شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

هر سال با برگزاری کنکور، گردش مالی بخش دیگری از منظومه کنکور شتاب می‌گیرد و همه نگاه‌ها معطوف به بحث انتخاب رشته می‌شود.

کنکور

مراكز انتخاب رشته قارچ‌گونه از زمين بيرون مي‌جهند و با وعده‌هاي پوشالي مانند تضمين قبولي در رشته يا دانشگاه خاص، از داوطلبان هزينه‌هاي هنگفت 300هزار تا 2ميليون توماني دريافت مي‌كنند. هيچ تضميني هم در اين‌باره وجود ندارد و كسي هم پاسخگو نيست. هيچگاه دستگاهي نيز نظارتي بر اين بازار ندارد و سودجويان از اين آب گل‌آلود ماهي خود را صيد مي‌كنند.

  • 2 ادعاي دروغ

آموزش وپرورش البته هزار و 500پايگاه مشاوره انتخاب رشته كنكور در كشور داير كرده كه با هزينه‌اي بين 90 تا 110هزار تومان اين كار را انجام مي‌دهند اما بخش‌هاي مختلف در وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش هرگونه همكاري كادر خود با مؤسات انتخاب رشته را تكذيب كرده‌اند.

برخي از اين مؤسسات در تبليغات محيطي و حتي رسانه‌اي خود نام مديران بخش‌هاي مختلف را به‌عنوان مشاوران‌شان اعلام مي‌كنند.ادعاي دروغ ديگر اين مؤسسات «قبولي تضميني» است.

هامون سبطي، مدير مسئول انجمن فرهنگي ناشران آموزشي كه در حوزه كنكور فعاليت دارد به همشهري مي‌گويد: «واژه قبولي تضميني بيشتر شيوه‌اي براي كلاهبرداري است.يعني چه قبولي تضميني؟! اگر منظور دانشجو شدن فرد است كه نياز به مشاوره ندارد و الان در 2گروه انساني و تجربي همه كساني كه شركت كرده‌اند در جايي سرانجام پذيرفته مي‌شوند. اما قبولي تضميني در همه دانشگاه‌ها يا حتي دانشگاه‌هاي برتر به جز در مواردي كه كاملا مبرهن است، مثلا رتبه فرد زير هزار شده، هيچ معنايي ندارد. تنها چيزي كه مي‌تواند جاي 2تا رشته محل را عوض كند، علاقه داوطلبان است. به داوطلبان توصيه مي‌كنم براساس شخصيت، علاقه، شرايط خانوادگي و پرس‌وجو از دانشجويان و افراد شاغل در رشته‌هاي مختلف، رشته خود را انتخاب كنند. داوطلبان بايد بررسي كنند كه در آينده از كار كردن در كدام رشته‌ها لذت مي‌برند؟ بيش از آنكه ما نياز به مشاوره انتخاب رشته داشته باشيم به مشاوره شخصيتي و شغلي نياز داريم.»

  • كنكور حذف كه نشده، فراگيرتر هم شده!

فرهاد فلاحتي، عضو كميسيون آموزش: متأسفانه قانون مربوط به حذف كنكور همچنان مغفول مانده و اجرايي نشده و حتي كنكور فراگيرتر هم شده است. مسئله كنكور غير از دوره دبيرستان به مقاطع پايين‌تر هم منتقل شده و به جاي اينكه دانش‌آموزان در مقطع پاياني دوره متوسطه يا دوره پيش‌دانشگاهي نسبت به آن نگراني داشته باشند، اين موضوع به مقطع ابتدايي يعني كلاس پنجم آن هم با برگزاري آزمون‌هاي متعدد منتقل شده است. آموزش و پرورش فرزنداني را پرورش مي‌دهد كه بيشتر در كنكور و تست‌زني مهارت داشته باشند نه در آموختن، تحليل و كسب مهارت.

کد خبر 378941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha