چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۷
۰ نفر

۳۱شهریور‌ماه سال ۱۳۹۶درتاریخ بلدیه تهران به نام پایان دوره شورای شهر چهارم ثبت شد.

شورای شهرتهران

به همين مناسبت ديروز برخلاف روال سه‌شنبه‌هاي ديگر كه جلسه شوراي شهر تهران جنبه رسمي و علني داشت، تا ساعت 10:45به‌صورت غيرعلني بدون حضور خبرنگاران واز آن پس تا ساعت 12به‌صورت علني و درحضور اصحاب رسانه تشكيل شد.

يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي شوراي شهر چهارم به گفته مهدي چمران اين بود كه اعضاي آن با وجود حضور از جناح‌هاي مختلف سياسي اما هرگز هنگام تصميم‌گيري‌ها اين سلايق سياسي را دخيل نكرده وهمه برحفظ مصالح ومنافع شهرتأكيد داشتند.

از جمله افتخارات شوراي شهر چهارم كه ازسوي مهدي چمران به آن اشاره شد تصويب برنامه 5ساله دوم شهرداري، پايش سند طرح جامع و تفصيلي شهرتهران و سيستماتيك شدن بحث نظارت شوراي شهر بود. وي گفت: ما ادعا داريم كه پايتخت جديدي ساخته شده واز تفكرات و موضوعات جزئي كه بگذريم مهم توسعه پايتخت است كه حاصل شده است. نمي‌خواهم بگويم مشكلات و تخلفات نبوده كه البته همواره شهرداري تلاش كرد آنها را بكاهد اما مهم آن است كه امروز تهران شهر جديدي است.

چمران درباره عملكرد شوراي چهارم شهر تهران نيز گفت: ۳۷۱ جلسه داشتيم كه ۱۰۱ جلسه آن عادي و ۲۷۰ جلسه‌اش فوق العاده بود ضمن اينكه ۲۳۱ پرونده طرح و لايحه نيز تشكيل شده كه ۹۶ مورد آن يك فوريتي و ۹۸ مورد دو فوريتي و 38مورد به‌صورت عادي بود. وي ادامه داد: ۱۳۲ لايحه از سوي شهرداري به شورا آمده كه ۸۶ مورد آن يك فوريتي و ۹ مورد آن دو فوريتي بود.

به گفته چمران مجموع مصوبات شوراي شهر چهارم ۵۳۲ مورد، مصوبات باغات ۶۵۱ مورد، نامگذاري اماكن و معابر عمومي ۱۲۷۳ مورد، گزارش‌هاي حسابرسي ۱۵۲ مورد، تذكرات اعضا ۳۷۱ مورد، نطق پيش از دستور ۹۶ مورد، دعوت از مسئولان كشور و شهر ۵۷ مورد و دعوت از شوراياري‌ها براي ارائه گزارش نيز ۶۳ مورد بود.

ديروز همچنين از محمدباقر قاليباف دعوت شد تا براي آخرين بار در جايگاه شهردار تهران به ارائه سخنراني در جمع اعضاي شوراي شهر و مديران ارشد شهرداري بپردازد. وي گفت: وقتي شهرداري تهران را تحويل گرفتم حتي يك برگه كوچك دو خطي گزارش ارزيابي و عملكرد مديران را نداشتم اما امروز با كمك همه همكاران در شهرداري تهران سند تحويل و تحول آماده ارائه به شهردار بعدي است يعني امروز كه ما از شهرداري تهران مي‌رويم همه‌‌چيز كاملا مشخص است كه شهردار وشوراي بعدي چه چيزي را تحويل مي‌گيرد ولو نقايصي هم در آن باشد چون بالاخره ديكته نانوشته كه ايراد ندارد. محمدباقر قاليباف با ابراز خوشحالي بابت اينكه مجموعه مديريت شهري در دوره‌هاي دوم، سوم و چهارم به نقطه‌اي رسيد كه امروز فلسفه وجودي شهرداري‌ها در كشور و نگاه مردم متحول شده است، گفت: تبديل كردن مجموعه مديريت شهري از يك سازمان خدماتي به نهادي اجتماعي باعث شده تا توقع و نگاه مردم از شهرداري‌ها امروز متفاوت باشد. وي درعين حال ازوجود يك زخم كهنه درنظام اداري و اجرايي ابرازتأسف كرد كه همانا سيستم بسيار متمركز دولتي است كه همانند مانعي بزرگ برسر راه ارائه خدمات بهتر قراردارد. قاليباف از همه اعضاي شوراي اسلامي دوره چهارم خواست كه با وجود پايان مسئوليت اداري، رسالت و وظيفه‌شان را در تحقق شكل‌گيري مديريت يكپارچه شهري انجام دهند.

وي گفت: در اين زمينه تمام قد بايد حاضر باشيم و لحظه‌اي نبايد غفلت كنيم. شايد از پشت اين تريبون كه كنار برويم دست ما بازتر است كه از موضوعاتي نظير تحقق درآمد پايدار، حل آلودگي هوا، آب و خاك كه درگرو مديريت يكپارچه شهري است دفاع كنيم كه اين يك خواست ملي و تنها راه نجات از چالش‌هاي امروز جامعه است. قاليباف در سخنانش از مشاركت معنادار مردم در اداره شهر تشكر كرد و از همه مردم به‌خاطر كوتاهي‌ها و كم كاري‌ها و قصور و تقصيرات احتمالي حلاليت طلبيد و گفت: صادقانه به مردم عرض مي‌كنم كه با تمام وقت و ظرفيت در خدمت آنها بودم.

كمتر روزهايي در طول اين 12سال اتفاق افتاده است كه من اذان صبح را در خانه بشنوم و تا پاسي از شب در اين شهر تلاش نكرده باشم؛ اين تلاش با همه كارگران، مهندسان، تكنسين‌ها و... صورت گرفته است. ما تلاش كرديم در تابستان شهر را بشوييم، در پاييز به درستي شهر را جارو كنيم و در زمستان‌هاي سرد و برفي در كنار هم اين شهر را پارو كنيم تا بتوانيم هميشه اين شهر را براي مردم بهاري نگه داريم؛ اگر نقصاني بود به بزرگواري خودشان ما را ببخشند.

  • قدرداني شهردار از رهبر معظم انقلاب

قاليباف در آخرين جلسه شوراي چهارم از همه حمايت‌ها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري و لطف‌شان براي دادن لقب جهادي به شهرداري تهران تشكر كرد وگفت: از مقام معظم رهبري كه در اين دوره عنايت ويژه‌اي طي 12سال به تهران داشتند تشكر مي‌كنم. هميشه مقام معظم رهبري به نفع مردم تصميم گرفته‌اند و با عنايات ايشان امروز معبري نمانده كه بخواهيم در تهران باز كنيم. مجموعه 300هكتاري بوستان ولايت را به بركت ايشان داريم. 2سال قبل ايشان در يك فرمان شفاهي بيش از هزار و 500هكتار فضاهاي در اختيار نيروهاي مسلح و دستگاه‌هاي امنيتي و نظامي را يكجا در اختيار مردم گذاشتند. وي درعين حال از دولت‌هاي نهم، دهم و يازدهم نيز تقدير كرد وگفت: اگر گله‌مندي‌هايي داريم به جاي خود است، معمولا براساس قوانين و مقررات مطالباتي داريم و حتما آيندگان هم دارند، اما انصاف اين است كه بگوييم همه زحمت كشيدند مخصوصا وزارتخانه‌ها و بدنه‌ها چرا كه شهر بدون همكاري پيش نمي‌رفت. وي همچنين از شوراي شهر، شوراياري‌ها، نمايندگان مجلس، شهرداران كلانشهرهاي كشور، پرسنل جان بركف آتش‌نشان، اصحاب رسانه، هيئت‌هاي مذهبي، علما و فضلا، هنرمندان، متخصصان، قرارگاه خاتم الانبيا و استادان دانشگاه بابت همكاري و تعامل سازنده‌شان با شهرداري تشكر كرد.

  • حاشيه‌هاي جذاب از آخرين جلسه شوراي چهارم شهر

جلسه ديروز شوراي شهر تهران متفاوت از روزهاي ديگر برگزار شد تا جايي كه عبدالحسين مختاباد در نيمه نخست جلسه كه به‌صورت غيرعلني برگزار شده بود با قرار گرفتن پشت تريبوني كه از آن بعضا نطق‌هاي آتشين قرائت مي‌شد شعري از حافظ تحت عنوان غزل خداحافظي را به آواز در دستگاه ماهور خواند.

سلسله ماجراهاي طنز‌آميز سلفي گرفتن‌هاي عباس جديدي كه تا مدت‌ها نقل شبكه‌هاي مجازي بود و دست به‌دست مي‌شد ديروز با آخرين سلفي‌هاي جديدي با شهردار تهران، اعضاي شورا وخبرنگاران پايان يافت.

ديروز به همه اعضاي شوراي شهر چهارم به رسم يادگاري جلدي نفيس از ديوان حافظ هديه شد. در اين ميان احمد مسجد جامعي به سمت جايگاه خبرنگاران آمد و به نيت شوراي شهر پنجم براي اصحاب رسانه فال گرفت.

عليرضا دبير و رحمت‌الله حافظي 2عضو شوراي شهر چهارم پيش از شروع آخرين سخنراني محمدباقر قاليباف صحن جلسه علني را ترك كردند.

تجمع خبرنگاران و عكاسان برخلاف روال سابق پشت درهاي بسته تا ساعت 10:45 صبح به درازا كشيده شد. هواي سالني كه خبرنگاران درآن انتظار حضور درصحن علني را مي‌كشيدند بسيار گرم بود.

چند تن از اعضاي شوراي شهرتهران در جمع خبرنگاران حاضر شدند و ازآنها طلب حلاليت كردند تا اگر دراين 4 سال به سؤالات آنها پاسخ ندادند يا درخواست مصاحبه‌شان را رد كردند، بخشيده شوند.

2نفر از اعضاي شوراي شهر تهران مورد تشويق خبرنگاران قرار گرفتند. يكي از آنها علي صابري عضو حقوقدان و روشندل شورا بود و ديگري عباس شيباني مسن‌ترين، منظم‌ترين وخوشنام‌ترين فرد شورا.

يكي از صحنه‌هاي جالب ديروز بوسيدن دست مهدي چمران توسط عباس جديدي بود. لحظاتي قبل از آن هم مهدي چمران در حضور اعضا، شهردار تهران، معاونين شهردار و اصحاب رسانه بابت اينكه يك باردرصحن علني با عصبانيت سر عباس جديدي داد زده بود از وي حلاليت طلبيد.

يكي از صحنه‌هاي جالب ديگر شوخي قاليباف با خبرنگاران بود. هنگام گرفتن عكس يادگاري با اعضاي شوراي شهر و مديران ارشد شهرداري، قاليباف يك دستگاه دوربين عكاسي حرفه‌اي به‌دست گرفت و اين بار در هيبت يك خبرنگار عكاس سعي كرد با چرخيدن به زواياي مختلف يك عكس پانوراما از صحن علني بگيرد.

کد خبر 380037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha