همشهری آنلاین: یک شرکت تولیدی با ساخت و استفاده از چاپگر سه‌بعدی که می‌تواند در شرایط دشوار و شبیه به فضا مورد استفاده قرار بگیرد، نام خود را در تاریخ ثبت کرد.

چاپ سه‌بعدی

براساس گزارش ساينتيفيك امريكن، شركت Made in Space موفق شدند با استفاده از اين چاپگر در شرايط مافوق خلاء آلياژ‌هاي پليمري چاپ كنند و اميدوارند اين فناوري جديد امكان طراحي و ساخت فضاپيماهاي پيشرفته‌تر و تلسكوپ‌هاي فضايي پيچيده‌تر را فراهم آورد.

شركت پشتيبان اين پروژه كه آرچي‌نات نام دارد، در سال 2010 به عنوان شركتي فضايي متخصص در زمينه توليد چاپگرهاي سه‌بعدي قابل استفاده در شرايط خلاء فضا تاسيس شد. اين شركت تاكنون توانسته امكان‌پذير بودن چاپ قطعات در شرايط خلاء را به نمايش بگذارد.

اين شركت در سال 2010 تعدادي ابزار را در ايستگاه فضايي بين‌المللي چاپ كرد،‌از جمله ابزاري كه فضانوردان مي‌توانستند از آنها در فعاليت‌هاي روزانه خود استفاده كنند و در صورت نياز به آنها لازم نبود كه تا ارسال محموله بعدي از زمين انتظار بكشند. درحال حاضر دو چاپگر سه‌بعدي در ايستگاه فضايي وجود دارند اما هيچ‌يك از آنها تاكنون نتوانسته‌اند حريم امن ايستگاه را رها كرده و شرايط خلاء شديد و نوسان دمايي بيرون از آن را تجربه كنند.

محققان براي شبيه‌سازي شرايط خلاء، چاپگر جديد خود را در مخزني حرارتي و خلاء مورد آزمايش قرار دادند و توانستند در اين شرايط آلياژي به طول 85 سانتيمتر را چاپ كنند.

با اين‌همه چاپ سه‌بعدي تنها بخشي از اين پروژه بلند‌پروازانه‌است. آرچي‌نات فناوري چاپ سه‌بعدي را با بازوهاي روباتيكي كه براي سرهم‌بندي قطعات چاپ شده توسط چاپگرها مورد استفاده قرار مي‌گيرند، تلفيق شده‌است و همين تركيب مي‌تواند رويكرد بشر در اكتشافات فضايي را متحول سازد.

اين شركت اميدوار است در آينده بتواند سازه‌هايي بزرگ را در فضا بنا كند و زمينه ساخت تلسكوپ‌هاي بزرگتر را در فضا فراهم آورد. تلسكوپ‌هايي غول‌پيكر كه بتواند نشانه‌هاي وجود حيات را با دقتي بي‌سابقه رصد كند. 

مرحله بعدي اين پروژه آزمايش عملكرد تلفيقي چاپگر و بازوهاي روباتيك و انجام پروازي آزمايشي به مدار زمين است و در صورت موفقيت، اين فناوري در اواسط 2020 به فضا فرستاده خواهد شد.

کد خبر 379700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha