یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای اولین‌بار در تاریخ ۷۰ ساله جشنواره فیلم «لوکارنو»، جایزه اصلی این رویداد سینمایی به یک اثر مستند اعطاء شد.

سینما

به گزارش ایسنا به نقل از اسکرین، هیئت داوران بخش رقابتی هفتادمین جشنواره فیلم لوکارنو به ریاست «اولیور آسایاس»، جایزه یوزپلنگ طلایی بهترین فیلم این جشنواره را به مستند «خانم فانگ» به کارگردانی «وانگ بینگ» از چین اعطا کرد که به داستان آخرین روزهای زندگی یک بیمار ۶۷ ساله آلزایمری در جنوب چین می‌پردازد.

این ششمین‌بار است که سینمای چین موفق به کسب جایزه اول جشنواره لوکارنو می‌شود و اولین‌بار در تاریخ این رویداد سینمایی است که یک مستند جایزه اصلی را از آن خود می‌کند.

تصمیم هیئت داوران جشنواره لوکارنو و اعطای جایزه اول جشنواره به یک مستند، بازتاب روندی جهانی است که چند سالی است در جشنواره‌های جهانی آغاز شده و توجه بیشتری به آثار مستند می‌شود.

اما در سایر بخش‌ها جایزه ویژه هیئت داوران به فیلم برزیلی «رفتار خوب» به کارگردانی «جولیانا روجاس» و «مارکو دوترا» رسید، فیلمی که به دوستی غیرمعمول بین یک زن ثروتمند و پرستارش می‌پردازد.

جایزه یوزپلنگ بهترین کارگردانی جشنواره به «اف جی اوسانگ» برای فیلم «۹ انگشتی» رسید و «ایزابل هوپر»، بازیگر سرشناس فرانسوی نیز برای بازی در «خانم هاید» در نقش یک معلم فیزیک، جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره را ب خانه برد.

«الیون کراست» برای فیلم ایسلندی «برادران زمستان» به کارگردانی «هلینور پالماسون» یوزپلنگ بهترین بازیگر مرد جشنواره را از آن خود کرد و فیلم «خوش‌شانس» به کارگردانی «جان کرول لینچ» جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره را کسب کرد.

فدراسیون بین‌المللی منتقدین (فیپرشی) نیز جایزه خود را در جشنواره لوکارنو به فیلم «چشمان سنجاقک» اولین ساخته بلند «ژو بینگ» از چین حاضر در بخش رقابتی جشنواره اعطاء کرد.

همچنین جایزه "یوزپلنگ فردا" برای بهترین فیلم کوتاه جشنواره به «آنتونیا کاتارینا» به کارگردانی «کریستینا هانس» از کشور پرتغال رسید.

جشنواره فیلم لوکارنو پس از کن، ونیز و برلین معتبرترین جشنواره سینمایی اروپاست و ویژگی خاص آن نمایش فیلم‌ها در میدان معروف «پیاتزا» در فضای باز و بر پرده بزرگ است که در آنجا حدود ۸۰۰۰ تماشاگر به دیدن فیلم‌ها می‌نشینند.

هفتادمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو از تاریخ دوم تا دوازدهم اوت (۱۱تا ۲۱مرداد) در شهر لوکارنوی کشور سوئیس برگزار شد.

کد خبر 379118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha