سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

علی عمادی: ۱-این روزها هر تلفن همراه مجهز به دوربین که به آب باریکه‌ای از اینترنت وصل باشد می‌تواند خبر نشر دهد

خبرنگاری

همراه با عکس و تفصیلات و البته تفضیلات. اما آیا به هر نشردهنده خبر می‌توان خبرنگار اطلاق کرد؟

اين روزها با كوچك‌ترين جست‌وجو از همان اينترنت ياد شده، مي‌توان از علائم باليني به تشخيص پزشكي رسيد و با داروهاي درمان آن بيماري آشنا شد؛ آن هم با همه عوارض جانبي‌اش. اما آيا با اين نوع جست‌وجو در وب مي‌توان پزشك شد؟
قياس دو حرفه با دنياهاي جداگانه فقط اقدامي است براي تقريب ذهن و اينكه ابزار ولو پيشرفته، نمي‌تواند حرفه و تخصص بسازد.


2-ديروز روز خبرنگار بود؛ يك روز مثل روزهاي ديگر. با عينك بدبيني اين روز خاص فقط براي پر شدن يك برگ از 365 روز تقويم است و براي دلخوش‌كنك يك جماعت كاربرد دارد كه بيش از ديگران مرغ عزا و عروسي‌اند.
اما اگر مثل مسئولان نيمه پر ليوان را ببينيم، امروز اهميت زيادي پيدا مي‌كند. خبرنگاران خيلي خوبند تا وقتي كه مثل آنها خوب ببينند و هر آنچه بايد بگويند، واگويند. والا مي‌شوند ...؛ بگذاريد يك امروز به خبرنگاران فحش ندهيم يا حداقل ناسزا‌ها را بازگو نكنيم.


3-علماي ارتباطات فصلي مشبع مي‌رانند در باب شهروند-خبرنگار كه چيست و چه مزايايي دارد و يا احيانا سر كدام پيچ به بيراهه كج مي‌شود.

اين روزها به مدد فناوري‌هايي كه روز به روز، روزآمد مي‌شوند همه مي‌توانند در جايگاه شهروند با چاشني خبرنگار بنشينند.

ولع شهرت و عطش ديده شدن خيلي‌ها را به اين سمت مي‌كشاند كه از اين نمد كلاهي بدوزند و سري در سرها درآرند؛ خيلي هم خوب؛ چه از اين بهتر كه افكار عمومي را محتواي توليد عموم بسازد نه جريان‌سازي خواص.

رعايت اصول حرفه‌ خبرنگاري را هم مي‌توانيم ناديده بگيريم و به حساب نياوريم اما شما را به هر دين و آييني كه مي‌پرستيد بياييد كاري كنيم كه اين بند الزام‌آور شهروندي فراموش نشود؛ انسانيت در هياهوي خبر رنگ نبازد؛ دروغ و شايعه براي مضحكه و احيانا تلافي جاي خبر دست اول را نگيرد.

همه ما مي‌توانيم اين روز را به خودمان تبريك بگوييم به شرطي كه قول دهيم سوادمان را بالا ببريم تا هر ناراست و كژي را در بين دوستان‌مان بازنشر ندهيم.

بياييم به مناسبت روز خبرنگار همه از همين امروز تمرين كنيم قبل از فوروارد هر پيام در تلگرام براي گروه‌هاي ديگر، از محتواي آن مطمئن شويم. اگر ديگران خبر دست اول از ما نشنوند هيچ اتفاقي نمي‌افتد اما بدا وقتي كه ديگران خلاف واقع از ما به ياد بياورند. بدا روزي براي جامعه‌اي كه چوپان‌هاي دروغگويش زياد شوند. بياييم يك امروز مراقب چوپان‌هاي دروغگو باشيم.

پي‌نوشت: خبرنگاران محترم روزتان مبارك؛ لطفا شما از امروز 10 برابر بيشتر مراقب باشيد كه گرفتار «فيك‌ نيوز» نشويد!

  • روزنامه‌نگار
کد خبر 378753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha