جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

اسپانیایی‌ها با داشتن گروه‌ جدایی‌طلبی مانند اتا حملات تروریستی کم ندیده‌اند اما شاید هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد به جای بمب و تسلیحات مرسوم تروریست‌ها، روزی ونی سفید یکی از سیاه‌ترین روزهای این کشور را رقم بزند.

حمله تروریستی

با 3حادثه تروريستي در ۲۴ ساعت، مرگبارترين روز اين كشور در حداقل ۱۳ سال گذشته رقم خورده و براي 3روز، اين كشور با اعلام عزاي عمومي ماتم‌زده شده است.عصر روز پنجشنبه خيابان يا پياده‌راه لامبلا بارسلون مثل هميشه پر از گردشگران و مردمي بود كه براي پياده‌روي به اين محل مشهور آمده بودند. اما با رسيدن ساعت 5عصر ديگر هيچ‌چيز در خياباني كه فدريكو گارسيا لوركا، شاعر مشهور اسپانيا آرزو داشت «هيچ‌گاه به آخر نمي‌رسيد» عادي نبود.

ون سفيدي با سرعت بيشتر از ۸۰ كيلومتر بر ساعت شروع به زير گرفتن مردم با حركت به‌صورت زيگزاگ كرد و باعث كشته شدن حداقل ۱۴ نفر و زخمي شدن بيش از ۱۰۰ نفر ديگر شد. حال حداقل ۱۵ نفر از مجروحان وخيم گزارش شده و به همين‌خاطر احتمال داده مي‌شود كه آمار تلفات اين حمله بيشتر شود.

شهرونداني از ۲۴ كشور دنيا در ميان زخمي‌شدگان و كشته‌هاي اين حمله هستند.نام شهروندان ايرلند، فرانسه، استراليا، پاكستان، پرو، هلند، تايوان، چين، ونزوئلا، يونان، تايوان و هنگ‌كنگ در ميان قربانيان ديده مي‌شود. بلژيك مي‌گويد يك نفر از شهروندانش كشته شده است. فرانسه اعلام كرده ۲۶ نفر از زخمي‌ها فرانسوي هستند و استراليا هم زخمي شدن ۴ نفر را تأييد كرده است.

راننده ون پس از كشتار در اين بلوار يا پياده‌راه يك كيلومتر و ۲۰۰ متري پياده از محل گريخت و مأموران امنيتي هنوز در جست‌وجوي او هستند. استفاده از خودرو در اين حمله تروريستي خيلي‌ها را به ياد حملات لندن، برلين و نيس انداخت.اسپانيا از مدت‌ها پيش در درجه ۴ امنيتي(يك درجه كمتر از حداكثر وضعيت امنيتي) به سر مي‌برد.

گفته مي‌شود مقام‌هاي امنيتي چند وقت قبل درخواست كرده بودند كه براي پيشگيري از بلوك‌هاي سيماني براي جلوگيري از ورود خودرو به خيابان لامبلا استفاده شود اما مقام‌هاي شوراي شهر بارسلون، پايتخت منطقه كاتالونيا با اين مسئله مخالفت كرده بودند. گروه تروريستي داعش روز گذشته مسئوليت حملات اسپانيا را پذيرفت. اين گروه تروريستي اعلام كرده كه اين حملات با دعوت اين گروه به عمليات عليه كشورهاي عضو ائتلاف بين‌المللي عليه داعش صورت گرفته است.

  • حمله دوم؛ 8ساعت بعد

درحالي‌كه اسپانيايي‌ها با حمله در خيابان مشهور اسپانيا در شوك بودند ۸ ساعت بعد از حمله اول يك آئودي مدل اي‌تري در شهر كمبريلز، در ۱۱۰ كيلومتري جنوب غربي بارسلون، به رهگذران در يك ساحل پر از گردشگر حمله كرد. در اين حمله 6نفر زخمي شدند كه حال يكي از آنها وخيم است.

يك پليس هم جزو زخمي‌شدگان است. نيروهاي پليس همچنين 5مهاجم را كه ظاهرا كمربند انتحاري داشتند، كشتند. رويترز گزارش داده كه برخلاف تصور اوليه جليقه‌هاي انتحاري اين افراد قلابي بوده است. پليس گفته كه عمليات كمبرليز با حمله بارسلون مرتبط بوده و عاملان حمله درنظر داشته‌اند يك رشته حملات هماهنگ و پرتلفات را همزمان در نقاط مختلف اين كشور به اجرا بگذارند. همچنين در حادثه ديگري پيش از حمله بارسلون كه كمتر درباره آن حرف زده شد يك نفر در اثر انفجار در خانه‌اي در شهركي درجنوب غرب اين شهر كشته شد. ظاهرا اين انفجار در جريان ساختن بمب رخ داده و نيروهاي پليس براي خنثي‌سازي‌ يك واحد داعش به اين خانه حمله كرده بودند.

  • ارتباط با مراكش

براساس آخرين گزارش‌ها نيروهاي امنيتي اسپانيا تاكنون 3مظنون به‌دست داشتن در اين حملات را بازداشت كرده اما هنوز راننده ون سفيد تحت تعقيب است. نيويورك‌تايمز گزارش داده كه مداركي وجود دارد كه اين حملات را به مراكش مرتبط مي‌كند. پليس اسپانيا تصوير مظنوني به نام دريس اوكبير متولد مراكش را منتشر كرده است. با مدارك اين جوان كه ظاهرا سابقه كيفري و زندان داشته، خودرويي كه به مردم كوبيد اجاره شده بود. دريس اوكبير اما به پليس گفته است كه در اين واقعه نقشي نداشته و مداركي كه براي اجاره خودرو از آن استفاده شده بود، از او دزديده شده است.

  • چرا اسپانيا؟

در چند سال گذشته، فرانسه، انگليس، بلژيك و آلمان هدف حملات تروريستي بوده‌اند اما اسپانيا تا حدودي از اين خشونت‌ها مصون مانده بود. به تازگي اما هشدارهاي مختلفي از بازگشت تروريست‌هاي داعش به اروپا و احتمال افزايش حملات تروريستي داده شده بود. داعش كه در ميدان نبرد عراق و سوريه دچار شكست‌هاي شديدي شده از نيروها و طرفداران خود خواسته تا به هر وسيله‌اي در كشورهاي عضو ائتلاف بين‌المللي به رهبري آمريكا دست به حمله بزنند.گفته مي‌شود ظاهرا سيا حدود 2‌ماه پيش به مقام‌هاي اسپانيا هشدار داده بود كه احتمال حمله‌اي از اين دست در خيابان لامبلا وجود دارد.

اين كشور يكي از محبوب‌ترين مقاصد گردشگري در اروپا به‌حساب مي‌آيد. حمله مرگبار مهم در اين كشور به سال ۲۰۰۴بازمي‌گردد. زماني كه نيروهاي وابسته به القاعده با چند بمبگذاري در مادريد، پايتخت اين كشور كشته شدن ۱۹۱ نفر را رقم زدند.

اسپانيا با مراكش به‌عنوان كشور همسايه خود براي عمليات عليه گروه‌هاي افراطي همكاري اطلاعاتي دارد و مقام‌هاي اين كشور مي‌گويند اين همكاري طي سال‌هاي اخير باعث بازداشت صدها تروريست شده است. نيروهاي نظامي اسپانيا در عراق مشغول آموزش نظامي نيروهايي هستند كه با گروه‌هاي افراطي مبارزه مي‌كنند اما اين كشور در عمليات عليه داعش مداخله مستقيم نظامي نداشته است.

کد خبر 379552

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha