مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

زهرا رفیعی: تهران رکورددار مرگ بر اثر آنفارکتوس قلبی در کشور است. دکتر مسعود قاسمی، متخصص قلب در این باره گفت: متاسفانه شاهد شیوع ۵۷ درصدی بیماری‌های قلبی در مردان بالای ۶۰ سال هستیم.

قلب

در آبان ۹۵ که به عنوان ماه پرتنش آلودگی هوا یاد مي‌شود، آمار مرگ‌ومیر ۴ هزار و ۷۶۶ نفر بوده است. از این تعداد ۴۴۱ نفر بر اثر ایست قلبی فوت ‌شده‌اند. میزان مرگ‌ومیر سالانه در کشور ۳۷۵ هزار نفر گزارش می‌شود و ۳۵ هزار مورد از این مرگ‌ومیرها مربوط به سکته‌های قلبی و مغزی است که این در نوع خود آمار تکان‌دهنده‌ای تلقی می‌شود. رئیس نوزدهمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق از فشارخون به عنوان عامل اصلی سکته مغزی و بزرگ‌ترین عامل خطرساز در بروز حوادث قلبی نام برد و گفت: ۴۰‌درصد مرگ و میرها در کشور به دلیل مشکلات قلبی است و ۲۰‌درصد افراد با سکته قلبی جان خود را از دست مي‌دهند. روزانه ۳۰۰ مرگ با آنفارکتوس قلبی در کشور گزارش مي‌شود كه تهران در این زمینه رکورددار است. خواب نامتناسب و ناکافی یکی از علل بروز بیماری‌های قلبی عروقی است. دکتر قاسمی در این‌باره گفت: طبق استانداردها ۷ساعت خواب ممتد در شبانه‌روز برای هر فرد لازم است. استرس‌های مزمن به عنوان عامل خطرساز در بیماری‌های قلبی و عروقی نام برده می‌شود. متاسفانه تغییر سبک زندگی و گرایش به مصرف دخانیات مزید بر علت شده است.

  • خوردنی‌هایی که به سلامت قلب کمک می‌کنند

بهترین رژیم برای داشتن یک قلب سالم، رژیمی است که در آن خوراکی‌های سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیتوکمیکال‌ها و فیبر باشد و از سوی دیگر مواد غذایی که در آن چربی‌های اشباع (منابع حیوانی) و چربی‌های ترانس (منابع فراوری شده) بسیار کم باشد. در این فهرست غذا‌هاي برتر برای حفظ سلامت قلب را می‌توانید ببینید.

توت‌ها

خانواده توت‌ها برای قلب بسیار مفیدند؛ از زغال‌اخته بگیرد تا توت‌فرنگی. این میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان از سفت شدن رگ‌ها پیشگیری می‌کنند و در از بین بردن جرم‌های ایجاد شده بر دیواره رگ‌ها موثر هستند.

ماهی‌ها

انواع ماهی‌ها به خصوص ماهی سالمون سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است و توصیه می‌شود که حداقل دوبار در هفته ماهی بخورید. ماهی‌ها از جمله آزاد، تن و قزل‌آلا از لخته‌شدن خون و آسیب رسیدن یا اکسیده‌شدن کلسترول پیشگیری می‌کنند.

سویا

محصولاتی که از سویا تهیه می‌شوند مانند توفو و روغن سویا همه منابع خوبی از ایزوفلاون‌ها هستند. ماده شیمیایی ایزوفلاون که در دانه‌های سویا و نخود یافت مي‌شوند با ایجاد مانع در تولید سلول‌هایی که باعث بسته‌شدن رگ‌‌ها می‌شوند، به بهبود جریان خون در شاهرگ‌ها و نیز کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند.

دانه‌های کامل

مصرف غلات کامل خطر ابتلا به بیماری‌هاي قلبی، سکته، سرطان، دیابت و چاقی را کاهش می‌دهد. رایج‌ترین محصولات غله کامل عبارتند از: برنج قهوه‌ای، گندم کامل، جو و جوی کامل، جوی دوسر، چاودار، بلغور گندم و ذرت بو داده. هر غله‌ای که از زمین می‌روید به شکل غله کامل می‌روید. غله کامل (درواقع دانه‌ها یا بذرهای گیاه) دارای 3 بخش سبوس، گیاهک یا رویان و آندوسپرم است.

آجیل بادام

بادام زمینی و گردو در جایی که بخشی از یک رژیم غذایی متعادل باشند می‌توانند مزایایی را برای سلامت بدن به ویژه سلامت قلب‌ها دربرداشته باشند. مصرف آجیل خطر توسعه لخته‌های خونی که می‌تواند عامل حمله‌های قلبی کشنده باشد را کاهش مي‌دهد.

روغن زیتون

رژیم‌های مدیترانه‌ای که سرشار از زیتون است، می‌تواند سلامت قلب را تضمین کند. تحقیقات نشان می‌دهد که مولکول‌های کلسترول مضر در ترکیب با چربی‌های تک غیراشباع که در روغن زیتون یافت می‌شود، احتمالا کمتر قابل اکسیده هستند و این فرآیند یعنی اکسیده نشدن چربی‌های مضر از تجمع جرم بر دیواره رگ‌ها می‌کاهد.

خانواده لوبیا‌ها

لوبیا‌ها به دلیل دارا بودن فیبر زیاد کلسترول خون را پایین می‌آورند و برای پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق مفید هستند. لوبیا حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی گوناگونی از جمله فسفر، پتاسیم، آهن، ویتامین‌‌‌B و C است که وجود این مواد معدنی به آن خاصیت کاهش‌دهندگی فشارخون بخشیده است.

میوه‌ها و سبزیجات

بروکلی، اسفناج، گریپ‌فروت و گوجه‌فرنگی در صدر فهرست میوه‌ها و سبزیجات قرار دارند. سیب، گلابی و مرکبات حاوی «پکتین» نوعی فیبر قابل حل است که کلسترول خون را کاهش می‌دهد. کورستین، پتاسیم و منیزیم موجود در میوه‌ها و سبزیجات باعث کنترل فشار خون می‌شود. لوتئین موجود در اسفناج علاوه بر محافظت از کوری چشم مربوط به سن، با مانع شدن تراکم کلسترول در دیواره رگ‌ها از حمله قلبی پیشگیری می‌کند و پتاسیم و اسیدفولیک موجود در این گیاه بدن را در مقابله با فشار‌خون بالا محافظت می‌کند. همچنين لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی مانع سفت‌شدن رگ‌ها می‌شود.

چای

فلاوونوئید نوعی آنتی‌اکسیدان موجود در چای سبز خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می‌دهد. محققان بیمارستان جان هاپکینز اعلام کردند افرادی که روزانه حداقل یک فنجان چای سبز یا سیاه مي‌نوشند، قلب سالمی دارند اما در مصرف این ماده نیز نباید زیاده‌روی کرد؛ چراکه احتمال بسیار کمی برای تشکیل کلسیم در عروق کرونری قلب وجود دارد. رسوبات کلسیم با مشکلات جدی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته مغزی مرتبط است.

کد خبر 379060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha