چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

حجم قاچاق کالا در کشورطی سال ۹۵ حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار بوده که رقم بالایی است و حدود ۲۰درصد تجارت کشور را تشکیل می‌دهد که ۷ میلیارد دلار آن مربوط به قاچاق خروجی (قاچاق به خارج از مرز) است.

به گزارش همشهري، معاون فرهنگي و پژوهشي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، گفت: براساس تحقيقات دانشگاهي برخي روش‌هاي برآورد حجم قاچاق كالا مانند روش تجارت بين كشوري كه در مقابل روش انتخاب شده ستاد يعني شكاف عرضه و تقاضا مطرح مي‌شود، بين 30تا 50درصد خطا دارد. به گفته محمد رضا عبادي حجم 12.5ميليارد دلاري قاچاق 20درصد حجم تجارت كشور را تشكيل مي‌دهد كه 7ميليارد دلار از آن مربوط به قاچاق خروجي (قاچاق به خارج از مرز) و 1.5ميليارد دلار آن كالاهاي ممنوعه مانند اسلحه، مشروبات الكلي و كالاهاي غيرفرهنگي مانند تجهيزات ماهواره‌‌اي است.

عبادي افزود: سهم معابر رسمي مانند مناطق آزاد و تعاوني‌هاي مرز نشيني از رقم 12.5ميليارد دلاري قاچاق كالا حدود 3ميليارد دلار است و مي‌توان گفت هنوز هم حدود30درصد قاچاق به اين شيوه وارد كشور مي‌شود. همچنين سهم معابر غيرقانوني از قاچاق موجود 1.5ميليارد دلار است كه امنيت اين شيوه قاچاق مانند كوله‌بري توسط اشرار و گروه‌هاي معاند و با دريافت پول تأمين مي‌شود.

در قاچاق كوله بري حدود ۶۰ هزار نفر و هر يك تا حدود 2 ميليون و ۷۰۰ هزار تومان كالا را روي كول خود حمل مي‌كنند. معاون ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز افزود: حدود 9ميليارد دلار از حجم قاچاق كالاهاي وارد شده به كشور با سوءاستفاده از معافيت‌هاي به رسميت شناخته شده صورت مي‌گيرد. به گفته وي در موارد متعدد شاهديم به‌عنوان مثال لنج‌هايي كه معافيت مالياتي دارند به اندازه ۷۳ نيسان كالا وارد كشور كرده‌اند. عبادي گفت: طرح‌هايي مانند رجيستري موبايل درصورت اجرا مي‌توانند حداقل يك ميليارد دلار از حجم قاچاق كشور‌بكاهند.

کد خبر 378748

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha