مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر روزی پای بشر به مریخ برسد، باید خود را برای توفان‌های برفی شبانه آماده کنند، توفان‌های برفی که براساس داده‌های مترولوژیکی به دست آمده از سیاره مریخ، در طول شب‌ ایجاد می‌شوند.

مریخ

براساس گزارش نيوساينتيست، شبيه‌سازي‌هايي كه در گذشته انجام شده‌بودند نشان داده‌اند كه مريخ در گذشته‌هاي دور و در دوران پر‌آبي‌اش توفان‌هاي برفي زيادي را تجربه كرده‌است و فرودگر فونيكس نيز در سال 2008 شاهد بارش خفيف برف در اين سياره بود. با اين همه شواهد زيادي وجود دارند كه مي‌توانند ثابت كنند در مريخ هنوز توفان‌هاي شديد برفي رخ مي‌دهند.

به گفته محققان دانشگاه پي‌ير و ماري كوري در پاريس، اين اولين‌باري است كه شواهدي مبني بر وجود توفان‌هاي برفي يا فوران‌هاي ريزذرات يخي در اين سياره به دست آمده‌است. محققان با تجزيه و تحليل داده‌ها درباره ابرهاي يخي مريخي كه طي دهه‌هاي گذشته توسط دو مدارگرد مريخي و فرودگر فونيكس به زمين ارسال شده‌اند موفق به كشف اين توفان‌هاي برفي شده‌اند.

ذرات يخي در جريان‌هاي قدرتمند باد به دام افتاده و با سرعتي چند‌صد برابر سريعتر از آنچه از رصد‌هاي فونيكس پيش‌بيني شده‌بود، به سطح مريخ فرو مي‌بارند. به گفته دانشمندان اگرچه اين توفان‌ها شديدند، اما براي اينكه برف بتواند روي سطح سياره بنشيند بايد از فاصله‌اي نزديك‌تر به سطح سياره ببارد.

به گفته دانشمندان، شبيه‌سازي‌هاي انجام شده از اتمسفر مريخ و ابرهاي آن از جزئيات بسيار دقيق برخوردار است. مانند زمين، اين ابرهاي پويا نقشي كليدي در چرخه آب به عهده دارند و مي‌توانند بر فعاليت‌هاي بشر روي سطح سياره اثرگذار باشند.

کد خبر 379948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha