جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

دکتر مهدی حاج‌محمودعطار: در هیاهوی انواع معضلات تلخ و فعلا ماندگار اجتماعی از کودکان کار و آزار و اذیت اطفال و قتلهای طائفه‌‌‌ای و آمار رشد طلاق و کاهش ازدواج و ...‌‌‌‌‌، شنیدن خبر راه‌اندازی مرکز خط زندگی برای کمک به انواع نیازهای سالمندان جامعه کشوری که اقدامی شایسته و درخور قدردانیست شاید کمی امیدمان را تقویت نمود.

مرکز سالمندان

این سطور را نوشتیم تا هم خوانندگان محترم را بیشتر با این مرکز آشنا کنیم و هم به حکم "من لم یشکرالمخلوق لم یشکرالخالق" از آنهایی که با تاسیس این مرکز اقدامی دوراندیشانه را برایمان آفریدند به نیکی یاد کرده و قدرشناسی خود را از آنان اعلام نماییم.

این مرکز که به همت برخی خیرین همیشه درصحنه و چند ارگان حاکمیتی از جمله سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و کمیته امداد امام خمینی (ره) راه اندازی شده‌‌‌‌‌، این مرکز در حقیقت یک پل ارتباطی بین صاحبان انواع خدمات و کالاها با اشخاص سالمند جامعه است.

به گفته‌‌‌مسئولان در حال حاضر جمعیت سالمندان حدود 14 % جمعیت کشور را تشکیل می‌‌‌دهند و این عزیزان تا چند سال آینده یک پنجم جمعیت کشور را از آن خود خواهند کرد، آماری که با توجه به شاخصه‌های فعلی و چند ساله‌‌‌گذشته‌‌‌کشور در امر زاد و ولد جمعیتی‌‌‌‌‌، نشان دهنده‌‌‌ افزایش شیب جامعه‌‌‌ سالمند کشور است که باید قبل از مواجهه با معضلات چنین پدیده‌‌‌اجتماعی‌‌‌‌‌، در اسرع وقت خود را مجهز کنیم به انواع ابزارها برای خدمت رسانی بهتر به آنان که این اقدام خود نوید بخش چنین دور اندیشی خواهد بود.

از جمله خدمات این مرکز می‌‌‌توان به انجام امور شخصی از قبیل تمدید دفترچه بیمه، امور خدماتی مربوط به منزل در تمام موارد، تنظیم برنامه دارویی سالمندان، دریافت وقت ملاقات پزشک و ... اشاره کرد. ضمن اینکه تمام افرادی که از طریق این مرکز به منزل سالمند مراجعه می‌‌‌کنند افرادی شناخته شده و مورد وثوق مرکز می‌‌‌باشند و همین نقطه‌‌‌قوت و اطنینان بخش، این مرکز را به یکی از پر مخاطب ترین ها تبدیل نموده است.

لازم است بدانید که خط زندگی که به صورت 24 ساعته فعال است و بابت این اقدامات وجهی دریافت نمی‌کند و کاملا رایگان این امور را انجام می‌‌‌دهد و سالمند فقط با فردی که آموزش را انجام می‌‌‌دهد، طرف حساب می‌‌‌باشد. هر چند صاحبان خدمات موظفند بابت ارائه خدمات خود به مشتریان خط زندگی تخفیف هم بدهند.

همچنین خدمات این مرکز در سراسر کشور قابل دسترس است و برای مثال قادر است امور سالمندی که در تبریز ساکن است اما در تهران پیگیر کاری است را برایش انجام دهد. لازم به ذکر است برای برقراری ارتباط با خط زندگی از شهرستانها باید کد 021 را نیز به شماره مرکز اضافه نماییم.

تجربه نشان داده که عمده‌‌‌چنین حرکات موثر و موفق در ایران بعد از مدتی با چالش های متنوع مدیریتی و حقوقی مواجه شده و عملا افت کیفیت محسوسی را تجربه می‌‌‌کنند، از همین منظر لازم است این مرکز نوپا نهایت دقت و همت خود را برای شناسایی بهترین، مورد وثوق ترین و توانمدترین صاحبان خدمات و کالا بکار گیرد تا خدای ناکرده همین اقدام خیرخواهانه در ادامه مسیر‌‌‌‌‌، بستر ارتکاب انواع جنایات و شکایات نشود‌‌‌‌‌، و با توجه به شرایط ویژه و خاص جامعه‌‌‌هدف این مرکز‌‌‌‌‌، بعد از مدتی گره‌‌‌ای بر گره های متععد آنان زده نشود.

چه خوب خواهد بود که بسیاری از نهادهای مستقل از جمله کانون وکلا و مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه و اتحادیه های متنوع صنفی نیز بتوانند خدمات رایگان بیشتری را به این مرکز ارائه نمایند و خط زندگی را در خدمت رسانی بهتر یاری رسانند. ان‌شاالله.

کد خبر 378922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha