سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

با افزایش نرخ بازده اسناد خزانه بانکی، حجم تقاضا در بازار اسناد خزانه اسلامی افزایش و در سایر بازار‌ها کاهش یافته و منجر به افت شدید تمایل برای خرید سهام در بورس شده است.

به گزارش همشهري، روز دوشنبه ارزش كل معاملات بورس و فرابورس جمعا به 194ميليارد تومان رسيد و اين كمترين مقدار معاملات روزانه سهام از ابتداي سال تاكنون بود. ارزش روزانه معاملات بازار سهام ازجمله مهم‌ترين نماگر‌هاي بازار سهام است كه نشان مي‌د‌هد تمايل براي خريد سهام در بورس چقدر است. در عين حال در همين مدت با وجود اينكه شاخص كل بورس تهران با رشد مواجه شده است اما اغلب سهام شركت‌هاي حاضر در بورس با نزول قيمت مواجه شده‌اند، به‌طوري كه در برخي روز‌ها حتي قيمت سهام 85درصد از شركت‌هاي بورس كاهش يافته است.

در عين حال آمار‌ها نشان مي‌دهد كه به‌دنبال افزايش تقاضا براي خريد اوراق سخاب در شبكه بانكي حجم تقاضا براي خريد اسناد خزانه اسلامي در فرابورس هم در حال افزايش است به‌طوري‌كه تعداد كد‌هاي معاملاتي صادر شده در تير‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل دست‌كم 290درصد افزايش يافته است.

  • كاهش بازده بازارها

به اعتقاد تحليلگران علت اين موضوع انتشار اوراق سخاب يا اسناد خزانه بانكي است و اين اوراق نرخ بازده كل بازار سهام را كاهش داده است. مطابق قانون هر نوع اوراق بهاداري بايد با مجوز سازمان بورس و عموما از طريق بورس انجام شود اما دولت از سال قبل به بهانه اعتراض برخي فعالان بازار سهام عرضه اين اوراق را به خارج از بورس منتقل كرد. اما ماجرا چيز ديگري است. علت انتقال معاملات اين اوراق به خارج از فرابورس اين است كه دولت حاضر نشده است هزينه بازارگرداني اين اوراق را بپذيرد.

اگر منتشر‌كنندگان اوراق ضوابط و شرايط سازمان بورس را مي‌پذيرفتند و هزينه بازارگرداني اوراق را متقبل مي‌شدند بازارگردان مي‌توانست دامنه بازده اوراق را محدود و از تبعات منفي آن جلوگيري كند.كارشناسان در طول 10روز گذشته بارها هشدار داده‌اند كه حتي سپرده‌گذاري در بانك‌ها نيز تحت‌تأثير بازده اين اوراق قرار خواهد گرفت و براي شفاف‌سازي‌ و كنترل قيمت، اين اوراق بايد به همراه يك بازارگردان در فرابورس مورد مبادله قرار بگيرد چرا كه وقتي اوراقي بدون ريسك با بازده 35درصدي در بازار مورد معامله قرار مي‌گيرد، هيچ سرمايه‌اي به سمت بازار سهام و ساير بازار‌ها سوق پيدا نخواهد كرد.

  • سود 32درصدي

هم‌اكنون نرخ سود سخاب (اسناد خزانه اسلامي بانكي)به 32درصد رسيده است و حتي نرخ بازده برخي از اين اوراق با نرخ بهره35تا 40درصد مبادله مي‌شود. اين رويه نگراني‌هاي زيادي ايجاد كرده است.اوراق خزانه به معني اين است كه دولت بدهي قطعي‌شده‌اش را به يك سال ديگر موكول مي‌كند،

در نتيجه پيمانكاراني كه بابت طلبشان از دولت اين اوراق را دريافت مي‌كنند هم بايد بدهي‌شان به كارگران و مهندسان پروژه و همچنين سازمان تأمين اجتماعي و امور مالياتي را يك سال ديگر به تعويق بيندازند. اما به‌دليل اينكه تعويق بدهي‌هاي سازمان‌هاي تأمين اجتماعي و مالياتي عموما‌ شدني نيست اين تعويق در بازپرداخت بدهي‌ها به كارگران كه از كمترين امتيازات قانوني برخوردارند منتقل مي‌شود.

به‌طور كل يك پيمانكار دست‌كم يك‌چهارم از اصل مبلغ طلب‌اش از دولت را به‌دليل نرخ تنزيل اين اوراق از دست مي‌دهد. از طرف ديگر دريافت اصل بدهي در زمان سررسيد اوراق، هم با توجه به افزايش معوقات و جريمه ديركرد و هم با توجه به نرخ تورم، ديگر ارزش سال قبل از آن را ندارد.

بنابراين پيمانكار مجبور است براي پرداخت حقوق كارگران و مهندسان پروژه، اوراق را با نرخ تنزيل بالا در بازار نقد كند. به بيان بهتر پيمانكاران براي دستيابي به پول نقد مجبور مي‌شوند اين اوراق با يك زيان هنگفت در بازا ثانويه بفروشند تا بخشي از كمبود منابع مالي‌شان ناشي از ركود اقتصادي را جبران كنند.

  • افزايش صدور كد معاملاتي اسناد خزانه در بازار سرمايه

معاونت عمليات شركت سپرده‌گذاري مركزي از افزايش صدور كدهاي معاملاتي اسناد خزانه اسلامي در بازار سرمايه خبر داد.شركت سپرده‌گذاري مركزي تيرماه امسال تعداد 1334كد معاملاتي اسناد خزانه اسلامي صادر كرد كه نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، شاهد رشد حدود سه برابري در صدور اين كدها در بازار سرمايه بوديم.

اسناد خزانه اسلامي، اوراق بهادار بانامي است كه دولت به‌منظورتسويه بدهي‌هاي خود بابت طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي با قيمت اسمي و سررسيد معين به طلبكاران غيردولتي واگذار مي‌كند. اسناد خزانه توسط دولت به رقمي كمتر از قيمت اسمي به خريداران فروخته شده و از منابع مالي حاصل از فروش،

بدهي‌هاي دولت پرداخت مي‌شود اما به‌دليل اشكالات فقهي وارد بر اين روش، دولت جمهوري اسلامي ايران، اين اوراق را صادر و به شكل مستقيم به طلبكاران غيردولتي واگذار مي‌كند. دارنده اوراق درصورت نياز به وجه نقد، اين اوراق را در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران به فروش مي‌رساند. نخستين اسناد خزانه اسلامي در حجم 400هزار برگه مهرماه سال 1394در فرابورس عرضه شد كه شركت سپرده‌گذاري مسئوليت صدور كد و تسويه اين اسناد را برعهده داشت.

کد خبر 379361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha