شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: کتابخانه‌، یکی از مهجورترین قسمت‌های خانه‌های آپارتمانی‌ است. چون احتمالا بیشتر از اینکه محل مناسبی برای نگهداری کتاب‌های اعضای خانواده ما باشد، بیشتر نقش یک دکور خوب و خوشرنگ را برای ما بازی می‌کند.

زندگی با کتابخانه

اغلب ما نمي‌دانيم كه شرايط نگهداري از كتاب و كتابخانه چيست تا عمر آنها افزايش پيدا كند. در نگهداري از كتابخانه‌ها رعايت يكسري نكات، به ما كمك مي‌كند تا كتاب‌هاي مورد علاقه و مورد نيازمان را براي مدت بيشتر و با كيفيت بهتري در خانه داشته باشيم. حالا اگر بتوانيد كمي ذوق و هنر زنانه را هم وارد ميدان كنيد، احتمال اينكه سرانه مطالعه در منزل ما بالاتر از حد متوسط جامعه شود نيز وجود دارد. با نزديك‌شدن به مهرماه، احتياج به‌وجود كتابخانه‌ها در خانه بيشتر حس مي‌شود و باز هم اين نقش تأثيرگذار كدبانوي خانه است كه مي‌تواند براي چنين دغدغه‌هايي راه‌حل‌هايي بجا و مناسب پيدا كند.

  • مكان مناسب را پيدا كنيد

قبل از توجه به دكوراسيون و زيبايي چينش خانه، به اين نكته توجه كنيد كه نگهداري از كتاب‌ها درست مانند گل‌ها و گياهان جاندار، نياز به بررسي عوامل متعدد دارد. گوشه‌اي از منزل كه قرار است محل جاي‌گيري كتابخانه باشد، بايد ويژگي‌هاي خاصي داشته باشد؛ به‌عنوان مثال نبايد كتابخانه در كنار پنجره قرار داشته باشد. چرا كه تابش آفتاب مي‌تواند باعث گرم شدن كتاب‌ها و كمرنگ‌شدن چاپ‌ها و همچنين از دست رفتن كيفيت كاغذ كتاب‌ها شود. نكته ديگري كه در اينجا اهميت دارد اين است كه ورود گردوخاك از طريق پنجره، باعث كاهش عمر كتاب‌ها مي‌شود. همچنين حتي‌الامكان كتابخانه را در نزديكي آشپزخانه قرار ندهيد تا چربي‌هاي حاصل از پخت‌وپز، در بين قفسه‌هاي كتابخانه ننشيند. از قراردادن گلدان‌ها در داخل و يا نزديكي قفسه‌ها خودداري كنيد، به هر حال گياه شما احتياج به آبياري دارد و همين رطوبت كافي است تا محيط براي قارچ‌ها وكپك‌ها بين كتاب‌ها فراهم شود و در بين صفحات ظاهر شوند.

  • خانه را خوب ببينيد

شايد تا به حال دقت نكرده باشيد كه بعضي از قسمت‌هاي خانه شما مي‌توانند كتابخانه‌هاي خوبي باشند؛ به‌عنوان مثال بوفه ظروف كريستال‌تان گزينه كاملا مناسبي براي اين امر است. ظرف‌هاي درون بوفه ممكن است سالي يك‌بار هم به‌كار شما نيايند. اما با قراردادن كتاب‌ها درون آن، هم زيبايي خانه را تأمين و هم فضاي خالي جديد براي كتاب‌ها ايجاد كرده‌ايد. با اين روش كتاب‌هايي كه كمتر مورد نياز هستند را به داخل ويترين منتقل كنيد و كتاب‌هاي درسي و يا منابع علمي مورد نيازتان را در كتابخانه كوچك كنار اتاق‌ها قرار دهيد. با چند تكه ظروف سفالي كوچك، يا مجسمه و... مي‌توانيد از وجه زيبايي ويترين‌تان همچنان استفاده كنيد. نقاطي شبيه به اين ويترين پيشنهادي، باز هم در خانه شما وجود دارد، با دقت به اطراف خود نگاه كنيد و مكان جديدي براي كتاب‌هاي عزيزتان پيدا كنيد.

  • كتاب‌ها را درست بچينيد

حالا نوبت به چينش صحيح كتاب‌ها رسيده است. اغلب اوقات با اينكه مكان قرار‌گيري كتابخانه‌ها دور از آفتاب و گرد و خاك است اما باز هم به مرور زمان كتاب‌ها دچار آسيب مي‌شوند. بهتر است كتاب‌هاي قطوري مانند مفاتيح‌الجنان با خط درشت يا كتب مرجع ديگر اينچنيني، را به روش مرسوم ايستاده در كنار هم، نچينيد. بهترين راه اين است كه اين دسته از كتب را به شكل قله‌اي، يعني بزرگ‌ترين‌ها به‌صورت افقي در كف و بعدي‌ها را از نظر كوچك‌شدن اندازه در بالاتر قرار دهيد. در اين حالت صحافي كتاب‌هاي شما به هم نمي‌ريزد و سال‌هاي زيادي مي‌توانيد از داشتن آنها لذت ببريد. سعي كنيد طوري كتاب‌ها را در طبقات جاي دهيد كه بيش از حد به هم فشرده نشوند. در غيراين صورت براي هر بار بيرون‌آوردن كتابي خاص، بايد انرژي زيادي را صرف كنيد و ممكن است در اين ميان، جلد يا صفحات كتاب دچار آسيب شود، به‌خصوص اگر كتاب قديمي باشد، بيشتر مستعد اين ازهم‌گسيختگي مي‌شود.

  • يك راه جديد

اگر همه پيشنهادهاي بالا را خوانده‌ايد و باز هم راهي براي نگهداري صحيح كتاب‌هايتان پيدا نكرده‌ايد بايد به سراغ راه ميان‌بر نهايي برويد. يعني به كمك تكنولوژي شما مي‌توانيد بسياري از كتاب‌ها را به شكل پي‌دي‌اف و نه نسخه چاپي، درون گوشي‌هاي هوشمند و يا تبلت‌هاي خود داشته باشيد. اين امكان به شما كمك مي‌كند تا همچنان كتابخوان باقي بمانيد. هر چند از داشتن حس خوب نوع كاغذي آن بي‌نصيب مي‌شويد اما در عوض با هزينه‌اي به‌مراتب كمتر از نسخه‌هاي چاپي، كتب مورد علاقه خود را تهيه مي‌كنيد. ممكن است شما از آن‌دسته آدم‌هايي باشيد كه زياد به سفر مي‌رويد، در اين صورت داشتن يك كتابخانه سيار كه در گوشي تلفن همراه يا تبلت شما، جاي دارد، مزيتي بزرگ به‌حساب مي‌آيد.

کد خبر 378957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha