دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

با وجود نزول قیمت سهام تعداد زیادی از شرکت‌ها، میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام از ابتدای امسال تاکنون به ۵.۶ درصد رسیده است.

بورس

به گزارش همشهري، هفته قبل از شتاب رشد بازار سهام كاسته شد وحتي ميانگين بازده بازار فرابورس روند نزولي را سپري كرد، با اين حال ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بورس همچنان مثبت است اما حجم و ارزش معاملات بازار سهام نسبت به‌مدت مشابه سال قبل كمتر شده است.

آمار‌ها نشان مي‌دهد ميانگين بازده بورس و فرابورس به 5.6درصد رسيده است اين به‌معناي اين است كه شاخص بورس و فرابورس در اين مدت هر دو به يك ميزان رشد كرده، درحالي‌كه مقدار رشد قيمت دلار در اين مدت 1.7درصد بوده است اما قيمت هر يورو با 11درصد رشد به 4570تومان رسيده است، اين يعني اينكه قيمت هر يورو از اول سال تاكنون 450تومان افزايش يافته است.

در اين مدت همچنين قيمت هر سكه بهار آزادي با 1.2درصد رشد از يك ميليون و 171هزار تومان در ابتداي سال به يك ميليون و 185هزار تومان رسيده است. در اين مدت همچنين قيمت مسكن در شهر تهران به‌طور ميانگين 5.8درصد رشد كرده است.

افزايش ميانگين قيمت واحد مسكوني در پايتخت به ۴ ميليون و ۵۷۰ هزار تومان در هر مترمربع است كه به‌رغم كاهش حدودا ۶ درصدي خريد و فروش مسكن در تهران، ۵.۸ درصد در هر مترمربع هم نسبت به خرداد امسال و هم نسبت به تير‌ماه سال قبل افزايش داشته است.

بيشترين قيمت مسكن در تهران را همچنان منطقه يك پايتخت با مترمربعي ۹ ميليون و ۹۲۰ هزار تومان در اختيار دارد؛ اما كمترين قيمت مسكن در تهران مربوط به منطقه ۱۸ با ۲ ميليون و ۲۶۰ هزار تومان در هر مترمربع است. براساس گزارش دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي در تيرماه امسال در پايتخت ۱۳ هزار و ۸۴۳ فقره اجاره نامه ثبت شد كه نسبت به خرداد‌ماه سال‌جاري ۳.۲ درصد و نسبت به تيرماه سال قبل ۹.۴ درصد كاهش داشته است.

با اين حال مبلغ اجاره بها در تهران افزايش داشته و نرخ اجاره و رهن در پايتخت در هر مترمربع به ۲۷ هزار و ۶۴۷ تومان در هر مترمربع رسيد كه نسبت به‌ماه گذشته ۶.۱ درصد و نسبت به تيرماه سال قبل ۱۹.۱ درصد رشد داشته است.اين اطلاعات نشان مي‌دهد كه بخشي از منابع مردم تحت‌تأثير ركود در ساير بازار‌ها مبلغ اجاره‌ها در حال افزايش است. اين اطلاعات نشان مي‌دهد راهبرد‌هاي سرمايه‌گذاري در سال‌جاري در حال تغيير است اما هنوز مشخص نيست تا پايان سال اين بازار‌ها دستخوش چه تغييرات ديگري خواهند شد. سال قبل بازده سرمايه‌گذاري در بازارسكه طلا به 18.1درصد رسيد و اين بازار از نظر ميزان رشد در صدر همه بازار‌ها در سال 95قرار گرفت.

پس از بازار سكه، بازار مسكن با 8.8درصد بازده در رتبه دوم قرار گرفت. قيمت هر متر مسكن در سال 95در شهر تهران و به‌طور ميانگين 350هزار تومان رشد كرد و از 3ميليون و960هزار تومان در ابتداي سال به 4ميليون و 310هزار تومان در پايان سال رسيد. بعد از اين دو بازار، بازار ارز يعني دلار آمريكا با 8.6درصد افزايش در رتبه سوم بازار‌ها در سال 95قرار گرفت. هر يورو نيز در سال قبل معادل 7درصد رشد كرد.

اما سهامداراني كه در بورس سرمايه‌گذاري كرده بودند به‌طور ميانگين زيان كردند البته اين زيان شامل سهامداران همه صنايع نبود چرا كه سهامداران تعداد زيادي از شركت‌هاي كوچك سود كردند اما اغلب صنايع بزرگ تحت‌تأثير ركود اقتصادي با چالش كاهش سود مواجه شدند و سهامدارانشان را متضرر كردند اما چون كليت بازار تحت‌تأثير شركت‌هاي بزرگ است شاخص كل بورس تهران در مجموع در طول يك سال 4درصد زيان براي سرمايه‌گذاران ثبت كرد.

  • پربازده‌ترين سهام

اطلاعات آماري نشان مي‌دهد در هفته قبل سهامداران گروه حمل‌ونقل و ارتباطات بيشتر از همه سود كردند و در طول يك هفته 11درصد بازده در حساب‌هاي خودثبت كردند. پس از اين صنعت، گروه زراعت و خدمات وابسته با 7.2درصد و گروه محصولات چوبي با 3درصد رشد در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند.

هفته قبل همچنين گروه استخراج ساير معادن با 3.4درصد نزول قيمت مواجه شد، سهامداران گروه كاشي و سراميك و چاپ و نشر هم از ديگر زيان ديده‌هاي هفته قبل بودند وبه‌ترتيب با 3.3و 2.7درصد افت كردند. اين اطلاعات همچنين نشان مي‌دهد در يك‌ماه گذشته سهامداران صنعت استخراج زغال‌سنگ با 24درصد رشد قيمت سهامشان مواجه شده‌اند.

اين بيشترين ميزان رشد قيمت در طول يك‌ماه است. در اين مدت همچنين سهامداران گروه فلزات اساسي به‌طور ميانگين 20درصد به دارايي هايشان اضافه شده است.اما در همين مدت سهامداران محصولات كاغذي با 13درصد زيان مواجه شده‌اند.

  • اثر سخاب ‌روي بورس

با وجود بازده 5.6درصدي بازار سهام از ابتداي سال تاكنون ميانگين بازده سرمايه‌گذاري در بورس از 10روز پيش تاكنون در حال كاهش است، در اين دوره حجم مبادلات بورس هم به‌عنوان مهم‌ترين نماگر بازار با روند نزولي همراه بوده است و ارزش روزانه مبادلات به زحمت به 250ميليارد تومان مي‌رسد.

به اعتقاد تحليلگران رشد بازده اسناد خزانه اسلامي بانكي معروف به سخاب از دلايل كاهش بنيه بورس بوده است چرا كه نقدينگي در حال خروج از بازار سهام و ورود به بازار اسناد خزانه بانكي است. با اين شرايط به‌نظر مي‌رسد اجاره واحد‌هاي مسكوني و همينطور بازار غيربورسي اسناد خزانه اسلامي روزبه‌روز رونق بيشتري بگيرد. هم‌اكنون نرخ سود اسناد خزانه‌اي كه در بازار سرمايه دادوستد مي‌شود در محدوده 21درصد است.

سال قبل وقتي دولت با اعتراض سهامداران مواجه شد معاملات اسناد خزانه اسلامي را به خارج از سامانه معاملات بازار سرمايه منتقل كرد. فعالان بازار سرمايه عمده‌ترين دليل زيان بورس را در سال قبل نرخ سود بالاي اسناد خزانه اسلامي ارزيابي مي‌كردند و اين رويه در سال‌جاري هم ادامه يافته است به‌طوري كه هم‌اكنون نرخ سود اسناد خزانه بانكي به مرز 32درصد رسيده است.

کد خبر 379243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha