چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۱
۰ نفر

۴ سال پیش در چنین روزهایی، مصر شاهد خونین‌ترین کشتار تاریخ مدرن خود بود. در ۱۴ آگوست سال ۲۰۱۳، شش هفته بعد از آنکه نظامیان مصر محمد مرسی رئیس‌جمهور این کشور را از قدرت برکنار کرده و به زندان انداختند، هواداران او که از اعضای جنبش اخوان‌المسلمین بودند در تحصنی در میدان رابعه عدویه در قاهره شرکت کردند.

مصر

اين دومين تحصن بزرگ معترضان به كودتاي نظامي عليه رئيس‌جمهور منتخب مصر بود. اين تحصن اما با يورش نظاميان به خاك و خون كشيده شد. منابع مصري شمار كشته‌شدگان اين روز خونين را 800نفر اعلام كرده‌بودند. عفو بين‌الملل اما امسال در چهارمين سالگرد اين واقعه خونين، در گزارشي اعلام كرده كه شمار كشته‌شدگان اين واقعه بيشتر از اين است.

در گزارش عفو بين‌الملل و ديدبان حقوق بشر كه در نتيجه يك سال تحقيق و گفت‌وگو با حاضران آن روز تحصن، روزنامه‌نگاران، پزشكان و ديگر شاهدان تهيه شده، به جزئيات بيشتري از اين واقعه و همچنين اتفاقات روزهاي بعد اشاره شده‌ و آمده‌است، شمار كشته‌شدگان بيش از 900نفر و مجروحان هزاران نفر است. در اين گزارش آمده‌است،

هيچ مقام مسئولي تا‌كنون به‌خاطر آن فاجعه مجازات نشده و مورد سؤال قرار نگرفته‌است. نه‌تنها عاملان آن كشتار محاكمه يا بازخواست نشده‌اند بلكه تحصن‌كنندگان و حاضران آن روز كه از كشتار جان به در بردند به اتهام قتل و خشونت مورد محاكمه قرار گرفتند.

در اين گزارش آمده‌است، طي 4سالي كه از آن كشتار مي‌گذرد، 1700نفر از معترضان مصري به‌دست نيروهاي امنيتي رسمي و غيررسمي ربوده شده‌اند و از سرنوشت برخي از آنها اطلاعي وجود ندارد. كشتار رابعه عدويه را پايان بهار عربي و انقلاب مصر مي‌دانند. معترضان مصري در ادامه اعتراض‌هاي ديگر كشورهاي عربي در سال 2011حسني مبارك را از قدرت پايين كشيدند. او استعفا داد و به همراه پسرانش با پرونده قضايي به زندان رفت. اكنون اما او و پسرانش آزاد هستند، نظاميان مصري در قدرت و رهبران و اعضاي اخوان‌المسلمين در زندان.

کد خبر 379373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha