همشهری آنلاین- سجاد میرزامهدی تهرانی: ۱۳ دلیل برای اینکه (۱۳Reasons Why) یک سریال آمریکایی محصول سال ۲۰۱۷ در ژانر درام- معمایی است.

سینما

فیلمنامه این سریال معمايي توسط برایان یورکی بر اساس رمانی به همین نام نوشته جی اشر که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد به رشته تحریر درآمده است.

این سریال محصول اورجینال نت‌فلیکس محسوب می‌شود و توسط همین شرکت ساخته و توزیع شده است.

این سریال باتوجه اینکه دارای تم نوجوانانی است اما توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند به طوری که وب سایت متاکریتیک امتیاز 76 را به این سریال را داده است. داستان درباره دختری به نام هانا بیکر است که در سال سوم دبیرستان دست به خودکشی می‌زند به طوری که این عمل باعث تاثیر برروی هم‌کلاسی او شده است.

دوهفته از مرگ هانا می‌گذرد و هرکدام از هم کلاسی‌هایش نظری را برای اینکه چرا هانا خودکشي کرد دارند. در این بین کلی جنسن که دوست هانا بوده و یك جوری پسر کم‌حرف و بی‌اهمیت به دیگران است بسیار بابت مرگ هانا پريشان بنظر می‌رسد.

یك روز که کلی به خانه خود میرود متوجه می‌شود که بسته‌ای پستی برای او فرستاده شده است. کلی بسته را باز می‌کند و متوجه می‌شود سیزده نوار کاست در آن وجود دارد.

کلی یکی از نوارها امتحان می‌کند و در کمال تعجب با صدای ضبط شده هانا مواجه می‌شود. هانا می‌گوید که قصد دارد در این سیزده نوار داستان زندگی خود و به خصوص دلایلش را برای خودکشی شرح دهد و کلی باید همه نوارها را تا آخر گوش بدهد.

کلی که بسیار گیج شده با گوش دادن به نوارها و اتفاقاتی برایش رقم می‌خورد متوجه می‌شود تعداد زیادی از بچه‌های دبیرستان این نوارها را دریافت کرده‌اند و علت مرگ هانا خیلی پیچیده‌تر از آن بوده که در ابتدا می‌پنداشته است.

یکی از ویژگی‌های خوب این سریال استفاده از بازیگرانی کم سن و سال است که به خوبی توانسته‌اند نقش خود را بازی کنند. از دیگر دلایلی که باعث می‌شود این سریال خوب به نظر برسد اشاره به موضوعی خودکشی و افسردگی درمیان نوجوانان است.

روندداستانی سریال فراگیر و باعث کنجکاو کردن بیننده می‌شود . جدا از بحث داستانی سریال، اینکه چقدر گارگردان توانسته داستان واقعی میان کاراکترهای سریال قرار دهد جای ستایش دارد. با دیدن این سریال شما می‌توانید عمق فاجعه و پیچیدگی روابط انسانی را درک کنید. این که چه طور یه حرف یا یک شوخی ساده می تواند روح و روان آدم را بگیرد و باعث طرد شدن شود.

شاید افرادی که در تمام این دنیا این سریال را تماشا کردند مخصوصا قشر جوان درک می‌کنند که چقدر رفاقت و دوستی می‌تواند در روند زندگی هم تاثیر داشته باشد. شاید بعد از دیدن این سریال یك مقدار رفتارهایمان انساني‌تر با رفقايمان شود.

سینما

سینما

سینما

کد خبر 379716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha