همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: صحبت‌هایی که در مورد جابجایی مدیران و یا حذف آنها از سیستم مدیریتی در وزارت بهداشت در فضای مجازی گفته می‌شود، نادرست است.

دکتر ایرج حریرچی

ايرج حريرچي، گفت: با اتمام دوره چهار ساله ممکن است تغییراتی در ستاد وزارت بهداشت در حوزه مدیریت صورت گیرد که هدف از این تغییرات ارتقاء عملکرد در سطوح مدیریتی و یا محدودیت خود مدیران برای ادامه فعالیت است.

او با بیان این که برخی از مدیران ممکن است در سطوح بالاتر به فعالیت خود ادامه دهند و برخی دیگر تمایلی برای ادامه فعالیت در مسئولیت فعلی را نداشته باشند، گفت: اداره کردن حوزه سلامت با حجم عظیمی از عملیات و خدمات، به منظور افزایش میزان رضایتمندی مردم کار دشواری است.

  • مطالبات بيمارستان‌ها

حریرچی با اشاره به تخصیص اعتبار خوب برای سازمان بیمه سلامت، گفت: امسال برای این سازمان سازمان اعتباری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است و طی چند روز اخیر سازمان برنامه و بودجه ۲۴۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات بیمه سلامت را تخصیص داده است که امیدواریم با تزریق آن بتوانیم بخشی از مطالبات بیمارستان‌ها همچنین قسمتی از مشکلات دارویی را حل کنیم.

  • بدهي بيمه‌ها

او درباره تعیین تکلیف بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی و بحث تجمیع صندوق‌های بیمه‌ای و همچنین بدهی‌های سازمان بیمه سلامت، گفت: سازمان‌های بیمه‌گر در مورد بیمه‌شدگان خود تعهداتی دارند و بیمه‌شدگان چه در بخش‌های دولتی و چه غیر از آن در حوزه‌های بستری و سرپایی خدماتی را دریافت می‌کنند و همه ارکان نظام و از جمله سازمان‌های بیمه گر قبول دارند که بیمه شدگان، خدمات مورد نیازشان را در بسیاری از موارد زیر قیمت تمام شده خدمت در بخش دولتی دریافت می‌کنند.

  • محصولات تراريخته

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره سلامت محصولات غذایی تراریخته گفت: در خصوص مواد غذایی تراریخته و ارگانیک نباید بار سیاسی و یا ایدئولوژیک به آنها داد و باید اجازه دهیم که در فضای علمی و فنی، بررسی شود.

وی تاکید کرد: محصولاتی که در داخل کشور استفاده می شود، از لحاظ تراریختگی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • سوءاستفاده از طب سنتي

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین درباره سوء استفاده‌هایی که از طب سنتی می‌شود ، گفت: طبق سیاست‌های کلی نظام سلامت ما موضوعی به نام طب سنتی ایرانی داریم، اما متاسفانه در برخی موارد از عنوان طب سنتی سوء استفاده می شود و افرادی با عناوین دینی و مذهبی برای بعضی از بیماری های صعب العلاج، درمان های غیرمناسب و غیرعلمی تجویز می کنند.

وی با تاکید بر این که طبق قانون اگر کسی ادعای خدمات بهداشتی و درمانی دارد باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرد، افزود: آنچه که در حوزه خدمات طب سنتی اعلام کردیم آن است که طب سنتی ایرانی در نظام ارائه خدمات ادغام خواهد شد. همچنین استانداردها و شاخص‌های مراکز ارائه این خدمات نیز تبیین و تعیین شده است.

وی افزود:ما به گسترش طب سنتی با تعریف مربوطه ادامه خواهیم داد و با موارد تخلف هم بدون اغماض برخورد خواهیم کرد.

  • اعتبارات طرح تحول سلامت

حریرچی، در پاسخ به سوالی درباره اعتبارات هزینه شده برای طرح تحول نظام سلامت با بیان این که اعتبارات داده شده 30 درصد کل هزینه‌های سلامت کشور است که در تمام این هزینه‌ها چاره‌ای جز صرفه جویی نخواهیم داشت، گفت: اعتباراتی که به طرح تحول سلامت داده شد نسبت به کل بودجه‌های بهداشتی درمانی و کل هزینه‌های نظام سلامت رقم بالایی نبوده است.

او با تاکید بر این که هدف گیری‌ ما این بوده که خانواده‌ها دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت نشوند، افزود: کشورهایی مثل فرانسه که افرادی که دچار هزینه‌های کمرشکن سلامت می‌شوند در حد یک دهم و دو دهم درصد هستند، پرداخت از جیب مردم نیز حدود هشت درصد است. بنابراین ما هم باید برای رسیدن به چنین ارقامی پرداختی از جیب مردم را کنترل کنیم. در قانون برنامه ششم توسعه تکلیف شده که پرداختی از جیب مردم بابت هزینه‌های سلامت باید به زیر 25 درصد کاهش یابد و با اجرای طرح تحول نظام سلامت، دو سال متوالی است که پرداختی از جیب مردم به زیر 40 درصد رسیده است ، آرزویی که طی بیش از 30 سال گذشته محقق نشده بود.

حریرچی همچنین درخصوص صرفه جویی‌هایی که قرار است در بخش‌های مختلف نظام سلامت صورت گیرد، گفت: این صرفه‌جویی‌ها در همه جا خواهد بود و بسته‌های طرح تحول را شامل می‌شود. البته ما طی سه سال گذشته هم در این طرح صرفه‌جویی‌های زیادی داشتیم؛ به طوریکه در سال 93 بابت طرح تحول 6800 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که حدود 6200 میلیارد آن محقق شد. در سال 94 قرار بود 4800 میلیارد تومان به این طرح اختصاص یابد که البته تمام این اعداد و ارقام حاصل نشد. در سال 95 هم 4000 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که البته عدد حاصل شده بسیار پایین‌تر از این رقم بود.

کد خبر 379873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha