یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: چهره‌ای که تا پیش از این بیشتر برای به صحنه‌بردن نمایشنامه‌های مرحوم اکبر رادی شناخته می‌شد، از مدتی پیش با کارگردانی یکی از متن‌های قدیمی علی نصیریان پا به صحنه قدیمی‌ترین تماشاخانه تهران گذاشته است.

نمایش

بازيگر تحسين‌شده سينما، تئاتر و تلويزيون بيش از 4دهه پيش «بنگاه تئاترال» را نوشت كه امروز به كارگرداني هادي مرزبان و بازي داوود فتحعلي‌بيگي، ايرج راد، خسرو احمدي، امين زندگاني، محمود بصيري، سعيد اميرسليماني و فرزانه كابلي اجرا مي‌شود. مرزبان معتقد است اين نمايش تماشاگر را به يك اندازه مي‌خنداند و مي‌گرياند و با وجود داشتن مايه‌هاي طنز، بسياري از معضل‌ها و مشكل‌هاي اجتماعي زمان حال را بازگو مي‌كند.

  • تغيير هويت تالار وحدت

كارگردان بنگاه تئاترال درباره اجراي اين نمايش در تماشاخانه سنگلج كه خاستگاه تئاترهاي آييني و سنتي است، به همشهري مي‌گويد: «ما از سال گذشته تالار وحدت را براي اجرا درنظر گرفته بوديم و به دعوت مديريت بنياد رودكي قرار شد آن را خرداد و تير اجرا كنيم اما وقتي براي صحبت‌هاي نهايي رفتيم، به ما گفتند مي‌توانيم تنها در‌ ماه خرداد اجرا برويم. با توجه به همزماني با‌ ماه رمضان مي‌توانستيم فقط 20اجرا در تالار وحدت داشته باشيم كه اين براي گروهي 50نفري با 3‌ماه تمرين مناسب نبود. به همين دليل بنگاه تئاترال سرانجام در سنگلج روي صحنه رفت.»

كارگردان «خانمچه و مهتابي» در ادامه با انتقاد از وضعيت امروز تالار وحدت به‌عنوان يكي از مهم‌ترين تالارهاي نمايشي تهران و ايران مي‌افزايد: «متأسفانه تالار وحدت مانند گذشته نيست. ساعت اجراي نمايش‌ها در بدترين وقت تنظيم مي‌شود و به‌دليل نوع برنامه‌ريزي همه گروه‌ها بايد با شتاب كار كنند اما كار هنري با هيجان و اضطراب سازگار نيست. به‌نظرم هويت تالار وحدت تغيير كرده و هدف مديران بيشتر بازگشت سرمايه است تا انجام فعاليت‌هاي نمايشي.»

  • وفاداري به متن نصيريان

مرزبان با اشاره به دغدغه خود براي اجراي نمايشنامه نصيريان و سپاسگزاري از نهايت همكاري مديران تماشاخانه سنگلج يادآور مي‌شود: «دغدغه من اجراي يك نمايش ملي بود. در 40سال فعاليت تئاتري نمايش‌هايي را كارگرداني كردم كه ايراني باشند و از 3سال پيش دنبال متني سنتي بوديم. به‌نظرم رسيد بهترين گزينه بنگاه تئاترال است؛ متني كه آقاي نصيريان 44سال پيش آن را اجرا كرده بود.»

اين چهره قديمي تئاتر و تلويزيون كه كارگرداني نمايش «سيمرغ» را هم در كارنامه دارد، معتقد است تفاوت‌هايي ميان اجراي امروز بنگاه تئاترال با اجراي 44سال پيش آن وجود دارد. مرزبان تصريح مي‌كند: «تماشاگر امروز وقتي به تماشاي نمايش مي‌نشيند، احساس نمي‌كند متن قديمي است. من نمايشنامه را بازنويسي نكردم اما كوشيدم در اجرا و كارگرداني نگاه خودم را وارد كنم. درحالي‌كه كاملا به متن آقاي نصيريان وفادار بودم. در طراحي لباس با صدف شجاعي همكاري و تلاش كردم از رنگ‌ها و لباس‌هاي متنوع استفاده كنيم. ايده‌هاي رضا مهديزاده هم در طراحي صحنه جذاب و جالب بود.»

کد خبر 379156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha