همشهری آنلاین: سخنگوی شورای نگهبان درباره شبهه نقض قانون اساسی به دلیل عدم حضور اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف رئیس جمهور گفت که این مراسم از جهت قانون اساسی هیچ ایرادی نداشت.

به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال که بررسی‌های شورای نگهبان در خصوص مفهوم رجل سیاسی به کجا رسید، گفت: هفته قبل اولین جلسه‌ای بود که به تبیین و بررسی مفهوم رجل سیاسی پرداختیم.

او ادامه داد: گزارشات از جلسات مختلف، پژوهش‌های صورت گرفته و آیین‌نامه‌های شورا در آن جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که حدوداً چهار ساعت این بحث و بررسی طول کشید.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه جلسات برای بررسی این مفهوم همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: احتمالاً یکی دو جلسه دیگر این مسئله مورد بحث قرار می‌گیرد و در دستور کار این هفته نیز قرار دارد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا در خصوص تایید صلاحیت زنان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در جلسات مذکور هم بحثی صورت گرفت؟ خاطرنشان کرد: بررسی در خصوص مفهوم رجل سیاسی هنوز ادامه دارد و این موضوعات محل بحث است ولی ما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و در صورتی که به جمع‌بندی نهایی برسیم در این رابطه اعلام نظر خواهیم کرد.

او در پاسخ به این سوال که در خصوص مراسم تحلیف انتخابات ریاست جمهوری شبهه‌ای وجود دارد و پاسخ شورای نگهبان به آن شبهه چیست؟ ابراز داشت: هشت نفر از اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف حضور داشتند و تحلیف از نظر قانون اساسی مشکلی نداشت.

او افزود: شبهه‌ای که در خصوص سال ۸۰ وجود داشت این بود که برخی از اعضای شورای نگهبان در آن زمان تعیین نشده بودند و این شبهه وجود داشت که شورای نگهبان وجود داشته یا خیر. با این حال در خصوص حضور اعضای شورای نگهبان در فصول مختلف قانون اساسی مسائلی مطرح شده است؛ مانند حضور در جلسات مجلس برای تصویب طرح‌های دو فوریتی. در خصوص مراسم تحلیف نیز نظر بر حضور اکثریت شورای نگهبان است و اشکالی وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره برخی رفتارهای اخیر نمایندگان مجلس که طی هفته‌های گذشته از قبیل برخورد فیزیکی یکی از نمایندگان مجلس با مامور نیروی انتظامی و همچنین سلفی برخی از نمایندگان با نماینده اتحادیه اروپا که موجب واکنش‌هایی در افکار عمومی شد گفت: در خصوص تایید یا رد صلاحیت افراد در شرایط کنونی من نمی‌توانم اظهارنظر قطعی کنم. این مسئله نیز در شورای نگهبان مطرح نشده است اما به نظر من هم این حرکات، حرکات نامناسبی بود و افکار عمومی انتظار دارند که نمایندگان ما رفتارهای این چنینی نداشته باشند وشان نمایندگی را حفظ کنند.

او در پاسخ به ادعای دیگری درباره مغایرت طرح حذف اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر با امنیت ملی گفت: مصلحت‌سنجی و ضرورت تصویب قوانین با مجلس شورای اسلامی است. قطعاً نمایندگان براساس مصالح و ضرورت‌ها طرح یا لایحه‌ای را مورد تصویب قرار می‌دهند و وظیفه شورای نگهبان بررسی آن مصوبه‌ها است تا آن‌ها با شرع مقدس و قانون اساسی مغایرتی نداشته باشند و در صورتی که لوایح یا طرح‌های تصویب شده با قانون اساسی و شرع مقدس مغایرتی داشته باشند در این رابطه اعلام نظر می‌کنیم.

او در خصوص اظهاراتش مبنی بر اینکه شورای نگهبان به صورت تلفنی به غلامحسین الهام اعلام کرده بود که محمود احمدی‌نژاد رد صلاحیت شده و از او خواسته بود تا به رئیس جمهور سابق بگوید انصراف بدهد نیز یادآور شد: در انتخابات ریاست جمهوری بحث احراز صلاحیت‌ها مطرح است و دلیلی بر رد صلاحیت وجود ندارد و من هم نگفته‌ام که ایشان رد صلاحیت شده بلکه گفته‌ام صلاحیت ایشان احراز نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: اگر کسی به شورای نگهبان مراجعه کرد ما اطلاعات لازم را به خاطر عدم احراز یا رد صلاحیت در اختیار آن افراد قرار می‌دهیم. همچنین اگر کسی در بحث نمایندگی رد صلاحیت شود یا برای انتخابات ریاست جمهوری صلاحیتش احراز نشود ما به او اطلاع می‌دهیم تا از کاندیداتوری انصراف بدهد. در خصوص آقای احمدی‌نژاد هم بنده تلفنی با آقای الهام صحبت کردم تا ایشان انصراف بدهند که البته بعداً خبری نشد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که تامین مالی طرح تصویب شده روز گذشته مجلس برای مقابله با آمریکا از کجا صورت می‌گیرد؟ عنوان کرد: تامین منابع مالی مصوبات را باید مجلس اعلام کند و از سویی این طرح هنوز به ما نرسیده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین بررسی‌ها پیرامون دستیابی به قانون جامع انتخابات که با حضور همه دستگاه‌های مسئول صورت می‌گیرد گفت: امیدواریم همه دستگاه‌های ذیربط و مسئول بتوانند قانون جامع را تصویب کنند. در این رابطه ما جلساتی با حضور رئیس مجلس، وزیر کشور و روسای کمیسیون‌های مربوطه داشته‌ایم و قرار شده است کارگروهی رسمی در این باره تشکیل شود تا مسائل را بررسی کنند. ما نمایندگان خود را به این کارگروه معرفی کرده‌ایم و امیدواریم این کارگروه به طرح جامع در رابطه با انتخابات برسد که البته آن طرح باید به مجلس شورای اسلامی هم برود و مورد تصویب مجلس قرار بگیرد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که نجات‌الله ابراهیمیان عضو حقوقدان شورای نگهبان در مصاحبه‌ای گفته است که در خصوص مفهوم رجل سیاسی تعیین مصدایق با شورای نگهبان است و شورای نگهبان نمی‌تواند شاخصه‌های آن را تبیین کند اظهار داشت: آنچه که برعهده ماست براساس سیاست‌های کلی انتخابات است که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده. شاخصه‌ها و مصادیق در خصوص مفهوم رجل سیاسی؛ مذهبی، مدیر و مدبر بودن است. در سایر شاخصه‌ها هم بر اساس تفسیر قانون این مشکل قابل حل است.

او همچنین در واکنش به برخی ادعا‌ها درباره قانون شکنی اعضای شورای نگهبان در سال ۸۸ تصریح کرد: پاسخ ما در این باره روشن است که اگر کسی مدعی تخلف اعضای شورای نگهبان است باید اسناد آن را مطرح کند. با گفتن حرف‌های غیر مستند نمی‌توان کاری کرد و من از شما می‌خواهم شما از ما دفاع کنید.

او در پاسخ به این سوال که آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا در دوره پنجم از چه زمانی خواهد بود؟ خاطر نشان کرد: پاسخ دادن به این مسئله مربوط به وزارت کشور است. البته در این باره لازم است من توضیحاتی بدهم. آن طرح چندین بار میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی تبادل شد و پس از آنکه عدم مغایرت آن از سوی شورای نگهبان به مجلس اعلام گردید زمان مدنظر گفته شده در آن طرح گذشته بود با این حال این طرح باید از سوی رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شود و سپس از سوی رئیس جمهور مورد ابلاغ گردید و اطلاعیه آن در روزنامه‌های رسمی منتشر گردد که این پروسه‌ای چند روزه را در خود دارد. با این حال وزارت کشور آغاز به کار شورا‌ها را از اول شهریورماه اعلام کرده است.

کدخدایی همچنین در ابتدای نشست امروز با تبریک فرارسیدن روز خبرنگار ابراز داشت: من روز خبرنگار را به همه اعضای رسانه تبریک می‌گویم. روز خبرنگار روزی است که به درستی در جمهوری اسلامی ایران برای قدردانی و پاسداشت از خدمات بی‌شائبه اهالی رسانه مورد نامگذاری قرار گرفته و به همین خاطر ما یاد و خاطره شهدای رسانه و خبرنگاران را گرامی می‌داریم.

او ادامه داد: امسال روز خبرنگار با شهادت یکی از راست‌قامتان نسل بعدی انقلاب یعنی شهید حججی که توسط جنایتکاران داعش به فیض شهادت دست یافت، همزمان شده است که ما یاد او و تمامی شهدای مقاومت را پاس می‌داریم. این مسئله نشان داد که باب شهادت و مقاومت و ایثارگری باز است و نسل انقلاب و بعد از آن همچنان پایبند به آرمان‌های انقلاب، امام و رهبری هستند.

همچنین کدخدایی یادآور شد: ما در آستانه روز ۲۶ مرداد یعنی روز آزادگان هستیم و به همین خاطر از آزادگان که در پاسداری از مرزهای کشور و آرمان‌های نظام سال‌ها در اسارت بوده‌اند، قدردانی می‌کنیم.

او در ادامه اعلام کرد که طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، لایحه هوای پاک، لایحه اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم، اصلاح اساسنامه شرکت مادرتخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه پیشگیری و واکنش به شرایط اضطراری در دریای خزر در جلسات پیشین شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشدند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع مقامات مالیاتی کشورهای اسلامی برا مغایر با با اصل ۸۰ و ۷۷ قانون اساسی دانست و تبصر ۹ لایحه پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی را دارای ابهام دانست.

کد خبر 379224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha