چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

همشهری دو - محمدعلی شاطری: حرف زدن در زندگی مشترک یکی از پایه‌های اصلی موفقیت است؛ از همان پایه‌‌هایی که اگر نباشد چهارچوب زندگی لق می‌شود و کم‌کم فرومی‌ریزد.

نامه عاشقانه

 ولي گاهي پيش مي‌آيد كه به هر دليلي همسران نمي‌توانند به‌خوبي با يكديگر صحبت كنند، آداب گفت‌وگو را بلد نيستند يا سبك مفاهمه و ادبيات گفت‌وگويشان به‌گونه‌اي است كه فضاي تفاهم و همدلي و حل مسئله در صحبت‌ها پيش نمي‌آيد. در چنين مواقعي چه بايد كرد؟ اگر صحبت‌كردن‌ها به نتيجه مطلوبي ختم نشود كم‌كم همسران از گفت‌وگو با يكديگر نااميد مي‌شوند و به نوعي راه براي حل مسائل مشترك بين آنها بسته مي‌شود. در اين مطلب سعي داريم يك راه ميانبر به شما معرفي كنيم تا به بن‌بست در گفت‌وگوها نرسيد. يك راه ساده... نامه بنويسيد. با ما همراه باشيد تا فوت و فن اين راه ميانبر و ساده را بررسي كنيم.

  • وقتي حرف زدن جواب نمي‌دهد!

اينكه چرا شما و همسرتان نمي‌توانيد با هم گفت‌وگو كنيد دلايل مختلفي مي‌تواند داشته باشد. شما وقتي نامه مي‌نويسيد مي‌توانيد در فضايي به دور از هيجانات و احساس، موضوع مورد نظرتان را با همسرتان مطرح كنيد و حتي بارها و بارها قبل از تحويل آن به همسرتان آن را بخوانيد و اصلاح كنيد تا به نقطه مطلوب برسيد. همين مزيت، يكي از مهم‌‌ترين دلايل به شكست انجاميدن گفت‌وگوها را از بين مي‌برد. بسياري از همسران به‌دليل اينكه روش‌هاي گفت‌وگوي موفق را نمي‌دانند هنگام گفت‌وگو به جاي طرح مسئله و تلاش براي حل آن يا نقد رفتار طرف مقابل، شخصيت او را مورد نقد قرار مي‌دهند و ناخودآگاه باعث به‌وجود آمدن يك گارد دفاعي در ذهن او مي‌شوند كه حل مسئله را پيچيده‌‌تر مي‌كند. اما در نامه‌نوشتن با كمي دقت مي‌توان اين نقطه‌ضعف گفت‌وگو را تبديل به نقطه‌قوتي براي حل مسئله كرد.

  • لطفا از فضاي مجازي فاصله بگيريد

وقتي مي‌گوييم نامه بنويسيد يعني هدفمان اين است كه در فضايي آرام و اختصاصي براي همسرتان بنويسيد و او هم در فضاي آرام و اختصاصي بنشيند و نامه شما را بخواند و به قول معروف به گوش دل نيوش كند. فضاي مجازي اما از جي‌ميل و واتس‌آپ گرفته تا تلگرام و اينستاگرام تنها چيزي كه ندارد آرامش است و اختصاصي بودن. خاصيت فضاي مجازي اين است كه با انبوهي از اطلاعات در هر لحظه، ذهن مخاطب را بمباران كند و در وسط يك ميدان جنگي در حال بمباران، فرصتي براي آرامش و طمأنينه پيش نمي‌آيد. تصور كنيد كه با صرف كلي وقت نامه‌اي را براي همسرتان نوشته‌ايد و حالا آن را روي تلگرام براي همسرتان مي‌فرستيد. همسرتان نامه شما را مي‌بيند و مشغول خواندن مي‌شود، هنوز 2 خط نخوانده در فلان گروه مورد خطاب قرار مي‌گيرد و نوتيفيكيشن يا اعلام هشدار دريافت مي‌كند. فلان همكارش در پي‌وي بحث كاري را مطرح مي‌كند يا خبر فوري فلان حادثه در كانال خبري به دستش مي‌رسد. به‌نظرتان در چنين موقعيتي چه بلايي بر سر نامه شما مي‌آيد؟ بهتر است در يك فضاي بسيار نوستالژيك و آرام، مثل قديم‌تر‌ها نامه‌تان را روي كاغذ و با دستخط خودتان بنويسيد تا همسرتان هم در فضايي آرام و به دور از هياهو نامه‌تان را سر صبر بخواند.

  • نامه را چطور شروع كنيم؟

نامه نوشتن هم مثل هر روش ارتباطي ديگر راه و رسمي دارد. اشتباه نكنيد، قرار نيست اصول نگارشي را اينجا برايتان آموزش بدهيم. منظور از راه و رسم، روشي براي طرح موضوع و مسئله است كه احتمال رسيدن به نتيجه مطلوب و دلخواه را براي شما و همسرتان بيشتر مي‌كند. پيش از هر چيز در ابتداي نامه با يك كلمه محبت‌آميز همسرتان را مورد خطاب قرار دهيد، «عزيز دلم، عشقم، مايه آرامشم، زيباي من» يا هر كلمه محبت‌آميز ديگري كه بلديد در ابتداي نامه فضاي ذهني همسرتان را از مقابله و تضاد به مفاهمه و عشق‌ورزي تغيير مي‌دهد. در ادامه نامه از خوبي‌هاي زندگي مشتركتان بگوييد. از زيبايي‌هايي كه اگر كمي با دقت به زندگي‌تان نگاه كنيد، در هر شرايطي كه باشيد حتما وجود دارند. از زيبايي‌هاي زندگي بگوييد و از اينكه خوشحاليد با همسرتان زير يك سقف هستيد. گام بعدي اين است كه از زحمات و تلاش‌هاي همسرتان در زندگي تشكر كنيد. همه اين مقدمه‌چيني‌ها براي اين است كه فضاي گفت‌وگوي مكتوب بين شما براي تفاهم و حل مسئله آماده شود و به فضاي درگيري و اختلاف و تخريب نزديك نشود.

  • چطور مسئله را مطرح كنيم؟

حالا بعد از اين مقدمات وقت رفتن سراغ اصل موضوع است. بايد مشكل را مطرح كنيد اما در طرح مشكل و مسئله هم بايد نكاتي را رعايت كنيد. اول اينكه به جاي نقد كليت شخصيت همسرتان، رفتار او را مورد نقد قرار دهيد؛ يعني مثلا ننويسيد: « تو آدم عصبي‌اي هستي، تو سهل‌انگاري، تو به من اهميت نمي‌دهي و...» بلكه بنويسيد «فلان رفتار تو، برخورد تو در فلان موقعيت، عكس‌العملي كه در فلان موقعيت نشان دادي» اين كار باعث مي‌شود به جاي تخريب شخصيت همسرتان، رفتار او مورد نقد قرار بگيرد و واكنش بهتري‌نشان دهد. نكته بعدي اينكه خيلي صريح و شفاف و شسته‌رفته موضوعي را كه باعث ناراحتي‌تان شده مطرح كنيد و از حاشيه‌ها بپرهيزيد. فرض كنيد شما از نوع رفتار همسرتان با شما در برابر خانواده‌‌اش ناراحتيد، براي بيان اين مشكل لازم نيست همه سوابق برخورد با خانواده همسر و بدرفتاري‌هاي احتمالي خانواده‌ها را مطرح كنيد. صريح و مستقيم همان رفتار همسرتان را هدف بگيريد و خواسته‌تان را با عبارت: «من دوست داشتم يا كاش...» بيان كنيد؛ مثلا بگوييد: «من دوست داشتم تو هنگام تصميم‌گيري براي دعوت از برادرت، نظر من را هم مي‌پرسيدي» يا مثلا «كاش تو در برابر اهانت مادرت به من سكوت نمي‌كردي و محترمانه از من دفاع مي‌كردي». در گام بعدي راهكارهايي كه براي حل مسئله به‌نظرتان مي‌رسد را با عنوان: «پيشنهاد من اين است كه...» مطرح كنيد و از او هم بخواهيد تا درباره اين موضوع فكر كند و نظرش را براي شما بنويسيد.

  • ريزه‌كاري‌هاي نامه‌بازي

نامه‌فرستادن در روزگار ما يك كار رمانتيك و نوستالژيك به‌حساب مي‌آيد و با كمي ريزه‌كاري و ظرافت، شما مي‌توانيد اين فضاي نوستالژيك و عاشقانه را تقويت كنيد. از ظاهر نامه شروع كنيد. مي‌توانيد از كاغذهاي ابر و باد استفاده كنيد يا كاغذهاي كاهي را انتخاب ‌كنيد يا حتي اگر هيچ امكاناتي در دسترس نبود، لبه‌هاي كاغذ معمولي‌تان را با فندك بسوزانيد و حالتي زيبا به نامه‌تان بدهيد.

پاكت‌هاي نامه مختلفي هم به قيمت‌هاي بسيار ارزان و با ظاهري عاشقانه و صميمي وجود دارند كه مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد و يا اگر خواستيد خلاقيت بيشتري به خرج دهيد با استفاده از لوازم آرايشي طرحي از بوسه يا قلب را روي پاكت ساده نامه به‌وجود بياوريد. چند گلبرگ گل‌سرخ هم مي‌تواند ظاهر زيباتري به نامه‌تان بدهد. و خيلي كارهاي ديگر كه با كمي خلاقيت حتما به ذهن خودتان هم خواهد رسيد. براي تحويل نامه هم سعي كنيد به هيچ وجه نامه را مستقيم به‌دست همسرتان ندهيد. قرار دادن نامه در جيب لباس، داخل كيف، زير سوئيچ روي اپن آشپزخانه يا حتي نصب شده روي در يخچال و فريزر، هيجان بيشتري براي همسرتان ايجاد مي‌كند. همراه‌شدن نامه با يك شاخه گل يا هديه كوچك هم ديگر ترفندي است كه ذهن همسرتان را براي پذيرش مطالب نامه آماده‌تر مي‌كند.

کد خبر 378775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha