یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۸
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: بیشتر ما طرفدار کالاهای اصیل و سالم ایرانی هستیم اما دسترسی به تولیدکنندگانی که بعضا در شهرهای خیلی دورتر از ما زندگی می‌کنند، کاری دشوار و گاهی ناممکن است.

فروشگاه نه  مرکز خرید اینترنتی

علاوه بر اين اگر شما توليدكننده‌اي را هم پيدا ‌كنيد، شايد هنگام خريد كمي در اصل‌بودن كالا شك كنيد، يا به‌عبارتي دلتان تضميني براي اصالت كالاي مورد نظرتان بخواهد. سايت «با سلام» يك بازار اجتماعي آنلاين است كه در آن مي‌توانيد به‌وفور كالاي سالم و اصيل ايراني پيدا كنيد و با خيال راحت محصول مورد نيازتان را خريداري كنيد. ياسر محدثي يكي از مؤسسان اين سايت كه 40سال دارد، كارگرداني انيميشن خوانده و سال‌هاست در همين رشته فعاليت مي‌كند. با او در مورد ماهيت و چگونگي راه‌اندازي و فعاليت‌هاي يك پاساژ آنلاين صحبت كرده‌ايم.

  • ايده طراحي سايت از كجا آمد؟

داستان طراحي اين سايت تقريبا برمي‌گردد به 3سال پيش كه با برخي از دوستانم درصدد طراحي سايت خريد و فروش با موضوع محصولات فرهنگي خاصه كتاب، بوديم. سايت را طراحي كرديم اما متأسفانه موفق نبوديم. بعدتر به حوزه فروش صنايع‌دستي كه در حال حاضر صنعت و هنر رو به افول ايران ماست، ورود كرديم. پيشرفت چنداني در كار نداشتيم و اين بار هم با شكست مواجه شديم. عقيده من اين بود كه براي فروش محصولات محلي و صنايع‌دستي بايد به‌صورت مستقيم با توليد‌كننده در ارتباط بوده و از نزديك با هم ديدار داشته باشيم. به همين منظور به يكي از روستاهاي محروم به نام «سيدآباد» كه مابين استان تهران و استان قم قرار دارد، سر زديم.

  • و نتيجه اين سفر چه بود؟

در اين روستا به‌صورت كاملا اتفاقي با پيرزني آشنا شديم كه تنها محل درآمد او از بافت شال كمر با پشم شتر بود. در ميان صحبت‌هايمان با اين پيرزن متوجه شديم كه در گذشته چون توان بيشتري داشته مي‌توانسته براي فروش اين شال‌ها به شهر برود و به قول خودمان براي محصولش بازاريابي كند. اما حالا كه دست و پايي براي اين كار ندارد بالطبع درآمدي اندك از اين راه براي خود كسب مي‌كند. ما شال‌هاي بافته‌شده را خريديم و توانستيم بازار خوبي براي همين تعداد محدود ايجاد كنيم. بعد از اين ماجرا به اين نتيجه رسيديم كه وقتي مي‌شود با حداقل تلاش و امكانات در كنار هدف‌گذاري درست و دقيق، بازار خوبي براي كسب و كارهاي خرد و كوچك درست كرد، پس نيازي به سرمايه‌گذاري‌هاي آنچناني نيست. همينطور نياز نيست در روستاها و مناطق محروم كه تقاضاي كمي براي محصولات توليدي وجود دارد اقدام به تاسيس كارخانه يا كارگاه كرد.

  • اين «بازار اجتماعي» كه ايده سايت شما براساس آن شكل گرفته است، دقيقا چيست؟

بازار اجتماعي شايد نمونه‌هاي زيادي نداشته باشد. در واقع بازاري است كه براساس انسان‌ها شكل مي‌گيرد. بسياري از توليدكننده‌ها امروز در گروه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي صفحه‌اي براي عرضه و فروش دارند، در واقع اين صفحات ويتريني براي كالاي توليدشده است. در كنار اين‌ در اين صفحات افراد داستان زندگي خود را تعريف مي‌كنند و مخاطب تقريبا در جريان و روند توليد اين محصولات قرار مي‌گيرد. ما در سايت «باسلام» يا همان «بازار اجتماعي سلام» هم همين كار را كرده‌ايم.

  • در انتخاب فعالان اين بازار، فيلتر مشخصي داريد؟

نگاهمان در اين سايت بيشتر به سمت كالاي اصيل و با كيفيت ايراني است. كارمان را با كسب‌ و كارهاي خانگي و روستايي و كارگاه‌هاي كوچك شروع كرديم و دنبال برند‌هاي معتبر و كارخانه‌هاي بزرگ نبوديم. به‌عنوان مثال اگر كالايي كه عرضه مي‌كنيم يك قوطي يا شيشه رب گوجه فرنگي يا رب انار است، همين رب از نوع خانگي و كاملا ارگانيك است كه در سايت ما جاي دارد، وگرنه رب انار يا گوجه‌فرنگي كه محصول يك شركت معتبر باشد به اندازه كافي بازار و ويترين براي فروش دارد. در واقع در سايت باسلام محصولات گمنام اما اصيل و مرغوب در جايگاه ويژه نشسته‌اند. كم‌كم به گروه ما افرادي اضافه شدند كه تجربه كار در روستا و مناطق محروم يا اردوهاي جهادي را داشتند و اطلاعات بهتر و دقيق‌تري از توليدات روستا عرضه كردند.

  • اگر توليدكننده‌اي بخواهد از امكانات شما استفاده كند، روش كار چيست؟

هر توليدكننده‌اي مي‌تواند با ثبت‌نام در سايت و درخواست غرفه، بدون پرداخت هزينه يك غرفه مجازي در سايت باسلام داشته باشد. چيزي كه براي ما از اهميت بسيار بالايي برخوردار است توليد محتوا در سايت است. اين محتوا در 2 قالب عكس يا ويدئو در مورد محصول و نوشته‌اي در مورد شخص توليد‌كننده است. اگر خود فرد توليد‌كننده بتواند داستانش را بنويسد كه هيچ، در غيراين صورت دوستان و همكاران من در تحريريه به اين فرد كمك مي‌كنند تا داستان زندگي خود را بنويسد، چرا كه براي ما انسان‌ها مهم‌اند نه محصولات. اين داستان بايد طوري باشد كه اگر شما به‌عنوان يك مشتري داستان زندگي فرد توليد‌كننده را خوانديد، مجذوب سبك و محل زندگي و تمام مراحل توليد محصولش شويد و براي خريد از اين شخص ترغيب شويد.

  • كمك تخصصي هم به فعالان بازارتان مي‌دهيد؟

مشاوران در تيم اقتصادي به توليد‌كنندگان مشاوره و آموزش‌هايي مي‌دهند تا بهتر و بيشتر بتوانند محصول‌‌شان را عرضه كنند. تا اينجاي كار هم هيچ‌كدام از اين كارها براي غرفه‌دار هزينه‌اي ندارد. اما بالطبع ما هم هزينه‌هايي داريم كه بايد تأمين شوند. براي اين كار سرمايه‌گذار داشته‌ايم و در كنار آن بابت هر تراكنشي كه در سايت صورت مي‌گيرد، متناسب با نوع قراردادي كه با توليد‌كننده بسته‌ايم بين 5تا 9درصد به‌عنوان حق‌الزحمه برداشت مي‌شود.

  • شرايط بازار شما براي مشتري‌ها چه مزيتي ايجاد مي‌كند؟

شما به‌عنوان يك مشتري چيزي را مي‌خريد كه شناخت كافي و كاملي در مورد آن داريد چرا كه با اطلاعاتي كه شما در غرفه توليدكننده‌ها به‌دست مي‌آوريد كاملا با پشت صحنه توليد محصول آشنا مي‌شويد. علاوه بر اين مطمئن هستيد كه كالاي اصيل و با كيفيت ايراني را بدون واسطه از توليد‌كننده خريداري كرده‌ايد. خيال‌تان هم راحت است. پول شما تا زماني كه محصول به‌دست شما برسد، در باسلام مي‌ماند تا شما كيفيت محصول را مورد تأييد قرار دهيد، پرداخت پول توليد‌كننده در گرو تأييديه شماست. يعني اگر از خريدتان راضي نبوديد و كالايي كه دريافت كرديد آن چيزي نبود كه تبليغش را ديده يا خوانده بوديد، خيلي راحت مي‌توانيد پولتان را پس بگيريد. ضمن اينكه شما در اين سايت تنها خريد نمي‌كنيد بلكه با توليدكننده‌ها و خريدارهاي ديگر وارد دوستي و تعامل مي‌شويد، فعاليت و زندگي توليدكننده‌هاي مورد علاقه‌تان را دنبال مي‌كنيد و در ارتقاي محصولاتشان كمك مي‌كنيد. حتي مي‌توانيد سفارش بدهيد چيزي را نخستين بار براي شما توليد كنند.

کد خبر 379699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha