همشهری آنلاین: کتاب امپراتوری عثمانی یکی از آثار تاریخی و تحلیلی منتشر شده از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی است که طی نشستی تخصصی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

زبان و ادبیات فارسی نقش بسیار مهمی در امپراتوری عثمانی داشت

عبدالعلی اسپهبدی در نشست رونمایی از كتاب امپراتوري عثماني گفت: هدف از ترجمه اين كتاب اين بود كه مي‌‌‌خواستم بدانم امپراتوري عثماني به عنوان همسايه بزرگ ايران در چه وضعيتي قرار داشت.

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر فرهنگ اسلامی، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، علی اسپهبدی (مترجم اثر) و غلامرضا امامی (ویراستار اثر) عصر دوشنبه (30 مردادماه) در سراي اهل قلم رونمايي شد.

در ابتداي اين نشست، امامي با اشاره به ويژگي‌هاي شخصيتي نويسنده كتاب، گفت: اينالجيق از جمله نويسندگان بودند كه طول، عرض و عمق عمرش فراوان بود و پرشكوه زندگي كرد. در سن صدسالگي با ايشان صحبت كردم و تقاضا كردم براي رونمايي كتاب به ايران سفر كند اما اجل مهلت نداد و نهم مرداد ماه 1395 از دنيا رفتند. براي من گذشته از جنبه فكري و فرهنگي نويسنده، عنايت ايشان به فرهنگ ايران بسيار مهم بود كه چه عشقي به فرهنگ ما داشت.

وي ادامه داد: ما ايراني ها نتوانتسم از نظر نظامي و سياسي بر جهان موفق شويم اما از نظر فرهنگي كشور موفقي هستيم؛ اين حرف را بر اساس يك حقيقت تاريخي بيان مي‌‌‌كنم. اينالجيق در يك مصاحبه تلويزيوني مي‌‌‌گويد: "تاريخ ايران گذشته‌‌‌اي چند هزار ساله دارد و حكومت عثنماني از نظر سازمان حكومتي ادامه سنت ايراني است. فرهنگ حكومت عثماني از نظر اداري و فكري يك فرهنگ ايراني بود.

امامي به ترجمه كتاب اشاره كرد و گفت: مترجم سال هاي زيادي براي ترجمه اين كتاب زحمت كشيدند و كتاب با منتهاي دقت ترجمه شده است. من چندین بار كتاب را ويرايش كردم چون مي‌‌‌خواستم كتابي منتشر شود كه ماندگار شود. نويسنده دراين كتاب از هزاران منبع استفاده كرده است. اميدوارم نشر اين كتاب باعث شود با فرهنگ كشورخودمان و حكومت عثماني آشنا شويم.
وي به جمله‌‌‌اي از خليل اينالجيق اشاره كرد و گفت: اين نويسنده معتقد بود تاريخ ايران گذشته‌‌‌اي چند هزار ساله دارد و عثماني از نظر فرهنگي و سازمان هاي حكومتي ادامه اين سنت ايراني است. ارادت اين نويسنده به فرهنگ ايران بسيارمثال زدني است.
در ادامه اين نشست، اسپهبدي با بيان اينكه علاقه من به شناخت حكومت عثماني به نيم قرن قبل بر مي‌‌‌گردد، گفت: زماني كه با مرحوم شريعتي صحبتي پيش آمد و ايشان اشاره‌‌‌اي به امپراتوري عثماني داشتند من به اين حكومت علاقمند شدم. اين كتاب را در لندن ديدم و تصميم به ترجمه آن گرفتم.

اسپهبدي ادامه داد: هدف از ترجمه اين كتاب اين بود كه مي‌‌‌خواستم بدانم امپراتوري عثماني به عنوان همسايه بزرگ ايران در چه وضعيتي قرار داشت. اين امپراتوري ايجاب مي‌‌‌كرد كه آن را بشناسم و به ديگران بشناسانم؛ چرا كه طي چندين قرن ارتباط زيادي با ايرانيان داشتند.

وي بيان كرد: زبان و ادبيات فارسي نقش بسيار مهمي در امپراتوري عثماني داشت اما به علت نفوذ انگلستان از اين نقش كاسته شد. نويسنده با همه لطفي كه به ايران داشت اما به طور شايسته حق ايران را ادا نكرده است. نويسنده مي‌‌‌توانست فصلي از كتاب را به نفوذ زبان فارسي اختصاص دهد هرچند درقسمتي از كتاب به زبان فارسي اشاره‌‌‌اي مي‌‌‌كند. نويسنده در اين كتاب از ابن سينا به عنوان دانشمند ترك ياد مي‌‌‌كند و از طبري به عنوان يك فرد عرب نام مي‌‌‌برد.

محمدرضا زائري از ديگر سخنرانان اين نشست، گفت: گرچه كتاب تخصصي است اما كتابي خواندني براي مخاطبان عام است. كسي كه مي‌‌‌خواهد براي اولين بار با تاريخ عثماني آشنا شود يا مي‌‌‌خواهد راجع به اين امپراتوري بداند، اين كتاب بسيار براي او جذاب خواهد بود.

زائري ادامه داد: تاريخ و تاريخ عثماني از اين جهت مهم است كه تكرار سنت هاي الهي است. براي همين قرآن مكرر توصيه مي‌‌‌كند كه مرور پيشينيان كنيم چون قرار است اين اتفاقات براي خود ما هم به نوعي رخ دهد. اهميت تاريخ عثماني نيز در پنج نكته قابل بررسي است. نكته اول اينكه، تاريخ عثماني امتداد دارد. تركيه به دنبال احياء اين دوره تاريخي است. حتي به شكلي از اشكال مي‌توان گفت كه داعش وقتي از دولت و خلافت اسلامي حرف مي‌زند به دنبال احيا آن ميراث است. سر بريدن‌هاي امروز داعش نيز در گردن‌ زدن‌هاي تاريخ عثماني ريشه دارد.

وي ادامه داد: دومين نكته در بررسي تاريخ عثماني؛ پيوند‌ها، سوابق و ريشه‌هاي مشترك و مسائل مشترك بين ايران و عثماني، امروز در ساده‌ترين و نازل‌ترين شكل آن توريست ايراني در تركيه است. نكته سوم اينكه تاريخ عثماني تصور اروپا از اسلام را شكل داده است. چه بخواهيم چه نخواهيم با اروپا و غرب كار داريم بنابراين آگاهي از تصور او نسبت به خودمان بسيار با اهميت است.

زائري افزود: نكته بعدي نيز به تجربه يك دولت مبتني بر عقيده اسلامي اشاره دارد. كتاب امپراتوري عثماني شرح 300 سال ابتدايي حكومت عثماني است كه بعد از حكومت عباسي مهم‌ترين و بزرگترين حاكميت اسلامي قلمداد مي‌شود. چرا حكومت خود‌پسند و توهم غلبه سرنگون شد؟ كه به شدت قابل مطالعه است.

کد خبر 380015

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha