دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

نامزدهای یازدهمین جشن بزرگ انجمن منتقدان و نویسندگان سینما در حالی معرفی شدند که این گروه توجهی ویژه به فیلم قدرنادیده همکار پرسابقه خود نشان و «خفه‌گی» فریدون جیرانی را از مرگ مطلق نجات داده‌اند.

سینما

به گزارش همشهري، در فهرست نامزدهاي جشن امسال منتقدان و نويسندگان چينش‌ها تقريبا همان است كه در سي‌وپنجمين دوره جشنواره فيلم فجر بود. مورد استثنايي فهرست تازه توجه ويژه به خفه‌گي است كه سال گذشته چندان جدي گرفته نشد و حالا در آستانه اكران عمومي مورد توجه خاص هم‌صنف‌ها قرار گرفته و در 8رشته شايسته دريافت جايزه از جشن اين دوره دانسته شده است.

جز خفه‌گي جيراني، «اِو (خانه)» هم به لطف سال‌ها فعاليت رسانه‌اي اصغر يوسفي‌نژاد در ميان نامزدهاي جشن منتقدان شرايطي مطلوب دارد. فيلم در جشنواره سي و پنجم عملا با همان نگاه هنر و تجربه و فيلم‌اولي به نمايش درآمد و با وجود قابليت‌هاي خوبش چندان مورد توجه قرار نگرفت اما حالا در جشن منتقدان در 3بخش نامزد دريافت جايزه است؛ بهترين بازيگر اول زن، بهترين فيلمنامه و بهترين خلاقيت و استعداد (ويژه فيلمسازان اول).

ديگر نكته‌هاي مهم در نامزدهاي اعلام‌شده براي جشن يازدهم، ادامه درخشش «ماجراي نيمروز» است. فيلم محمدحسين مهدويان در 9بخش از 13بخش نامزد دريافت جايزه شده و جالب اينكه در 4بخشي كه نامزد نشده، جز يك مورد عملا شامل حال فيلم نمي‌شده است. ماجراي نيمروز فيلمي مردانه است و طبعا در بخش‌هاي بهترين بازيگر زن خبري از بازيگران آن نيست. جايزه خلاقيت و استعداد هم براي فيلمسازان اول است و مهدويان مشمول شرايط آن نمي‌شود. فقط مي‌ماند بهترين موسيقي كه نيمروزي‌ها نتوانستند در آن دل منتقدان را بربايند.

از سوي ديگر، «بدون تاريخ بدون امضا» به كارگرداني وحيد جليلوند كه با توجه به نامزدي در 12رشته در جشنواره فيلم فجر گمان مي‌رفت در جشن منتقدان حسابي مورد توجه قرار بگيرد، در 5بخش نامزد شده اما «رگ خواب» حميد نعمت‌الله كه در ايام جشنواره فيلم فجر سال گذشته فقط در 4بخش نامزد دريافت سيمرغ بود، حالا با 10نامزدي در جشن منتقدان شرايطي بهتر براي رقابت با ديگر فيلم‌هاي مهم دارد.

«تابستان داغ» و فراري هم از چشم اهالي نقد دور نمانده و در كنار «ويلايي‌ها» و «نگار» در رده‌بندي بيشترين نامزدي جايگاهي آبرومند به‌دست آورده‌اند. نكته جالب اينكه نگار رامبد جوان در بخش‌هاي متعدد نامزد شده اما قرار نگرفتن نام نگار جواهريان در ميان نامزدهاي بخش بهترين بازيگر زن، حسابي به چشم مي‌آيد؛ رشته‌اي كه در آن الناز شاكردوست براي خفه‌گي، زهرا داوودنژاد براي «شماره ۱۷ سهیلا» و سارا بهرامی براي «ایتالیا ایتالیا» نامزد شده‌اند.

کد خبر 379248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha