یکشنبه 29 مرداد 1396 | به روز شده: 20 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
یکشنبه 22 مرداد 1396 - 11:02:05 | کد مطلب: 379063 چاپ
محققان دانشگاه لوند پی بردند

زاغ‌ها هنگام پرواز مصرف انرژی را به حداقل می‌رسانند

دانش > محیط زیست جهان - همشهری آنلاین:
محققان دانشگاه لوند سوئد نشان داده‌اند زاغ‌ها هنگام اوج‌گیری و پرواز کردن، مصرف انرژی خود را به حداقل می‌رسانند و این امر در ساخت پهپادهای جدید کارآمد خواهد بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس مطالعه جدید، پرهای موجود در نوک بال‌های زاغ‌ها به جای یک گشتاور بزرگ، چندین گشتاور کوچک ایجاد می‌کنند. گشتاور، الگوی دورانی هوای چرخانی است که هنگام پرواز، پشت یک بال به وجود می‌آید و گشتاور بزرگ، نیازمند انرژی بیشتری است.

محققان مدعی‌اند پی بردن به این موضوع می‌تواند به ساخت پهپادهای کارآمدی بیانجامد که بر اساس بال‌ زاغ‌ها طراحی می‌شوند.

قبل از این مطالعه، گشتاورهای چندگانه نوک بال، به پرندگان بزرگ‌تری مانند عقاب‌ها، لاشخورها و لک‌لک‌ها نسبت داده شده بود. اما دانشمندان به تازگی همین پدیده را در زاغ‌هایی (Corvus monedula) یافته‌اند که هنگام اوج‌گیری و پرواز بال‌هایشان را به هم می‌زنند.

تیم علمی، آزمایش‌های مربوط به این مطالعه را در یک تونل باد در گروه زیست‌شناسی دانشگاه لوند انجام داد. در این تحقیق، دوربین‌های پیشرفته، اوج‌گیری و پرواز زاغ‌ها را در مه رقیقی شکار کردند که نور لیزر را منعکس می‌کرد. محققان سپس با استفاده از تصاویر این دوربین‌ها، تصاویر سه‌بعدی از جریان هوای پیرامون نوک‌ بال‌های زاغ‌ها تهیه کردند.

با باز کردن پرهای اصلی خارجی، نوک بال‌ها به عنوان چندین بال عمل می‌کنند که روی همدیگر قرار دارند و هر پری هنگام اوج‌گیری و پرواز زاغ، در تولید گشتاور کوچکی مشارکت می‌کند. در مجموع، این گشتاورهای کوچک، انرژی کم‌تری جهت اوج‌گیری و پرواز پرنده نیاز دارند.

صنعت هوانوردی قبلا متوجه نیاز به سرمایه‌گذاری در کاهش نیروی گشتاور نوک یک بال منفرد شده بود و مهندسان هواپیماهایی ساخته بودند که نوک بال‌هایشان به سمت بالا خم می‌شوند؛ این امر موجب کاهش نیروی گشتاور و در نتیجه کاهش مصرف سوخت می‌شود، با این حال، دستاورد جدید در ساخت پهپادهای کارآمدتر، کاربرد خواهد داشت.

جزئیات این مطالعه در Journal of the Royal Society Interface منتشر شد.