همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۸۰ درصد ریزگردها مربوط به توسعه سدسازی دولت ترکیه روی دجله و فرات است و گنجایش مخزن یک سد در حال ساخت ترکیه، بیش‌تر از گنجایش هزار سدی است که در ایران ساخته شده است.

محمدرضا درویش

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، محمدرضا درویش با بیان این مطلب در همایش کودک و طبیعت همدان افزود: ما دیگر فرصتی نداریم و نسل امروز باید آخرین نسلی باشد که بتواند این شرایط را درست کند.

وی گفت: با اتمام کار ساخت سد در ترکیه و افزایش ریزگردها در کشورمان، باید سالانه 10 هزار و 200 میلیارد تومان خرج خرید داروهای ضد سرطان کنیم و این در حالی است که روزها را با بی‌تفاوتی سپری می‌کنیم.

وی ادامه داد: 18 میلیون بلوط از دست دادیم، در 15 هزار سال گذشته اجداد ما، کاری که با این سرزمین در عرض 44 سال کردیم را نکردند. امروز میزان نشست سرزمین به 140 برابر شرایط بحرانی رسیده است و شاهدیم که 36 سانتی‌متر نشست زمین در تهران رخ داده است و 9 دهم از اندوخته‌های جانوری را در 44 سال گذشته از دست داده‌ایم و از همه بدتر سکوت مطلق و بی‌تفاوتی همه ماست.

وی تصریح کرد: ما نیاز به دشمن نداریم وقتی خودمان اینقدر منفعلیم، نباید منتظر قهرمانی بود که ما را نجات دهد. در آینه نگاه کنید تا قهرمان را ببینید.

درویش با بیان این که مشکلات ما به دلیل دوری از طبیعت شکل گرفته است بیان کرد: در مکتب مدرسه طبیعت مقایسه، رقابت و آموزش مستقیم وجود ندارد و در پی آفرینش خلاقیت هستیم. میخواهیم به بچه‌ها یاد دهیم آموزش این که موجودیت ما به وجود سرزمینمان وابسته است و اگر این عشق را در بچه‌ها بدمیم شاهد بروز نسلی نیستیم که کنار لاشه یک حیوان عکس یادگاری بگیرد و زباله را از ماشین آخرین مدلش بیرون بیاندازد.

وی بیان کرد: اگر بچه‌ها اهمیت حفظ سرزمینشان را بدانند، با بی‌تفاوتی نسبت به بزرگ‌ترین بحران‌هایی که کشور را با خطرات جدی رو به رو کرده مواجه نخواهیم بود.

وی تاکید کرد: مدرسه طبیعت بزرگ‌ترین لکنت آموزش و پرورش کنونی ماست. این مدارس به بچه‌ها یاد می‌دهد که تست زدن و امتحان دادن افتخار نیست و کارگروهی و عشق به سرزمین را به آنها آموزش می‌دهد.

وی بیان کرد: تمام تلاش خود را مصروف از بین رفتن موانع ایجاد مدارس طبیعت خواهیم کرد.

درویش در ادامه از ایجاد مدارس طبیعت در تمام مناطق آزاد کشور خبر داد و افزود: به دنبال تعامل با بانک‌ها برای حمایت از مدارس طبیعت هستیم.

وی توضیح داد: ایجاد مدارس طبیعت توسط بانک‌ها و پرداخت وام‌های کم بهره به متقاضیان مدارس طبیعت دو پیشنهاد موسسات مالی و بانک‌ها است و دولت تلاش می‌کند فقط وظیفه تسهیل‌گری را در این میان ایفا کند.

وی بیان کرد: با این اقدام بیش از یک میلیون شغل در ایران ایجاد می‌گردد و 770 میلیارد تومان در کشور صرفه‌جویی می‌گردد.

درویش همچنین از ایجاد مدرسه طبیعت برای نونهالان یک ماهه تا 3 ساله در مهر شهر کرج خبر داد و گفت: این مدرسه با نظارت مستقیم دکتر کریمی فوق تخصص توانبخشی عصبی کودکان ایجاد خواهد شد.

کد خبر 378968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha