محمد کرباسی: اوضاع در ویرجینیا در شرق آمریکا با خشونت‌های نژادپرستانه تبدیل به یک بحران شده و رنگ خون گرفته است.

. مهران کامروا، استاد دانشگاه و رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی

 پخش شدن تصاوير كشته شدن يك نفر و زخمي شدن ۱۹ نفر ديگر قلب بسياري را در جامعه اين كشور جريحه‌دار كرده است. مهران كامروا، استاد دانشگاه و رئيس مركز مطالعات بين‌المللي و منطقه‌اي دانشگاه جورج تاون قطر اعتقاد دارد كه مواضع و جوي كه ترامپ عليه اقليت‌ها و خارجي‌ها ايجاد كرده باعث شده تا نژادپرست‌ها در اين كشور جان تازه و قوت قلب جديدي بگيرند. به عقيده او درصورتي كه دولت آمريكا اقدامي جدي در اين رابطه نداشته باشد اين وضعيت در جامعه دوقطبي شده آمريكا مي‌تواند ادامه داشته باشد و حتي بدتر شود.

  • خشونت‌ها و فعاليت‌هاي نژادپرستانه در آمريكا مسئله جديدي نيست. اين بار اما نوع حوادث و اتحاد نژادپرست‌ها در فعاليت گروهي و خشونت متفاوت به‌نظر مي‌رسد. چه مسائلي در جامعه آمريكا تغيير پيدا كرده كه اوضاع را به اينجا كشانده است؟

در جامعه آمريكا تنش‌هاي نژادپرستانه هميشه وجود داشته و همانطور كه گفتيد ساختاري بوده است. از زماني كه ترامپ به قدرت رسيده به‌خاطر شخصيتش، لحن سخنراني‌هايش و آن پديده‌اي كه او نماينده‌اش به‌حساب مي‌آيد يعني احساس ملي‌گرايي و ضديت با خارجي‌ها باعث شده تا اين حس نژادپرستي در جامعه آمريكا پررنگ‌تر شود. احساسات نژادپرستانه، ضد‌اقليت‌هاي نژادي و مذهبي اكنون در جامعه آمريكا خيلي بيشتر شده و فضا بسيار دوقطبي و پر تنش است.

حتي كساني كه احساسات قوي به يكي از اين دو طرف نداشته‌اند اكنون احساس‌شان نسبت به ماجرا خيلي عميق‌تر و قو‌ي‌تر شده است. اين مسئله در هر دو طرف قابل مشاهده است. يعني كساني كه به مقدار كم هم احساسات ضدخارجي داشتند به‌خاطر جوي كه در چند‌ماه اخير به‌وجود آمده احساسات‌شان خيلي پررنگ‌تر شده است. در سوي ديگر هم كساني كه از اين وضعيت عذاب مي‌كشيدند با اين جو فعال‌تر شده‌اند. اين جو حاد و تنش‌هاي اجتماعي كه در آمريكا حاكم شده باعث مي‌شود تا درصورت پيش آمدن موقعيتي خيلي سريع ماجرا به درگيري كشيده شود.

  • چرا در شارلوتزويل و ايالت ويرجينيا؟ چه خصوصياتي در اين منطقه از لحاظ اجتماعي و اقتصادي وجود دارد كه آتش نژادپرستي را شعله‌ور كرده است؟

اين جور اتفاقات اكثراً در مناطقي رخ مي‌دهد كه فقر يا تضاد طبقاتي در آنها زياد است. ويرجينيا يكي از مناطقي است كه مناطق كوهستاني‌ و روستايي‌ فقير بسيـــاري دارد.شهرهايي مثل شارلوتزويل هم در ايالت وجود دارند كه شهرك‌هايي با ساكنان پولدار و بسيار پولدار دارد. ‌

اين تضاد بين پولدار و فقير در خيلي از موارد به اين احساسات دامن مي‌زند. خيلي از افراد كه در حوادث اخير نقش داشته‌اند از شهرهاي حومه مي‌آيند. پسر جواني كه با خودرو به معترضان حمله كرده و با زيرگرفتن يك زن باعث كشته شدن او شده از اوهايو به ويرجينيا آمده بود. اوهايو يكي از ايالت‌‌هايي است كه فقر در آن زياد است. در اوهايو شهرها و روستاهاي بسيار كوچكي وجود دارد و معمولا احساسات نژادپرستان و ضد‌اقليت‌ها در شهرها و مناطق روستايي آمريكا بيشتر و پررنگ‌تر است.

  • همانطور كه گفتيد افكار نژادپرستانه در جامعه آمريكا هميشه وجود داشته است. حرف‌هايي كه ترامپ زده يعني باعث شده تا نژادپرست‌ها جان تازه‌اي در جامعه آمريكا بگيرند؟

بله، كاملا. نه‌تنها حرف‌هايي كه ترامپ زده بلكه جوي كه او باعث به‌وجود آمدن آن در جامعه آمريكا شده باعث قوت قلبي براي نژادپرست‌ها شده است. وقتي آنها مي‌بينند ترامپ و افراد اطراف او چه صحبت‌هايي مي‌كنند و چه اقدام‌هايي دارند احساس مي‌كنند پشتوانه جديدي پيدا كرده‌اند. ترامپ و افراد اطرافش در آمريكا به‌عنوان ملي‌گرا شناخته مي‌شوند.در آمريكاي امروز ملي‌گرايي مانند آنچه در كشورهاي ديگر شناخته مي‌شود نيست. يعني ملي‌گرايي در آمريكاي امروز يك جنبه نژادي هم پيدا كرده است. شما بايد سفيدپوست باشيد و اجدادتان متولد آمريكا باشند.

براي ما ملي‌گرايي به‌معناي دفاع از كشور در مقابل بيگانگان و دشمنان برون‌مرزي است. در آمريكا اما ملي‌گرايي به‌معناي حفاظت از آمريكا در مقابل تهديدهاي فرهنگي و درون‌مرزي در مقابل اقليت‌ها و خارجي‌ها شناخته مي‌شود و بيشتر جنبه نژادي دارد. همين مسائل باعث افزايش تنش‌ها در آمريكا شده است.

  • خيلي‌ها از ترامپ انتقاد كرده‌اند كه با وجود اين خشونت‌ها با شدت كافي نژادپرست‌ها را محكوم نكرده است. مي‌توان پيش‌بيني كرد درصورت ادامه اين روند تنش‌ها در جامعه آمريكا افزايش پيدا كند؟

هيچ بعيد نيست. ترامپ در سخنراني خود درباره وقايع اخير و خشونت نژادپرست‌ها تنها اعلام كرد كه ما خشونت از طرف تمام گروه‌ها و افراد را محكوم مي‌كنيم و هيچ‌چيزي درباره گروه‌ها و افراد نژادپرست نگفت.

افرادي كه عملا نژاد پرست هستند يا كساني كه داراي تفكرات نژادپرستانه هستند اما به‌خاطر ملاحظات فرهنگي دست به عملي در اين رابطه نمي‌زنند، در واقع حاميان مهم ترامپ به‌حساب مي‌آيند. رئيس‌جمهور آمريكا به همين‌خاطر نمي‌خواهد حرفي بزند يا انتقادي انجام بدهد كه اين افراد از او دلسرد شوند. تا زماني كه ترامپ و به‌صورت كلي‌تر دولت آمريكا به صراحت و شدت لازم از حملات نژادپرست‌ها انتقاد و آنها را محكوم نكنند اين تنش‌ها احتمالا ادامه خواهد داشت.

کد خبر 379159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha