جمعه ۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

علی اصغر محمدی: رئیس پژوهشگاه زلزله‌شناسی در حاشیه برگزاری نهمین مانورسراسری زلزله ‌و ایمنی درمدارس از نحوه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها انتقاد کرد.

عباس علی تسنیمی  در ارزیابی خود از وضعیت ساختمان‌های کشور از نظر مقاومت در برابر زلزله گفت: از وضعیت مقاوم‌سازی ساخت و سازهای کشور راضی نیستیم.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله درباره میزان احتمال وقوع زلزله در شهر تهران اظهار کرد: مردم را نباید نگران و مضطرب کرد، بلکه باید نسبت به چگونگی برخورد با زلزله آگاه کرد.

وی در ادامه گفت: البته با پاک کردن صورت مسئله، مشکل زلزله در کشور حل نمی‌شود و نادیده گرفتن واقعیت وقوع زلزله‌های بزرگ در ایران به معنای عقب‌نشینی زلزله از وقوع نیست.

تسنیمی با هشدار نسبت به قرارگرفتن شهر تهران در منطقه خطر اظهار داشت: وقوع زلزله بزرگ در تهران به 120 سال قبل برمی‌گردد، اما طبق برآورد دانشمندان، دوره وقوع هر چند صد سال زلزله در تهران به سرآمده است و هر لحظه باید منتظر وقوع زلزله بزرگی در این شهر بود.

وی با تاکید بر آمادگی دانش‌آموزان و خانواده‌ها نسبت به مواجهه صحیح با زلزله گفت: جهت‌گیری کتاب های درسی نیز باید به این سمت باشد.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی با اشاره به آسیب پذیر بودن مدارس کشور در برابر زلزله افزود: اگرچه اقداماتی مانند تخصیص بودجه به مقاوم‌سازی مدارس صورت گرفته، اما مشکلات بسیاری در تحقق این بودجه وجود دارد و اقدامات انجام شده نیز جوابگوی نیازمدارس موجود  نیست.

تسنیمی همچنین بر وقوع حتمی زلزله سنگین در کشور تاکید و خاطرنشان کرد: در ایران به طور متوسط هر 5 سال یک بار یک زلزله شدید رخ می‌دهد و در عین حال این کشور هر روز با زلزله‌های خفیف و متوسط نیز می‌لرزد، پس باید در جامعه نسبت به مواجهه با این وقایع آمادگی ایجاد کنیم که یکی از روش‌های ایجاد این آمادگی‌ها، برگزاری مانور زلزله است.

تشکیل شورای ایمنی در مدارس

مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش نیز در حاشیه نهمین مانور زلزله از تشکیل شورای ایمنی در مدارس کشور خبر داد و گفت: این شورا چند گروه شامل تدارکات و ایمن‌سازی، تجسس، امداد و نجات و آتش نشانی است که اعضای این گروه‌ها را خود دانش‌آموزان تشکیل می دهند و در نظر داریم شورای ایمنی مدارس ضابطه‌مند شود و طی سال تحصیلی چند بار مانور زلزله تکرار شود.

حسن ضیاءالدینی افزود: آموزش و پرورش در تلاش است که در باره آمادگی در برابر زلزله فرهنگ‌سازی کند، زیرا وقتی دانش‌آموزان و خانواده‌ها در برابر زلزله آمادگی داشته باشند، در زمان وقوع زلزله خسارت‌های مالی و جانی کمتری خواهیم داشت.

مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی وزارت‌ آموزش و پرورش با بیان این که در نظر داریم در مورد آموزش‌های آمادگی در برابر زلزله، مطالبی را وارد کتاب‌های درسی کنیم، گفت: می‌خواهیم این موضوع جزء برنامه آموزشی باشد.

ضیاءالدینی اظهار داشت: البته آموزش‌های آمادگی در برابر زلزله وارد کتاب های درسی شده است. اگر کتاب‌های درسی را مرور کنیم در همه دوره ها مشخص است اما می‌خواهیم به این موضوع به صورت جدی‌تر پرداخته شود. صرفاً این موضوع به معنای وارد شدن در کتاب درسی نیست و تهیه جزوه، راه دیگری است.

550 تومان؛ سرانه بهداشتی هر دانش آموز

در حالی که چند روزی از آغاز سومین ماه سال تحصیلی می‌گذرد اما خبری از واریز سرانه های دانش‌آموزی به حساب مدارس نیست و مدیران مدارس هم برای اداره واحد آموزشی متبوع راهی جز کمک گرفتن از شما ندارند.

ژاین در حالی است که طی 3-2 سال اخیر مسئولان وزارت آموزش و پرورش از افزایش بودجه این وزارتخانه سخن گفته اند و این را جزو افتخارات خود قلمداد می کنند، البته بهترین توجیه واریزنشدن سرانه دانش آموزی، می‌تواند کمبود بودجه و انداختن توپ در زمین دیگران باشد. ناگفته نماند که همین اتفاق افتاد و مسئولان این وزارتخانه کمبود بودجه را بهانه قرار دادند.

سرانه بهداشتی هر دانش آموز امسال 550 تومان تعیین شده است.این در حالی است که بیش از 85 درصد مدارس کشور مربی بهداشت ندارند.

مدیرکل سلامت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در باره سرانه بهداشتی دانش آموزان در حاشیه برگزاری نهمین مانور سراسری زلزله گفت: البته میزان این سرانه ناچیز است و مسایل بهداشتی دانش آموزان و مدارس نیازمند اعتبارات بیشتری است.

حسن ضیاءالدینی افزود: میانگین سرانه دانش آموزی در اغلب کشورها حدود 2 هزار تومان است و این میزان امسال براساس اعتبارات آموزش و پرورش تعیین شده است.
وی در پاسخ به سؤال همشهری که چرا سرانه بهداشتی دانش آموزان به حساب مدارس واریز نشده است اظهار داشت: از مسائل مالی و این که سرانه بهداشتی در اختیار مدارس قرار گرفته یا نه اطلاعی ندارم.

حاشیه، جذاب‌تر از متن

مانور زلزله امسال در مدارس، حاشیه جذابی داشت و در حالی که این مانور با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اما خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعتنایی به حضور وی نکردند تا درصد حضور وی در صدا و سیما بیشتر نشود.

این عمل خبرنگاران در واکنش به سخنان وزیر آموزش و پرورش در همایش مدیران روابط عمومی سازمان‌ها و معاونت‌های آموزش و پرورش سراسر کشور انجام شد که وزیر آموزش و پرورش با ناچیز شمردن نقش مطبوعات و خبرگزاری ها در انعکاس اخبار و مسایل و مشکلات وزارتخانه متبوع خود به مدیران روابط عمومی آموزش و پرورش توصیه کرد 50 درصد وقت خود را برای حضور در صدا و سیما، 30 درصد برای نشریات، سایت‌ها ‌و بولتن‌ها، 10 درصد همایش‌ها و مراسم‌ها و 10 درصد سایر موارد اختصاص دهند.

وزیر آموزش و پرورش در حالی این سخنان را بر زبان آورد که فقط نمایندگان مطبوعات و خبرگزاری‌ها برای پوشش خبری در این همایش حضور داشتند و نماینده ای از صدا و سیما حضور نداشت که  این امر موجب اعتراض خبرنگاران شد.

وی در پاسخ به اعتراض خبرنگاران اظهار داشت: در فرهنگ مرسوم ما تأثیرگذاری صدا و سیما بیشتر از مطبوعات است، حتی اگر در پشت صحنه، مطبوعات کار بیشتری کنند.

بعد از سخنان فرشیدی، تمام خبرنگاران رسانه‌های مکتوب حاضر در مراسم به رغم ادامه مراسم به نشانه اعتراض همایش را ترک کردند.البته کم‌عنایتی به مطبوعات در بین وزرای دولت بی‌سابقه نیست، چنانچه در جریان برگزاری چهاردهمین نمایشگاه مطبوعات یکی از وزاری محترم در پاسخ به همشهری در باره حضور مطبوعات در سبد خانواده های ایرانی گفت: مطبوعات جایی در سبد خانواده ها ندارند و صدا و سیما برای اطلاع رسانی خانواده‌ها، کافی است.

کد خبر 37934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز