جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گمرک عراق از هفته گذشته، بدون اطلاع قبلی واردات ۴ محصول کشاورزی از ایران را ممنوع اعلام کرد که گفته می‌شود این کار به‌دلیل تولید داخلی و تأمین نیاز عراق از این محل است.

در تيرماه سال گذشته نيز وزارت بازرگاني كشور عراق در اقدامي مشابه اقدام اخير گمركات اين كشور، واردات 5محصول كشاورزي ايران را تا اطلاع ثانوي و براي حمايت از توليدكنندگان داخلي ممنوع كرده بود. به گزارش همشهري، پيش از اين نيز سابقه اعمال چنين ممنوعيت‌هايي توسط عراق براي محصولات ايراني تجربه شده است؛ درحالي‌كه اين كشور يكي از بزرگ‌ترين شركاي تجاري ايران به‌شمار مي‌رود و بخش زيادي از صادرات غيرنفتي ايران به مقصد اين كشور انجام مي‌شود.

رئيس اتحاديه صادركنندگان محصولات كشاورزي مي‌گويد: گمرك زرباطيه عراق بدون اينكه از قبل اطلاعيه‌اي داده باشد، واردات هندوانه، خربزه، گوجه‌فرنگي و سيب‌زميني از ايران را ممنوع اعلام كرده است؛ درحالي‌كه برخي صادركنندگان اين 4محصول، محموله‌هاي صادراتي خود را به پشت مرز رسانده يا در حال آماده‌سازي و ارسال محموله بوده‌اند اما با وضع اين ممنوعيت، به‌دليل فسادپذير بودن محصول كشاورزي، دچار ضرر و زيان سنگين شده‌اند.

به گزارش فارس، نوراني با اشاره به اينكه طبق قوانين تجارت براي ممنوعيت واردات كالاها بايد از يك‌ماه قبل تاريخ محدوديت اعلام شود، تصريح كرد: اين مسئله از سوي عراقي‌ها قبلاً هم تكرار شده است. به گفته او عراق ثبات و قوانين مشخصي براي واردات محصولات كشاورزي ايران ندارد و هر زمان كه بخواهد واردات را ممنوع و سردرگمي را براي صادركنندگان ايجاد مي‌كند.رئيس اتحاديه صادركنندگان محصولات كشاورزي درباره علت ممنوعيت واردات 4محصول كشاورزي از ايران، اظهار كرد: گفته مي‌شود گمركات عراق به‌دليل توليد همين محصولات در عراق و تأمين نياز كشورشان، مانع واردات اين محصولات از ايران شده‌ است.

از حدود 3سال پيش، دولت عراق براي حمايت از توليد داخلي، تعرفه گمرگي بر سيمان ايران را از 2به 10دلار رسانده بود ضمن اينكه دولت عراق پيش از آن نيز تصميمي مبني بر ممنوعيت واردات سيمان به عراق اتخاذ كرده بود كه بعد از پيگيري و مذاكرات كشورهاي صادركننده سيمان به اين كشور، اين مصوبه برداشته شد.

با وجود اين در اوايل سال گذشته بار ديگر هيأت وزيران عراق به‌منظور حمايت از توليد داخلي، واردات خارجي سيمان را به اين كشور ممنوع اعلام كرد كه براساس آن واردات سيمان به اين كشور فقط با موافقت نخست‌وزير عراق انجام مي‌شد. همچنين در سال گذشته، وزارت بازرگاني كشور عراق در اقدامي مشابه اقدام اخير گمركات اين كشور، واردات كلم، چغندر، كاهو و شلغم را به عراق ممنوع اعلام كرده و بعد از آن در تيرماه سال گذشته نيز دوباره وزارت بازرگاني كشور عراق واردات 5محصول كشاورزي ايران شامل هندوانه، گوجه فرنگي، سيب زميني، طالبي و خربزه را به‌دليل بهبود وضعيت توليد داخل و براي حمايت از توليدكنندگان داخلي اين كشور تا اطلاع ثانوي ممنوع اعلام كرده بود.

کد خبر 378912

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha