مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه امروزه تهران با هشت میلیون نفر جمعیت، بیست و هشتمین کلان‎شهر پرجمعیت جهان است، گفت: تهران همچنین در رده سی و ششمین شهر آلوده جهان قرار دارد.

به گزارش مهر، دهمین جلسه اتاق فکر بام(برنامه ریزی و اقتصاد مسکن) با موضوع اقتصاد شهر و سیاستگذاری شهری در تهران به میزبانی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه که با حضور جمعی از کارشناسان حوزه اقتصاد شهری برگزار شد دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری شهری، هم یک مفهوم علمی است و هم یک فعالیت سیستماتیک که توسط مقامات مدیریت شهری برای پیشبرد توسعه شهر به‎کار گرفته می‎شود، گفت: سیاست‌گذاری شهری، ماهیتی بین رشته‎ای دارد که با دیگر سطوح سیاست‎گذاری‎های (ملی و منطقه‎ای) درهم تنیده است و طی آن، ابتدا مسائل و مشکلات شهر، شناسایی می‎شوند و سپس سیاست‎ها به گونه‎ای هماهنگ و هم‎ساز برای دخالت سازنده در شهر ارائه می‎شوند.

وی با بیان اینکه امروزه تهران با ۸ میلیون نفر جمعیت، بیست و هشتمین کلان‎شهر پرجمعیت جهان است و این کلان‎شهر با ۶۸۰ کیلومتر مربع وسعت دارای تراکم ۱۰۵۵۰ نفر در کیلومترمربع می‎باشد، افزود: به لحاظ زیست‎پذیری طبق گزارش اکونومیست، تهران در رده ۱۲۶ در بین ۱۴۰ شهر جهان قرار دارد، از منظر پایداری، طبق گزارش مؤسسه آرکادیس، تهران در بین ۱۰۰ شهر اول جهان نیست، در زمینه شاخص نوآوری، تهران در بین ۵۰۰ شهر در جهان، در رده ۴۲۳ قرار دارد و در زمینه فضای کسب و کار طبق گزارش اکونومیست که ۸۲ شهر را از مناطق مختلف جهان انتخاب کرده، تهران در رده ۸۱ قرار گرفته است و از لحاظ شاخص‎های جهانی شدن، تهران در بین ۱۲۸ شهر، در رده ۹۸ است.

مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به اینکه تهران کنونی، محصول فرایند پیچیده‎ای است که بخشی از چهره آن، حاصل سیاست‌گذاری شهری و قسمتی از آن نیز نتیجه نبود سیاست‌گذاری، طرح و برنامه‎ریزی است، خاطرنشان کرد: کلان‎شهر تهران با مجموعه‏ای از مسائل روبه‏رو است که هر نوع سیاست‌گذاری و نیز تصمیم‏گیری باید برای رفع و کاهش دامنه آنها باشد. مشکلات شهر تهران از نوع طبیعی و زیست‎محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مدیریتی هستند.

وی آلودگی را یکی از معضلات اصلی شهر تهران خواند که از منظر اقتصاد شهری، آثار و تبعات بسیاری برای این شهر دارد و گفت: تهران در رده سی و ششمین شهر آلوده جهان قرار دارد، هوای تهران سالانه حدود ۱۱۰ روز در وضعیت ناسالم قرار دارد و میزان مرگ و میر شهر تهران در روزهای ناسالم، ۲۰درصد بیشتر از روزهای سالم است.

استاد دانشگاه ترافیک را یکی دیگر از معضلات پیش روی تهران خواند و گفت: کلان‎شهر ۸ میلیونی تهران، با بیش از چهار میلیون خودرو و دو میلیون دستگاه موتورسیکلت، بیش از چهار برابر ظرفیت واقعی خود پذیرای خودروها شده است و سالانه نیز بیش از ۴۰۰هزار دستگاه بر این میزان افزوده می‎شود.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ادامه داد: این میزان خودرو، سالانه بیش از پنج میلیارد لیتر بنزین مصرف می‎کنند و در واقع کلان‎شهر تهران تقریباً یک پنجم کل بنزین مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

طباطبایی افزود: از طرفی دیگر، کمبود پارکینگ سبب شده است که خیابان‎ها، نقش پارکینگ را ایفا کرده و سرعت را بیش از پیش کند کرده و بر معضل ترافیک بیافزایند. بررسی ها نشان می‎دهند که برای روان‎سازی ترافیک پایتخت به بودجه ۲۰هزار میلیاردی نیاز است که به هیچ وجه در توان مالی شهرداری تهران نیست و برای تأمین این بودجه بیش از چهل سال زمان نیاز است.

کد خبر 379191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha