محمد باریکانی: تلاش ایران برای جذب گردشگران روس پس از تحولات اخیر در منطقه و پس از آن تغییرات و دگرگونی‌های ترکیه پس از کودتا و حملات تروریستی شدت گرفت و در نخستین اقدام مقامات ایرانی تلاش کردند موضوع لغو روادید ایران و روسیه را در دستور کار قرار بدهند و به نتایج خوبی هم دست یافتند.

گردشگری

باوجود اين تلاش‌ها، گردشگران روسي هنوز ايران را مقصد مناسبي براي گردشگري خود نمي‌دانند و آنطور كه سفير روسيه در تهران به ايسنا اعلام كرده است ترجيح مي‌دهند به جاي ايران به تايلند و امارات سفر كنند.

گردشگران روس بالاترين حجم از گردشگران خارجي تركيه را تشكيل مي‌دادند كه پس از اشتباه نيروهاي تركيه در هدف قراردادن يك جنگنده روسي و بالاگرفتن تهديدات لفظي 2كشور عليه يكديگر در مجادلات منطقه‌اي از سفر به تركيه خودداري كردند و بدين‌ترتيب صنعت گردشگري تركيه را با ركود و ورشكستگي مواجه كردند.

ايران نيز پس از اتفاقات اخير در تركيه مذاكرات جدي با دولت روسيه و متوليان صنعت گردشگري آن كشور را آغاز كرد تا حجم زياد گردشگران روس را كه پيش از اين تركيه را يكي از مقاصد اصلي سفر انتخاب مي‌كردند جذب جاذبه‌هاي گردشگري ايران كند. اما باوجود آغاز تلاش‌ها در 2سال گذشته مسير ايران هنوز براي گردشگران روس ناشناخته و آنطور كه لوان جاگاريان سفير روسيه در ايران در گفت‌وگوي خود با ايسنا اعلام كرده است: نمي‌توان روس‌ها را به زور به ايران فرستاد و آنها ترجيح مي‌دهند به جاي سفر به ايران به تايلند و امارات بروند.

  • درخواست روزانه 900 ايراني براي سفر به روسيه

او دليل سفرنكردن روس‌ها به ايران را به‌دليل برخي محدوديت‌هاي موجود در كشورمان اعلام كرده است. اما به گفته سفير روسيه در تهران ايراني‌ها پس از طرح مذاكرات مرتبط با لغو رواديد گردشگري بيشترين حجم سفر به روسيه را داشته‌اند.

به گفته او، سفارت روسيه در ايران روزانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ رواديد سفر در تهران، اصفهان و رشت براي ايراني‌ها صادر مي‌كند و بعضي روزها آنقدر درخواست رواديد سفر به روسيه زياد است كه راننده‌ها و بسياري از ديپلمات‌ها هم به بخش كنسولي سفارت روسيه در تهران براي صدور رواديد كمك مي‌كنند.

سال گذشته براساس آنچه سفير روسيه در تهران اعلام كرده است، بيش از ۶۳هزار ايراني از روسيه بازديد كرده‌اند و روس‌ها نسبت به حضور ايراني‌ها و چيني‌ها در روسيه رويكردي مثبت پيدا كرده‌اند.

جاگاريان اما با اشاره به برخي محدوديت‌هاي موجود در ايران و با تأكيد بر اينكه ايران كشوري باستاني و تاريخي است گفته كه محدوديت‌ها باعث مي‌شود روس‌ها، كشورهايي چون تايلند، امارات، اروپاي جنوبي و تركيه را همچنان به جاي سفر به ايران ترجيح بدهند.

  • سفارت ايران مسئول جذب گردشگران روس

آنطور كه سفير روسيه در تهران درخصوص نبود توازن ميان گردشگران ارسال شده به 2كشور گفته است، دولت روسيه نمي‌تواند به گردشگران روس اصرار كند كه به ايران سفر كنند چون درصورتي كه اتفاقي براي آنها در ايران بيفتد، براي سفارت آن كشور در تهران دردسر مي‌شود. او گفته كه وظيفه سفارت ايران در روسيه است كه گردشگران روس را براي سفر به ايران جذب كند و براي اين هدف شركت‌هاي گردشگري ايراني نيز بايد با حمايت سفارت ايران در روسيه فعال شوند. جاگاريان همچنين درخصوص لغو رواديد ميان ايران و روسيه اعلام كرد: لغو رواديد تنها به گروه‌هاي گردشگري ۵ تا ۵۰ نفري مربوط است كه قرارداد آن در حاشيه سفر حسن روحاني به روسيه امضا شد و روسيه نيز اكنون در انتظار اقدام و پاسخ كتبي ايران است. سفير روسيه در تهران اعلام كرد: وزارت امور خارجه روسيه ۱۲ آوريل رسما اعلام كرد كه روسيه تمام اقدامات داخلي را انجام داده و منتظر اقدامات ايران و پاسخ كتبي آنهاست، بنابراين لغو رواديد محلي هنوز مطرح نيست ولي سفارت روسيه در ايران دريافت رواديد براي تجار و دانشجويان را بي‌اندازه آسان كرده و شاهد افزايش سفر به روسيه در اين بخش است.

کد خبر 379784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha