مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

حامد فوقانی: شبکه آب و فاضلاب تهران حدود ۵۷درصد پیشرفت داشته است اما همچنان مشکل آبیاری مزارع پایین‌دست پایتخت با فاضلاب وجود دارد.

اين مسئله را مديرعامل شركت فاضلاب تهران متذكر مي‌شود و مي‌‌گويد كه براي رفع چنين مشكلي هم شهروندان و هم چند دستگاه ديگر بايد همكاري بيشتري داشته باشند تا هرچه سريع‌تر شبكه يكپارچه جمع‌آوري و بازچرخاني فاضلاب به اتمام برسد. علي‌اصغر رياضتي با بيان اينكه شهرداري تهران در اجراي طرح فاضلاب همكاري بسيار مناسبي داشته است، مي‌افزايد: «اما به‌دليل بحث‌هاي ترافيكي و درنظر گرفتن بازه‌هاي زماني كوتاه هنگام شب براي كار، كار در برخي از نقاط شهر آنچنان كه مدنظر ما بوده پيش نرفته است.»

تكميل شبكه فاضلاب تهران از آن جهت اهميت دارد كه مي‌تواند كمك بزرگي به جلوگيري از آبياري مزارع با آب آلوده كند. اين مسئله اما همچنان در تهران خطر بزرگي براي سلامت شهروندان به حساب مي‌آيد. رياضتي در مورد آن مي‌گويد: «مسئوليت فرايند نحوه تصفيه و خروجي تصفيه‌خانه به‌عهده شركت فاضلاب است و بايد طبق استانداردهاي سازمان محيط‌زيست صورت بپذيرد اما پس از خروج پساب از تصفيه‌خانه‌ها هيچ‌گونه مسئوليتي نداريم؛ چنانچه ممكن است آب‌هاي سطحي يا فاضلاب‌هايي به آن اضافه شود و به‌دليل عدم‌مديريت درست به سمت مزارع هدايت شود.» بنابراين به‌نظر مي‌رسد كه آبياري مزارع در جنوب پايتخت با فاضلاب همچنان صورت مي‌پذيرد.

  • چاه‌هايي كه سلامتي‌مان را دفع مي‌كنند

نكته‌اي كه در كاهش آبياري مزارع جنوب تهران بايد درنظر گرفت اين است كه شهروندان نسبت به اتصال انشعابات داخل ساختمان‌هاي خود به شبكه فاضلاب بيروني اقدام كنند. واقعيت آن است كه هم‌اكنون از 9هزار كيلومتر شبكه جمع‌‌آوري فاضلاب شهر تهران كار احداث بيش از 6600كيلومتر به پايان رسيده اما برخي از شهروندان به دلايل مختلف از نصب شبكه داخلي خانه‌هاي خود به شبكه‌ فاضلاب، سر باز مي‌زنند. اين درصورتي است كه از يك‌سو وجود چاه‌هاي جذبي تهديدي براي سازه ساختمان به شمار مي‌رود و از سوي ديگر دفع فاضلاب به اين روش قديمي باعث آلوده‌شدن آب‌هاي زيرزميني مي‌شود. ناگفته نماند بخش اعظمي از آب‌هاي زيرزميني به مرور به سمت دشت‌هاي پايين شهر منتقل مي‌شوند و بدين دلايل است كه كارشناسان حوزه بهداشت توصيه مي‌كنند شهروندان پس از احداث شبكه فاضلاب در محله‌‌شان، احداث شبكه داخلي خود را جدي بگيرند.

به‌طور نمونه محمود علي‌محمدي، دانشيار گروه مهندسي بهداشت دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه عمده تهديد چاه‌هاي جاذب تهران از گروه تركيبات آلي است، مي‌گويد: «تركيبات آلي با انحلال‌پذيري بالا مانند آمونياك، بر اثر فرايندهاي بيولوژيكي به نيترات و سپس نيتريت تبديل مي‌شود كه براي سلامت شهروندان بسيار خطرناك به‌حساب مي‌آيد.» وي اضافه مي‌كند كه يك گروه خطرناك ديگر، آنتي‌بيوتيك‌ها، هورمون‌ها و داروهايي هستند كه به همراه ادرار و مدفوع دفع شده و داخل چاه‌هاي جاذب تخليه مي‌شوند. به گفته او مقادير حتي بسيار كم اين آلاينده‌ها موجب افزايش سرطان‌ها و افزايش بيماري‌هاي مرتبط با اختلال در غدد درون‌ريز مي‌شود كه از لحاظ عددي ريسك خطر آنتي‌بيوتيك‌ها و هورمون‌ها به‌مراتب بيشتر از نيترات و تركيبات مشابه آن است.

  • توصيه‌هايي كه براي اتصال به شبكه فاضلاب بايد جدي گرفت

تاكنون 60درصد از مجموع يك‌ميليون و 50هزار انشعابي كه بايد در افق 1410در تهران نصب شود، به‌طور كامل تحت پوشش شبكه فاضلاب قرار گرفته‌اند. به‌عبارت ديگر از جمعيت 8ميليون و 500هزار نفري ساكن شهر تهران، هم‌اكنون حدود 4تا 4.5ميليون نفر از طرح فاضلاب برخوردار شده‌اند. اين درصورتي است كه برخي از شهروندان با وجود احداث شبكه فاضلاب‌ در محله‌شان، همچنان در گيرودار مسائل اتصال به شبكه هستند. اما نكته‌اي كه بايد به آنها گفت اين است كه درصورت اتمام كار شبكه و مراجعه پيمانكاران مورد تأييد بهتر است به‌صورت هماهنگ با ساير ساختمان‌ها نسبت به اتصال اقدام كنند چراكه در غيراين‌صورت، بعدا مجبور خواهند بود براي گرفتن مجوز حفاري، مبلغي را پرداخت كنند. جدا از اين توصيه مي‌شود:
شهروندان فرايند اتصال را تنها از طريق مجاري قانوني و با مراجعه به ناحيه آب و فاضلاب خود پيگيري كنند.
اتصال آب باران از پشت‌بام و حياط منزل به شبكه جمع‌آوري فاضلاب غيرمجاز محسوب مي‌شود.
اتصال طبقات زيرهمكف به شبكه فاضلاب با عمق بيش از 180سانتي‌متر به‌دليل شيب منفي ممنوع است.
تأمين لوله و مصالح براي لوله‌گذاري داخل منازل برعهده و با انتخاب مالك است.
در انجام لوله‌كشي داخل منازل ارائه برگه قرارداد انجام كار از طرف پيمانكار با مهر و امضاي شركت مذكور الزامي است و كليه پرداخت‌ها بايد طبق مندرجات برگه قرارداد انجام شود.

کد خبر 379682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha