چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

از زمانی که عبدالعزیز بن سعود در سال ۱۹۳۲ کشور عربستان سعودی را تشکیل داد مقام‌های این کشور نشان‌داده‌اند که هیچ وقت تاب شنیدن صدای مخالف را نداشته‌اند؛حتی اگر منتقدانشان از داخل خانواده خودشان باشند.

عربستانی

گزارش‌ها اكنون نشان مي‌دهد كه حداقل ۳ شاهزاده سعودي مخالف كه در اروپا ساكن بوده‌اند طي 2سال گذشته ناپديد شده‌ و هيچ خبري از آنها در دست نيست. شبكه‌ بي‌بي‌سي عربي مستندي را پخش كرده كه در آن به جزئيات اين ماجرا پرداخته شده است.

براساس مدارك و شواهدي كه در اين مستند به‌دست آمده اين شاهزاده‌ها كه همه آنها خواستار اصلاحات در نظام سياسي عربستان و مخالفان حاكمان اين كشور بوده‌اند از محل زندگي خود ربوده شده و به‌صورت مخفيانه به عربستان بازگردانده شده‌اند. پيش از اين روزنامه گاردين هم در مارس سال ۲۰۱۶ گزارش تحقيقي در اين رابطه منتشر كرده بود كه مقام‌هاي اروپايي با وجود مستندات موجود به آن توجهي نكردند. يكي از برجسته‌ترين شاهزاده‌هاي سعودي ربوده شده در سال‌هاي اخير سلطان بن‌تركي بوده است.

در ۱۲ ژوئن سال ۲۰۰۳ اين شاهزاده براي صبحانه به كاخ شاهزاده عبدالعزيزبن فهد ‌در ژنو دعوت شده بود. در اين مهماني علاوه بر عبدالعزيزبن فهد ‌، وزير ارشاد اسلامي عربستان هم در كاخ حضور داشت و اين شاهزاده را نصيحت كرد تا به عربستان بازگردد و دست از مخالفت با نظام بردارد. پس از امتناع سلطان بن‌تركي از همكاري با مقام‌هاي عربستان او توسط چند مرد نقابدار بازداشت و با تزريق دارو در گردنش بيهوش مي‌شود. نيروهاي سعودي او را به فرودگاه ژنو مي‌برند و با هواپيمايي خصوصي به رياض منتقل مي‌كنند.

  • جرم: مخالفت با نظام

جرم اين شاهزاده اما چه بود؟ او در مدت زماني كه براي درمان پزشكي در اروپا به سر مي‌برد چند گفت‌وگو با رسانه‌ها انجام داده و طي آنها از وضعيت حقوق بشر در عربستان، فساد مالي در خاندان سعودي و مقام‌هاي دولتي انتقاد كرده بود. او خواستار اصلاحات در نظام عربستان براي بهبود اوضاع بود. مدتي بعد سلطان بن‌تركي موفق مي‌شود بار ديگر براي درمان به اروپا باز گردد. او در سوئيس به‌صورت رسمي از دولت عربستان و همچنين شاهزاده عبدالعزيزبن فهد ‌به اتهام آدم‌ربايي شكايت مي‌كند.

براساس اسناد پزشكي داروي تزريق شده به او در زمان ربودنش باعث به‌وجود آمدن مشكلات مختلف جسمي شده است. اما اين شكايت و انتقادهاي علني شاهزاده از مقام‌هاي عربستان باعث مي‌شود تا او يك‌بار ديگر ربوده شود.

براساس اسناد به‌دست آمده سلطان بن تركي روز اول فوريه سال ۲۰۱۶ به همراه ۲۰ نفر از همراهانش بار ديگر ربوده شد. در مستند بي‌بي‌سي درباره اين ماجرا با 2 نفر از نزديكان و اطرافيان اين شاهزاده گفت‌وگو شده است. بر اساس اظهارات اين افراد هواپيماي حامل شاهزاده عربستان به‌جاي آنكه به مصر برود با حضور نيروهاي امنيتي با لباس مهماندار در هواپيما به رياض برده مي‌شود. 3 روز بعد به‌جز شاهزاده اطرافيان آزاد مي‌شوند و از آنها خواسته مي‌شود عربستان را ترك كنند. از آن زمان تاكنون ديگر از سلطان بن‌تركي خبري در دست نيست. در اين مستند تأكيد مي‌شود كه مقا‌هاي سوئيس يا اتحاديه اروپا هيچ واكنش و اقدامي در اين رابطه تاكنون نداشته‌اند.

  • 2 پرونده ديگر آدم‌ربايي

پرونده ديگر در اين مستند مربوط به ربودن و ناپديد شدن شاهزاده تركي بن‌ بندر است. اين شاهزاده كه زماني يكي از مقام‌هاي ارشد پليس عربستان بود از سال ۲۰۱۵ تاكنون ناپديد شده است. در مستند پخش شده يكي از دوستان اين شاهزاده نامه‌اي از او را نشان مي‌دهد كه در آن تركي بن‌بندر از نگراني خود درباره احتمال ربوده شدن يا قتلش توسط مقام‌هاي عربستان خبر داده بود. گفته مي‌شود اين شاهزاده عربستاني زماني كه از فرودگاه مراكش قصد بازگشت به خانه‌اش در فرانسه را داشته توسط نيروهاي امنيتي عربستان ربوده شده و از آن زمان ديگر خبري از او در دست نيست.

شاهزاده ديگر ناپديد شده سعود بن سيف النصر است. يكي از دوستان اين شاهزاده در اين مستند درباره ترس او به‌خاطر احتمال ربوده شدن يا ترورش توسط نيروهاي امنيتي عربستان به‌خاطر فعاليت عليه مقام‌هاي رياض مي‌گويد. گفته مي‌شود در سال ۲۰۱۵ يك تاجر ايتاليايي-روسي با اين شاهزاده براي يك قرارداد تجاري تماس مي‌گيرد.

اين شاهزاده براي نهايي كردن قرارداد با يك جت شخصي راهي ايتاليا مي‌شود اما از آن زمان ديگري هيچ‌كس خبري از او در دست ندارد. اين سه شاهزاده‌ ناپديده شده كه معلوم نيست حالا زنده يا مرده هستند مشتي نمونه خروار هستند كه جزئيات ربوده شدنشان به‌دست رسانه‌ها رسيده است. كسي به‌صورت دقيق نمي‌داند چه تعداد از مخالفان نظام عربستان در زندان‌هاي مخفي يا حصر خانگي به‌سرمي‌برند.

کد خبر 379372

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha