دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از مطالعه بر روی ادغام کتب درسی و تالیف تلفیقی کتب خبر داد و گفت: با اتمام بازه زمانی پنج ساله اجرای آزمایشی، کتب درسی را مورد بازنگری قرار می‌دهیم. اکنون در حال مطالعه برای بازنگری پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی با رویکرد تلفیقی هستیم.

کتاب درسی

به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان با بیان اینکه تدوین کتب جدید دوره ابتدایی و متوسطه اول به اتمام رسیده است اظهار کرد: در دوسال اخیر تدوین کتب دوره دوم متوسطه شروع شده و کار در این مرحله سخت‌تر است، زیرا شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی متنوع هستند و هرکدام کتاب‌های بسیاری دارند. به عنوان مثال 200 رشته در شاخه فنی و حرفه‌ای که هر رشته خودش چندین کتاب تخصصی دارد.

وی افزود: اکنون عقبه‌ای ایجاد شده و باید از گردنه تدوین کتب دوره دوم متوسطه هم بگذریم. لازم بود مولفان ما دارای بینش تخصصی و آموزشی باشند که تلاش کردیم این مهم محقق شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به اینکه سیاست «ادغام کتب درسی» به کجا رسیده است؟ عنوان کرد: رویکرد جدیدی مدنظر داریم. پس از استقرار پایه دوازدهم در سال آینده، مدت زمان پنج ساله اجرای آزمایشی کتب ابتدایی هم به اتمام می‌رسد. طبق قواعد هر کتاب پس از تدوین پس از یکسال اعتبارسنجی می شود و سپس به مدت پنج سال به صورت سراسری تحت پایلوت قرار می‌گیرد.

محمدیان ادامه داد: با اتمام بازه زمانی پنج ساله اجرای آزمایشی، کتب درسی را مورد بازنگری قرار می‌دهیم. اکنون در حال مطالعه برای بازنگری پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی با رویکرد تلفیقی هستیم. در این بازنگری باید به اهداف برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین وفادار باشیم. بر این اساس باید یک برنامه آموزشی مطلوب و تجربه شده و منطبق با رویکردهای علمی را آزمایش کنیم.

وی با بیان اینکه طی اجرای برنامه درسی ملی تکلیف شده بود هر سال محتوای دو پایه را تغییر دهیم و این کار بسیار سنگین بود گفت: اما در دوره بازنگری از این فشردگی کاسته می‌شود و هرسال روی بازنگری کتب یک پایه کار می‌کنیم. در رویکرد جدید کتب اجرای آزمایشی محدود خواهند داشت تا موانع و نقاط ضعف و قوت شناسایی شوند و در نهایت به سیستم آموزشی مستقر ثابتی برسیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره زمینه‌ها و علل تالیف تلفیقی کتب درسی گفت: این رویکرد منبعث از سنت علمی خودمان است. ما سنت علمی و پشتوانه فرهنگ آموزش داشتیم که در سال‌های ورود سیستم آموزشی کلاسیک تحت تاثیر نظام وارداتی قرار گرفته است. به دنبال آن هستیم مطالعه کنیم که برگشت به سنت تعلیم و تربیتی خودمان باید چگونه باشد؟.

محمدیان افزود: در سنت ایرانی متعلمان روزانه یک یا دو درس می‌خواندند نه 10 عنوان. اما همان درس را با روش مباحثه و پرسش و پاسخ می‌آموختند. اکنون روال این است که در هر زنگ یک درس مطرح می‌شود و با تنوع عناوین دروس مواجه‌ایم. همچنین در سنت قدیمی، ابتدا درس مقدماتی را یاد می‌گرفتند و بعد به مباحث علمی تخصصی تر می‌پرداختند. به عنوان مثال ادبیات را می‌آموختند و بر اساس آن مبانی علمی دیگر را فرا می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از این روش در برخی کشورها استفاده می‌شود گفت: اکنون کار مطالعاتی را شروع کردیم و امیدواریم در سال‌های آینده با فرصت وسیع‌تر و همکاری صاحبنظران تالیف تلفیقی را اجرا کنیم.

کد خبر 379200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha