پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مایکروویو یکی از معروف‌ترین لوازم موجود در جهان است، اما به نکاتی در این باره باید توجه داشت.

 ۷ گزینه غذایی را هرگز در مایکروویو گرم نکنید!

مایکروویو یکی از معروف‌ترین لوازم موجود در جهان است، نه تنها به این دلیل که به گرم شدن غذا در چند ثانیه کمک می‌کند، بلکه باعث حفظ ارزش تغذیه‌ای برخی اقلام غذایی نیز می‌شود.

به گزارش آوای سلامت به نقل از steptohealth در واقع، هنگامی که برخی از سبزی‌جات در این دستگاه پخته می‌شوند، بیشتر خواص‌شان حفظ می‌شود تا زمانی که با روش‌های دیگر پخته شوند.

با این حال، انواع خاصی از مواد غذایی وجود دارد که کیفیت‌شان در معرض حرارت بالای مایکروویو از دست می‌رود. به همین دلیل مهم است که بدانید کدام غذاها برای گرم شدن و پخته شدن در مایکروویو مناسب نیستند:

  • گوشت: عادت قرار دادن گوشت یخ زده در داخل مایکروویو آنهم چند دقیقه قبل از پخت، در خیلی از افراد وجود دارد. این در حالی است که این اقدام به از دست دادن ویتامین ب ۱۲ موجود در گوشت و آمینو اسیدهای آن می‌انجامد. از دست دادن آب گوشت در نتیجه گرم شدن با مایکروویو، منجر به کاهش ارزش پروتئین موجود در آن می‌شود. بهتر است گوشت را در انتهای یخچال بگذارید تا یخ آن یک روز قبل از استفاده، آب شود.
  • برنج سفید: درجه حرارت بالای مایکروویو برای برنج سفید مضر است و منجر به از دست رفتن بخش زیادی از مواد مغذی، ویتامین‌ها و فیبر غذایی آن می‌شود. علاوه بر این، مایکروویو کردن برنج به سادگی می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود. برنج نپخته حاوی هاگ‌هایی از باکتری است که می‌توانند در فرآیند گرم شدن زنده بمانند. همین که برنج را از مایکروفر بیرون بیاورید و در دمای اتاق قرار دهید، این باکتری‌ها دوباره به فعالیت ادامه می‌دهند و می‌توانند باعث ایجاد اسهال و استفراغ در فرد شوند.
  • بروکلی: جالب است بدانید که دمای بالای مایکروویو می‌تواند منجر به از دست رفتن ۹۷ درصد از آنتی اکسیدان‌های موجود در بروکلی شود. مصرف خام کلم بروکلی همراه با سالاد به طور کامل ارزش تغذیه ای آن را حفظ می‌کند. در غیر این صورت می‌توانید آن را با کمی آب نیم پخت و سپس مصرف کنید.
  • کره: اگرچه بسیاری از افراد تمایل دارند کره را در مایکروویو ذوب کنند، گرما می تواند مقدار پروتئین موجود در کره را کاهش دهد. پس کره را در یک ظرف روی حرارت کم قرار داده و سپس ذوب کنید. قرار دادن کره در دمای اتاق نیز آن را به طور طبیعی نرم می‌کند.
  • شیر: شیر و سایر محصولات لبنی مانند ماست، زمانی که تحت حرارت بالا قرار می‌گیرند، نیمی از مواد مغذی خود از جمله ویتامین ب ۱۲ و املاح معدنی را از دست می‌دهند. شیر را در ظرف روی حرارت کم قرار دهید. این بهترین راه برای گرم کردن است.
  • سیر: متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که بهترین راه برای بدست آوردن همه خواص سیر، مصرف خام آن است. چون حرارت دادن سیر بخصوص با مایکروویو باعث از دست رفتن ۹۵ درصد از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سیر می‌شود. در واقع، یک دقیقه قرار دادن سیر در مایکروویو برای تخریب محتوای آلیسین سیر کافی است. این عنصر طبیعی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.
  • قارچ: پروتئین‌های موجود در قارچ در دمای بالا، کاملا تخریب می‌شود. ضمنا ترکیب و فرمول پروتئین‌های موجود در قارچ با دمای بالا تغییر می‌کند و این باعث ایجاد دل درد و گاز معده می‌شود.
کد خبر 379078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha