همشهری آنلاین: ارتش عراق عملیات آزادسازی شهر تلعفر را با حملات هوایی به استحکامات نظامی داعش آغاز کرد. علاوه بر ارتش عراق، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هم در این عملیات شرکت دارند. تلعفر برای ایران نیز از اهمیتی استراتژیک برخوردار است.

عملیات بازپس‌گیری تلعفر از دست داعش آغاز شد

به گزارش منابع خبري، یکی از سخنگویان وزارت دفاع عراق روز سه‌شنبه (۱۵ اوت/ ۲۴ مرداد) گفت، جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور بمباران مواضع نیروهای داعش در تلعفر را آغاز کرده‌اند. به گفته‌ی این مقام عراقی، عملیات زمینی برای تصرف این شهر در پی اتمام بمباران‌ها آغاز خواهد شد.

به گزارش شبکه السومریه، صدای انفجارهای مهیبی از تلعفر شنیده شده است. همچنین گزارش شده که نیروهای نظامی و داوطلب عراقی، به قصد حمله زمینی به شهر، در مواضع خود مستقر شده‌اند.

تلعفر در حدود ۷۰ کیلومتری غرب موصل، مرکز پیشین فرماندهی "داعش" در عراق، واقع شده و پیش از تصرف آن به دست داعش حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته است. موصل در آغاز ماه ژوئیه سال جاری (۲۰۱۷) پس از ماه‌ها نبرد به تصرف کامل نیروهای نظامی عراق در آمد.

نيروهاي داعش در جریان پیشروی خود در بیش از سه سال پیش، مناطق وسیعی را در شمال و غرب عراق به تصرف خود در آوردند. به‌رغم شکست‌های متعدد "داعش" در ماه‌های گذشته، نیروهای این گروه تروریستی هنوز هم کنترل برخی مناطق در عراق و سوریه را در اختیار دارند. داعش در سوریه نیز همچون عراق زیر فشار شدید قرار گرفته است.

نيروهاي "حشد شعبی" نیز در عملیات آزادسازی تلعفر شرکت دارند. احمد الاسدی، سخنگوی این گروه، پیش‌تر گفته بود که حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، مستقیما "دستورات لازم" در خصوص نیروهای شرکت‌کننده در این عملیات را به فرماندهی عملیات مشترک داده است.

مقام‌های اقلیم کردستان عراق اما پیش‌تر اعلام کرده بودند که پیشمرگه‌های کرد در این عملیات شرکت نخواهند کرد.

تلعفر پرجمعیت‌ترین شهر استان نینوای عراق پس از موصل است که اکثریت جمعیت‌اش را ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند. در صورت آزادی تلعفر رابطه نیروهای "داعش" با شهر رقه قطع شده و این گروه تروریستی توانایی تحرکات خود در مرز سوریه و عراق را کاملا از دست خواهد داد.

کد خبر 379346

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha