چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با یادآوری این که حداقل ۵۰ شهر فارس با تنش آبی مواجه هستند، از احتمال بروز بحران تامین آب شرب در ۱۹ شهر استان فارس در صورت تداوم مصرف کنونی آب خبر داد.

احتمال بروز بحران آب در ۱۹ شهر فارس

به گزارش ایسنا، محمدعلی قلندری سه‌شنبه 24 مرداد در جمع خبرنگاران گفت: این شهرها بیشتر در جنوب و شرقی قرار دارند و شرایط تحت کنترل است اما اگر مردم همراهی نداشته باشند، به حتم شاهد بروز مشکل خواهیم بود.

وی گفت: بخش کشاورزی در ایران بالغ بر 92 درصد آب را مصرف می‌کند این عدد در جهان حدود 70 درصد است؛ اقدامات خوبی جهاد کشاورزی انجام داده است اما هنوز هم نیازمند اجرای اقدامات اساسی هستیم.

او جایگزین شدن اقلام کم آب بر و استفاده از روش‌های نوین آبیاری تحت فشار و ... را الزامی دانست و گفت: اگر تنها 10 درصد از حجم مصرف آب در بخش کشاورزی کاسته شود، قسمت اعظمی از مشکلات ما کاسته می‌شود.

قلندری گفت: از تمام ظرفیت‌ها برای تامین آب نقاط مختلف شهری و روستایی استفاده کرده‌ایم اما حجم مصرف آب خصوصا در فصل گرما بالاتر از حد استاندارد است و همین امر باعث بروز مشکلاتی می‌شود.

او با بیان این که بالا بودن میزان استفاده از منابع آب تجدیدپذیر در کشور، این منابع را از 130 میلیارد متر مکعب به 105 میلیارد متر مکعب کاهش داده است، گفت: بر اساس استانداردها، مجاز هستیم درصدی از آب را که به سفره‌ها وارد می‌شود، استفاده کنیم.

قلندری اضافه کرد: در خصوص استفاده از منابع آب تجدیدپذیر تا 20 درصد درست، 20 تا 40 درصد قابل قبول، 40 تا 60 درصد تنش‌زا، 60 درصد و بالاتر بحرانی است، حال آن که در ایران حجم مصرف آب از منابع تجدیدپذیر 78 درصد و بسیار بالاتر از میزان قابل قبول است.

مدیرعامل آبفا فارس خاطرنشان کرد: اگر تمام شهروندان در همه نقاط استان فارس صرفه‌جویی در مصرف آب را سرلوحه زندگی قرار ندهند، به حتم با مشکلاتی مواجه خواهیم بود، لذا امروز ضرورت دارد حداقل 20 درصد از حجم مصرف روزانه آب هر شهروند کاسته شود.

قلندری تصریح کرد: برای دست‌یابی به این درصد از صرفه‌جویی، بدون آن که به استانداردهای موجود در آب شرب، شست و شو و سایر موارد لطمه‌ای وارد شود، می‌توان از بروز تنش آبی و مواجهه با بحران آبی جلوگیری کرد.

وی با بیان این که راه‌های بسیاری برای صرفه‌جویی وجود دارد، گفت: هر کولر آبی بیش از 300 لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌کند لذا کاهش زمان استفاده از کولر آبی یکی از این راهکارها محسوب می‌شود؛ کاهش سقف زمان دوش گرفتن به 5 دقیقه هم از دیگر راهکارهای کاهش مصرف آب است.

قلندری همچنین از آماده شدن هفت پروژه به ارزش 37 میلیارد و 520 میلیون تومان در شهرهای لپویی،‌لامرد، آباده، زرقان، فراشبند و نورآباد، برای بهره‌برداری در هفته دولت خبر داد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان فارس با بیان این که در بخش فاضلاب با عقب‌ماندگی مواجه شده‌ایم، گفت: نیازمند همراهی وزیر برای جذب منابع و جبران عقب‌ماندگی‌ها هستیم.

کد خبر 379418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha