود به مبارزه مسالمت‌آميز خود ادامه مي‌دهند كه مأموران امنيتي و نظامي آل‌خليفه بدترين جنايات را عليه مردم بحرين انجام داده، به زنان كه ناموس مردم بحرين هستند تعرض كرده و حرمت مقدسات را زير پا مي‌گذارند؛ اقداماتي كه هر يك از آنها مستوجب اعلام حكم مقاومت حسين‌وارانه براي پاسخ به متجاوزان است. امروز بحمد‌الله با وجود تمامي فشارهاي اعمال‌شده عليه مردم بحرين، ما خود را به‌عنوان يك جريان انقلابي و سياسي كه حضور پررنگ ميداني و مردمي دارد محسوب كرده و روابط سياسي متنوعي در داخل و خارج از آن ايجاد كرده‌ايم.

  • آخرين وضعيت و شرايط آيت‌الله‌عيسي قاسم چگونه است؟ از احوالات رهبر شيعيان بحرين چه خبر؟

تمامي برنامه‌ها ونقشه‌هاي خبيثانه رژيم آل‌خليفه براي شكستن اراده آيت‌الله شيخ عيسي قاسم تا به امروز با شكست مواجه شده است. در پي شكست تمامي نقشه‌هايش، امروز رژيم آل‌خليفه، اقامت اجباري را بر او تحميل كرده و او را در حبس خانگي در منزلش در منطقه «درّاز» قرار داده است. اين اقدام رژيم آل‌خليفه نيز در راستاي فهرست طويل و درازي از اقدامات و فشارهايي است كه عليه مردم بحرين و رهبرانشان به‌كار گرفته مي‌شود. اخيرا نيز مجلس شوراي بحرين قانون مجازات‌هاي جايگزين را به تصويب رسانده كه در ميان آن، قانون مجازات حبس خانگي هم گنجانده شده است. صاحب‌نظران معتقدند اين قانون در واقع براي تسهيل اقدامات سازمان‌هاي امنيتي آل‌خليفه عليه آيت‌الله عيسي قاسم به تصويب رسيده است.

  • آيا اطلاعاتي از شرايط اين رهبر مذهبي به‌طور مستقيم به‌دست شما مي‌رسد؟ به تعبيري آيا شما قادر به دستيابي به اطلاعات لحظه‌اي از شرايط رهبر شيعيان بحرين هستيد؟

به دلايل امنيتي قادر نيستم به اين پرسش شما پاسخ بدهم.

  • مهم‌ترين فعاليت‌ها براي همبستگي با آيت‌الله عيسي‌قاسم طي مدت گذشته (پيش از يورش نظاميان به منزل ايشان) وبعد از آن چه بود؟

پيش از تهاجم به منزل وي، فعاليت‌ها وبرنامه‌هاي متعددي براي همبستگي با او در سرتاسر بحرين صورت گرفته بود. جوانان بحريني در كنار مبارزه عليه رژيم آل‌خليفه در اطراف منزل وي نيز تحصن كرده بودند. بعد از تهاجم ددمنشانه‌اي كه رژيم آل‌خليفه عليه متحصنين در اطراف منزل آيت‌الله شيخ‌عيسي قاسم انجام داد و منجر به شهادت 5 شهروند و زخمي‌شدن و دستگيري صدها نفر ديگر شد، ائتلاف 14مارس شماري از فعاليت‌ها را در مناطق مختلف بحرين، در محكوميت اين اقدامات برگزار كرد.

يكي از اين برنامه‌ها اعلام «روز ملي اخراج پايگاه آمريكايي از بحرين» بود كه در نخستين جمعه از ‌ماه مبارك رمضان برگزار شد؛ اين برنامه در واقع منعكس‌كننده موضع سياسي و راهبردي ائتلاف و مردم بحرين عليه حضور نظامي آمريكا در كشورمان بود؛ به‌ويژه كه سركوب‌هاي وحشيانه صورت گرفته عليه مردم بحرين با چراغ سبز آمريكا انجام گرفته و مي‌گيرد. ما معتقديم كه دولت آمريكا هم به‌طور مستقيم در كشتار و جنايات اعمال‌شده عليه مردم بحرين مشاركت مستقيم داشته و به‌طور خاص در جنايت فجيعي كه در اطراف منزل آيت‌الله شيخ عيسي‌قاسم در دراز به وقوع پيوست اين مشاركت پررنگ‌تر بوده است؛ به‌ويژه كه اين تهاجم بعد از ملاقات حمدبن‌آل‌خليفه، ديكتاتور بحرين، با ترامپ در رياض به وقوع پيوست.

  • اما برخي‌ها بر شما اين اشكال و انتقاد را دارند كه اهداف و خاستگاه‌هاي شما براي مسئله بحرين از يك موضوع فراگير همچون تغيير رژيم در بحرين به دفاع از يك شخص با احترام به جايگاه بالايي كه آيت‌الله عيسي قاسم در ميان جامعه بحرين و نيز مسلمانان دارد، پايين آمده است، چه پاسخي براي اين انتقاد داريد؟

قيام مردم بحرين كه در 14فوريه 2011جرقه آن زده شد، اهداف مشخص و واحدي دارد كه مردم كشور همچنان به آن پايبند و متعهد هستند زيرا به مشروعيت آن ايمان داشته و دارند. در طول اين دور از مبارزه، مسائلي مطرح شدند كه به‌دليل حساسيت و اهميت، شتاب و توجه بيشتري را از مردم و جريان انقلابي گرفتند. به‌طور مثال حمله به مراسم حسيني و تخريب مساجد يا تعرض به حرمت زنان، اينها هريك مسائلي بودند كه در دوره‌اي مورد توجه خاص قرار گرفتند اما اين توجه مردمي به‌معناي كوچك‌شدن زاويه ديد انقلاب و محصور شدن آن صرفا به اين مسئله نبوده و نيست. همچنين تجاوز به ساحت بزرگ‌ترين شخصيت روحاني در بحرين، محاكمه وي به‌دليل اجراي فريضه خمس و تبديل اين مسئله به مسئله‌اي مربوط به تمامي اتباع اهل‌بيت (عليهم السلام) و عقايد و فرايض ديني آنها كه اتفاقا اكثريت جمعيت بحرين را هم تشكيل مي‌دهند طبيعي بود كه چنين مسئله‌اي، شتاب، توجه و پيگيري گسترده‌اي را در داخل وخارج از بحرين با خود به همراه داشته باشد. با اين حال اين توجه و گرايش مردمي به سوي آن هرگز نبايد به‌عنوان چشم‌پوشي مردم بحرين از اهداف قيام تفسير شود بلكه اين حضور و هم‌افزايي مردمي در برابر جناياتي كه به سطوح غيرقابل تحملي هم رسيده است مردم را متحدتر و همسوتر مي‌سازد. از اين‌رو مي‌توانم بگويم هر فردي كه مسائل بحرين را دنبال مي‌كند مي‌تواند به وضوح ملاحظه كند كه مسئله حق تعيين سرنوشت و سرنگوني ساختار خودكامه آل‌خليفه هرگز از محور فعاليت‌هاي انقلابي مردم بحرين خارج نشده است. اين مسئله به وضوح در برنامه‌هاي همبستگي و دفاع از فقيه عالي‌مقام آيت‌الله عيسي‌قاسم هم كاملا مشهود بود و شعار درخواست حق تعيين سرنوشت طي روز‌هاي تحصن، همواره از ميدان «فداء» در مقابل منزل آيت‌الله عيسي‌قاسم شنيده مي‌شد.

  • به مردمي اشاره كرديد كه در اطراف منزل آيت‌الله عيسي‌قاسم تحصن كرده بودند، اين تحصن مدت نسبتا طولاني به درازا كشيد، مردم متحصن وقت خود را در آنجا چگونه سپري مي‌كردند، دقيقا چه فعاليت‌هايي انجام مي‌گرفت؟

صدها نفر از مردم بحرين طي يك سال در ميدان فداء حضوري مستمر داشتند، نه سرماي زمستان و نه گرماي تابستان نتوانست اراده آنها را براي مقاومت و دفاع از آيت‌الله عيسي‌قاسم بشكند. برخي از آنها شغل خود را رها كرده و ترجيح داده بودند در اين ميدان براي دفاع از دين و عقيده‌شان حضور مستمري داشته باشند و از حريم آيت‌الله عيسي‌قاسم دفاع كنند. معمولا بخشي از زمان اين تحصن به حلقه‌هاي قرائت قرآن مي‌گذشت. قرائت ادعيه مختلف كه از اهل‌بيت(ع) به ما رسيده است نيز از ديگر برنامه‌هاي آنها بود، درحالي‌كه روزانه شاهد چند سخنراني توسط شماري از فرهيختگان و علما نيز در موضوع‌هاي مختلف بوديم.

كساني كه در اطراف منزل آيت‌الله عيسي قاسم تحصن كرده بودند، به عشق شهادت آمده بودند وسخن از شهادت نقل مجالس تمامي افراد حاضر بود. اكثر قريب به اتفاق حاضران در اين تحصن پيش از آمدن، وصيت‌نامه خود را نوشته بودند و خود را براي ايثارگري و جانفشاني آماده كرده بودند. كمتر كسي را مي‌شد ديد كه شب را تا صبح بخوابد، در تمامي خيابان‌ها وكوچه‌هاي منتهي به منزل آيت‌الله عيسي قاسم به گشت‌زني و نگهباني مي‌پرداختند و تحركات مزدوران آل‌خليفه را به‌طور كامل زيرنظر داشتند تا از هر نوع تهاجم يا پيشروي احتمالي جلوگيري به عمل آيد.

  • شكل و روند حاكميت آل‌خليفه بر مردم بحرين چگونه است، مردم بحرين چه نوع زندگي زير سلطه آنها دارند؟

بحريني‌ها در سايه حاكميت آل‌خليفه در تمامي سطوح مورد تهاجم و فشار قرار دارند، آزادي‌هايشان سلب شده است، ابراز عقيده در بحرين و از منظر انديشه‌هاي رژيم حاكم بر كشور، جرم محسوب مي‌شود. هم‌اكنون حدود 4هزار شهروند بحريني در زندان‌هاي آل‌خليفه به‌سر مي‌برند و تمامي آنها صرفا به‌دليل ابراز عقايد سياسي خود در زندان هستند. در ميان آنها ما شماري از روحانيون، شخصيت‌هاي بارز جامعه مدني، پزشكان، مهندسان، معلمان و روزنامه‌نگاران را مي‌توانيم ببينيم. براي كشور كوچك و كم‌جمعيتي همچون بحرين مهاجرت يك هزار نفر از شهروندان به دلايل سياسي رقم بسيار بزرگي است، درحالي‌كه 700 نفر از شهروندان بحريني براي فرار از دستگيري توسط نيروهاي امنيتي آل‌خليفه در داخل بحرين از انظار متواري هستند. از صدها نفر از شهروندان بحريني هم سلب تابعيت شده و حقوق فرزندان تازه‌متولد‌شده آنها در كسب تابعيت هم پايمال شده است.

  • مردم بحرين زير سلطه آل‌خليفه از لحاظ اجتماعي، اقتصادي و سياسي از چه حقوقي محروم هستند؟

مردم بحرين چه شيعه وچه سني، از حقوق سياسي، اقتصادي و اجتماعي محروم هستند. با وجود آنكه رژيم آل‌خليفه تلاش ‌مي‌كند تا با بازي با برخي از جزئيات، برخي امتيازات محدود را به اهل تسنن داده و به اين شكل نوعي اختلاف بين شيعه و سني ايجاد كند، اما به‌طور واقعي خبري از حقوق وجود ندارد. واقعيت امر اين است كه خانواده آل‌خليفه همه ثروت‌ها و امور كشور را در قبضه خود گرفته‌ است و به تبع آن تصميم‌گيري سياسي نيز در اختيار اين خانواده قرار دارد. امروز تمامي مراكز اجرايي، قانونگذاري و قضايي در اختيار اين خانواده مستبد است. حمد، ديكتاتور بحرين با تدوين قانون اساسي مورد دلخواهش، خود را در راس قواي سه گانه قرار داده است. قانون اساسي‌اي كه به‌صورت يك طرفه در سال 2002 آن را تدوين و تصويب كرد تا با اين كار خود به تعهدات سابق خود پشت كرده و به وعده‌هايش در آنچه به منشور اقدام ملي مشهور است خيانت كرده باشد. يكي از اقداماتي كه به‌صورت كاملا سازمان‌يافته و در چهارچوب سياست تفرقه‌بينداز وحكومت كن توسط رژيم آل‌خليفه در بحرين به اجرا در مي‌آيد، محروميت تمامي شهروندان از شيعيان از اشتغال در وزارتخانه‌هاي دفاع و كشور است، درحالي‌كه اين فرصت‌هاي شغلي براي طايفه ديگر كاملا فراهم و مهياست. رژيم آل‌خليفه حتي كمبود نيروي انساني را از اتباع خارجي ديگر كشورها همچون اردن، سودان، يمن، سوريه و هند تأمين مي‌كند اما اجازه اشتغال بحريني‌هاي شيعه را در اين دو وزارتخانه نمي‌دهد. در رابطه با بقيه وزارتخانه‌ها نيز صرفا تا مدارج خاصي مي‌توانند ترقي كرده و از منصب خاصي به بعد تمامي مراكز در اختيار خانواده آل‌خليفه است.

  • خب در چنين شرايطي مردم بحرين كدام نقطه را به‌عنوان نقطه پيروزي براي خود ترسيم كرده‌اند؟ هدف و لحظه پيروزي براي شما در بحرين كجاست؟

نقطه پيروزي ما نقطه‌اي است كه اراده مردمي بتواند سرنوشت خود را با اراده خويش مشخص سازد و بتواند شكل و ساختار نظام سياسي جديد خود را در راستاي خواسته‌ها و برنامه‌هاي مشروع خود ترسيم كند.

  • به احياي مراسم‌ ديني اشاره كرديد، مگر در بحرين اجازه برگزاري مراسم ديني به شما داده نمي‌شود؟

در بُعد احياي شعائر و مراسم ديني، رژيم آل خليفه براي پنجاهمين هفته متوالي برگزاري نمازجمعه را در منطقه دراز ممنوع كرده است، درحالي‌كه اقداماتش عليه محرم و عاشورا از طريق برچيدن پرچم‌هاي عاشورا و فشار و جلوگيري از خروج دسته‌هاي عزاداري و حتي جلوگيري از توزيع نذري در مناسبت‌هاي ديني نيز به شكل گسترده‌اي در كشور اعمال مي‌شود.

  • تصور مي‌كنيد ادامه همين نوع مبارزه با توجه به اقداماتي كه رژيم آل‌خليفه انجام مي‌دهد مي‌تواند انتفاضه 14فوريه را در بحرين به موفقيت نايل كند؟

ما بر اين باوريم كه اين ملت‌ها هستند كه در پايان به‌طور حتم پيروز خواهند شد. هرقدر هم كه مستبدين دست به جنايت بزنند دست آخر ملت‌ها پيروز خواهند شد. ملت بحرين براي مقابله با استبداد و اقدامات رژيم آل‌خليفه، آن هم با روش‌ها و ابزارهاي مشروع، اراده‌اي فولادي دارد. ملت ما با توكل به خدا و با حضور دائم در صحنه به‌دنبال تحقق اين اهداف است و به ياري خدا به هدف خود هم خواهد رسيد. تاريخ، حتمي‌بودن پيروزي ما را تأييد مي‌كند. شاه كجاست؟ صدام كجاست؟ قذافي و بقيه ديكتاتورهاي فاسد كجا هستند؟

  • آيا تا به امروز تغييراتي در مواضع مردم يا حكومت آل‌خليفه احساس كرده‌ايد؟

از منظر مردم، موضع ما كاملا مشخص و متحد است. هيچ عقب‌نشيني‌اي در كار نخواهد بود. هر بهايي لازم باشد مي‌دهيم ولي به خانه‌هايمان باز نمي‌گرديم. در رابطه با رژيم هم بعد از برملا شدن تمامي نيرنگ‌هاي سياسي‌اش كه با استفاده از آنها به‌دنبال دور زدن اهداف انقلاب بود و مواجه شدن با هوشياري مخالفان كه اين توطئه‌ها را به سرعت كشف و خنثي كردند، امروز با كمك آمريكا، بريتانيا و عربستان روند سركوبگرانه خود را تشديد كرده است. پس مي‌توان گفت كه ساختار داخلي ملت، يكدست و ثابت است و شرط‌گذاري رژيم بر ايجاد تغييرات منطقه‌اي هم يك كار شكست خورده است! با توجه به خوانشي كه ما از اوضاع منطقه داريم هر نوع تحولي در منطقه به نفع گزينه‌هاي مردم بحرين و اهداف مشروعش خواهد بود. يكي از نمادهاي آن پيروزي‌هايي است كه محور مقاومت در جبهه‌هاي مختلف به‌دست آورده است.

  • وكلام آخر ؟

از روزنامه همشهري كه اين فرصت را براي اين مصاحبه اختصاصي به ما شيعيان بحرين دادند تشكر و قدرداني مي‌كنم و در پايان تأكيد مي‌كنم كه ملت بحرين همچنان به قيام خود ادامه داده و اطمينان دارد كه پيروزي بسيار نزديك است و روند ظلم و طغيان به پايان خود نزديك مي‌شود و خورشيد آزادي و كرامت بايد در آسمان بحرين به‌زودي طلوع كند.

  • ايران متشكريم

طبيعي است كه ما با افتخار و احترام زيادي به موضع رهبري، دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران در حمايت از مردم بحرين و قيام مشروعش مي‌نگريم زيرا درحالي‌كه اكثريت كشورهاي جهان در مقابل جنايات آل‌خليفه، سعودي‌ها و آمريكايي‌ها عليه مردم بحرين سكوت اختيار كرده‌اند، صداي جمهوري اسلامي ايران و رهبر فرزانه آن در محكوميت اين جنايات بلند و بلند‌تر مي‌شود. مردم ايران بارها براي حمايت از مردم بحرين به خيابان‌ها آمده‌اند و بارها شاهد نام بردن از قيام مردم بحرين در سخنراني‌هاي امام خامنه‌اي(دامت بركاته) بوده‌ايم. همه اينها نشان از جايگاه مهمي دارد كه مسئله بحرين در جمهوري اسلامي دارد. از اين‌رو واژه‌هاي تشكر و قدر‌داني ما هر قدر هم كه گسترده و بزرگ باشد نمي‌تواند در مقابل مواضع والاي جمهوري اسلامي ايران در قبال قيام كرامت در بحرين ايفاي دين كند. همچنين نبايد از مواضع آزادگان جهان چه افراد، چه احزاب و چه مؤسساتي كه در كنار ملت بحرين قرار گرفته و از قيامش حمايت كرد‌ه‌اند گذشت.

  • نقش زنان در انتفاضه 14فوريه بحرين

زن بحريني با آن پايداري و مقاومت اسطوره‌اي و حضور منحصر‌به‌فرد در مبارزه و نقش پيشگامش در تمامي نقاط عطف اين قيام از فوريه 2011تا به امروز، يك حماسه كم نظير را در سطح ملي به منصه ظهور رسانده است. زنان بحريني دوشادوش مردها در جانفشاني و ايثارگري براي آينده فرزندان بحرين و شكل دادن به بحريني نوين كه در آن عدالت، كرامت و انسانيت حرف اول را بزند به مبارزه و تلاش مي‌پردازند. ما زنان شهيد، بازداشت‌شده، اخراج‌شده و سلب تابعيت شده داريم و مي‌توان به جرأت تأكيد كرد زنان بحريني يكي از شاخص‌هاي اصلي اين قيام محسوب مي‌شوند. به‌طور حتم نقش مادران و همسران شهدا را كه درد دوري و فراق عزيزانشان را تحمل مي‌كنند و با اقتدا به حضرت زينب (سلام‌الله‌عليها) ثابت‌قدم به‌خاطر اسلام و حق و حقيقت، صبر وشكيبايي پيشه كرده‌اند هم نمي‌توان ناديده گرفت. زنان بحرين در تمامي بخش‌ها و سطوح اين قيام مبارك و پويا حضور داشته و دارند؛ عده‌اي كه در نقش پزشك و پرستار به معالجه مجروحان قيام پرداخته و مي‌پردازند كه از آن ميان مي‌توانم به خانم «رولا الصفار» اشاره كنم. كساني هستند كه در سطح حقوقي و رسانه‌اي فعاليت خود را در داخل و خارج از بحرين انجام مي‌دهند كه مي‌توانم به خانم «ابتسام الصايغ» اشاره كنم. خانم‌ها «زينب و مريم الخواجه» و«آلاء شهابي» هم جزو اين بانوان فعال در مبارزه محسوب مي‌شوند. يكي ديگر از زنان سرشناس در قيام مردمي بحرين خانم «بلقيس رمضان» است كه رياست هيأت ملي مستقل برگزاري همه‌پرسي را در سال 2014 به‌عهده گرفتند و با موفقيت كم نظيري موفق به برگزاري اين همه‌پرسي شدند. اينها چندين نشست مطبوعاتي را در جريان برگزاري اين همه‌پرسي كه بزرگ‌ترين همه‌پرسي تاريخ بحرين بود برگزار كردند تا نشان دهند كه اكثريت قريب به اتفاق ساكنان اصلي بحرين از گزينه حق تعيين سرنوشت خود از طريق انتخاب نظام جديد سياسي در بحرين، حمايت مي‌كنند. اين همه‌پرسي يكي از فعاليت‌هايي بود كه نقش زنان در آن بسيار مشخص و بارز بود.

البته رژيم حاكم بر بحرين با وحشيانه‌ترين شكل ممكن با زنان بحريني برخورد مي‌كند. تاكنون صدها نفر از زنان معترض توسط نيروهاي امنيتي آل‌خليفه دستگير شده‌اند. روش‌هاي اين دستگيري بدون هيچ‌توجهي به شرايط خاص زنان و حقوق انساني آنها انجام مي‌گيرد و تمامي عرف‌ها و ارزش‌هاي اسلامي هم زيرپا گذاشته مي‌شود. تا اين لحظه كه من با شما گفت‌وگو مي‌كنم تعداد زيادي از زنان بحريني در بازداشت آل‌خليفه به‌سرمي‌برند. در آخرين اقدام صورت‌گرفته، شماري از مزدوران آل‌خليفه كه چهره‌هاي خود را با نقاب پوشانده بودند به منزل خانم «ابتسام الصايغ» از حقوقدانان و فعالان قيام 14فوريه يورش بردند و او را دستگير و به نقطه نامعلومي منتقل كردند. تمامي روند تهاجم، بازداشت و انتقال بدون هيچ‌توجهي به حرمت و جايگاه اين شهروند به‌عنوان يك زن انجام گرفت.

کد خبر 378666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha