یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
۰ نفر

منابع یمنی اعلام کرده‌اند که برای نخستین بار از زمان آغاز حملات عربستان به یمن نیروهای نظامی این کشور در شهر بندری عدن مستقر شده‌اند.

نظامی

بندر عدن در جنوب غربي يمن مركز دولت مستعفي عبدربه منصورهادي است و عربستان و امارات مدت‌هاست كه در تلاش براي محكم كردن پاي خود در اين منطقه راهبردي هستند و حتي در اين رابطه رقابت دارند. مقام‌هاي دولت مستعفي يمن كه نامشان فاش نشده اعلام كرده‌اند نيروهاي نظامي و كماندوهاي عربستان با ورود به اين شهر در كاخ رياست‌جمهوري، منطقه بندري و فرودگاه عدن مستقر شده‌اند. آناتولي گزارش داده كه نيروهاي عربستان همراه با خودروهاي زرهي و تسليحات سنگين شبانه به فرودگاه عدن رسيده‌اند و راهي نقاط راهبردي اين شهر شده‌اند.

عربستان و امارات در تلاش هستند تا متحد خود يعني عبدربه منصورهادي را به هر شكلي بار ديگر به قدرت بازگردانند. يك منبع آگاه گفته است كه نيروهاي عربستان مي‌خواهند امنيت عدن و به‌ويژه كاخ رياست‌جمهوري براي بازگشت هميشگي عبدربه منصورهادي را به يمن تأمين كنند. عبدربه منصورهادي طي 2سال گذشته ميان رياض و عدن در رفت‌وآمد بوده است. همچنين گزارش شده كه نيروهاي وابسته به عبدربه منصورهادي كه در عربستان تحت آموزش بوده‌اند به‌زودي وارد عدن مي‌شوند تا از كماندوهاي عربستان حمايت كنند.

  • اختلاف‌هاي امارات و عربستان

ائتلاف به رهبري عربستان حدود ۳۰‌ماه است كه حملات عليه يمن را ادامه داده است. جنگ يمن تاكنون براساس آمار رسمي باعث كشته شدن حداقل ۱۰ هزار نفر در اين كشور شده است. به تازگي سازمان ملل در گزارشي محرمانه اعلام كرده كه عامل ۵۱ درصد مرگ يا مجروح شدن كودكان يمني، حملات عربستان است.

عربستان و امارات درباره حملات به يمن تاكنون همكاري نزديكي با هم داشته‌اند اما برخي منابع اكنون از اختلاف‌ها ميان دو طرف در موارد مختلف ازجمله كنترل فرودگاه‌بين‌المللي عدن خبر مي‌دهند. فرودگاه عدن ازجمله مسيرهاي تداركاتي اصلي براي نيروهاي نظامي ائتلاف است. نيروهاي امارات پيش از اين در عدن مستقر بوده‌اند و درگيري‌هايي ميان آنها و نيروهاي وابسته به دولت مستعفي يمن گزارش شده است.

نشانه اين اختلاف‌ها حمله تند عبدربه منصورهادي به امارات بوده است. چند روز پيش گزارش‌هايي منتشر شد كه رئيس‌جمهور مستعفي يمن در مشاجره‌ با محمد بن زايد، وليعهد ابوظبي و نايب فرمانده كل قواي مسلح امارات به وي گفته؛ امارات همانند اشغالگران يمن عمل مي‌كند تا منجي آن. تسلط عربستان بر يمن و به‌ويژه بندر راهبردي عدن مي‌تواند منافع مهم و بسياري را براي اين كشور تأمين كند. به‌ويژه اينكه موقعيت استراتژيك يمن و اشراف آن به درياي سرخ از يك سو و اقيانوس هند از سوي ديگر اهميت آن را دوچندان مي‌كند. اين مسئله باعث شده كه اماراتي‌ها به اين نتيجه برسند كه سهم آنها در يمن كاهش پيدا كرده است.

کد خبر 379773

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha