مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱
۰ نفر

مراسم تحلیف شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور دیروز پس از گذشت ۳‌ماه از موعد انتخابات برگزار شد.

شورا

همزمان مراسم تحليف اعضاي دور پنجم شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش نيز با حضور معاون سياسي وزير كشور، استاندار و فرماندار تهران، تعدادي از نمايندگان مجلس، فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ و رئيس سازمان اطلاعات استان تهران برگزار شد. در جلسه هيأت رئيسه شوراي شهر و شهردار تهران انتخاب شدند. اعضاي شوراي شهر بعد از مراسم  براي تجديد بيعت به حرم امام راحل رفتند.

  • تلاش براي حفظ امانت

مراسم تحليف طبق روال پيش از انتخاب هيأت رئيسه رسمي شوراي شهر و از سوي رئيس سني شوراي شهر و 2منشي از جوان‌ترين اعضاي شوراي شهر برگزار مي‌شود. به همين مناسبت نيز مرتضي الويري به‌عنوان رئيس سني و بهاره آروين و حجت نظري نيز 2منشي جوان جلسه تحليف شوراي شهرتهران، ري و تجريش بودند.

مرتضي الويري پيش از شروع مراسم تحليف در سخناني از مرحوم آيت‌الله طالقاني ياد كرد و از تلاش‌هاي وي براي تشكيل شوراها و جا انداختن آن در قانون اساسي سخن گفت. وي درمورد متن قسم‌نامه‌اي كه اعضاي شوراي شهر در مراسم تحليف بايد بخوانند گفت: خاطرم هست كه در مجلس سوم مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني وقتي براي اداي مراسم تحليف آمدند تأكيد كردند كه اين متن فقط متشكل از چند جمله نيست بلكه بايد با تمام وجود مفاهيم آن را مورد توجه قراردهيم. الويري روي امانتداري، انجام هرچه بهتر وظايف و برعهده گرفتن اداره يك شهر چندميليوني، رعايت قانون اساسي و قوانين مرتبط به آن در عين عدالت و انصاف از سوي اعضاي شوراي شهر پنجم تأكيد كرد.

پس از آن اعضاي شوراي شهر از جاي خود برخاستند و متن قسم‌نامه مراسم تحليف را پس از رئيس سني شورا تكرار كردند. آنها در برابر كلام‌الله مجيد و با تكيه بر شرف انساني خويش تعهد كردند كه در حفظ امانت و انجام هرچه بهتر وظايفشان كه همانا خدمت به مردم است كوشا باشند و قانون اساسي و ساير قوانين و مقررات كشور را در چارچوب وظايف و اختيارات خود مراعات كنند و در همه زمينه‌ها عدالت و انصاف را درنظر داشته و مادامي كه در شوراي اسلامي شهر عضويت دارند در رعايت صرفه و صلاح و پيشرفت امور شهر و شهرداري اهتمام ورزند.

  • استمداد رئيس شورا از نمايندگان مجلس

نخستين سخنان محسن هاشمي در جايگاه رئيس شوراي شهر، درخواست كمك از 30نماينده مجلس شوراي اسلامي بود. وي گفت: شهر تهران با 21عضو شوراي شهر و 30نماينده مجلس در واقع 51نماينده دارد كه همگي در خدمت شهروندان تهران، ري و تجريش خواهند بود. عليرضا رحيمي، نماينده مجلس و رئيس هيأت نظارت بر انتخابات شوراي شهر تهران نيز در سخناني از طرح شائبه‌هاي بي‌پايه و اساس بسيار در جريان برگزاري انتخابات گفت و افزود:

در وهله اول توكل ما به‌عنوان مجريان قانون برخدا، رعايت چارچوب‌هاي قانوني و اصل برائت در امر نظارت بود. ضمن اينكه در تعيين صلاحيت كانديداهاي شوراي شهر به هيچ وجه مسائل سياسي را دخالت نداديم. وي خطاب به اعضاي شوراي پنجم شهر گفت: مردم منتظر همدلي و عقلانيت شما هنگام تصميم‌گيري‌ها در مورد تهران هستند ضمن اينكه ما خواستار زنده كردن ظرفيت شوراي‌عالي استان‌ها هستيم كه متأسفانه در سال‌هاي گذشته با وجود اينكه اختيارات قانوني داشته كه هم‌عرض هيأت دولت طرح به مجلس براي تصويب ارائه كند اما كمترين طرح از سوي اين نهاد به مجلس ارائه شده است.

  • انتخاب شهردار جديد براي تهران

در ميانه جلسه از سوي محسن هاشمي، رئيس شوراي شهر اعلام تنفس نيم‌ساعته شد. اعضا بعد از زمان تنفس مجددا در صحن علني حاضر شدند تا اين‌بار درباره انتخاب شهردار جديد تهران رأي‌گيري كنند. تنها گزينه پيشنهادي از سوي اعضاي شوراي شهر محمدعلي نجفي بود كه با 21رأي به‌مدت 4سال به‌عنوان شهردار تهران برگزيده شد. محسن هاشمي در پايان اعلام نتيجه اظهار اميدواري كرد وزارت كشور با سرعت مناسب به موضوع صدورحكم نهايي شهردار جديد رسيدگي كند تا ديگر احتياج به انتخاب سرپرست براي شهرتهران نباشد.

  • تشكيل شوراياري‌ها نيازمند قانون است

بنا بر اين گزارش، ديروز همچنين سيدحسين هاشمي، استاندار تهران تأكيد كرد كه از اين پس بايد شوراي شهر تهران را شوراي شهر تهران، ري و تجريش نام برد. يكي از مهم‌ترين تأكيدات استاندار تهران حل مشكل قانوني انتخابات شوراياري‌ها بود. وي دراين باره گفت: يكي از دغدغه‌هاي ما شوراياري‌هاست كه هيچ قانون مصوبي ندارند و تا حالا نيز ما درمورد تشكيل انتخابات شوراياري‌ها با اغماض برخورد كرديم تا جايي كه ديگر سازمان بازرسي كل كشوراعلام كرده بدون مصوبه قانوني اجازه برگزاري شوراياري‌ها وجود ندارد.

وي از شوراي پنجم خواست تا نخستين دستور كارشان رسيدگي به وضعيت قانوني شوراياري‌ها باشد. هاشمي درمورد مسئله حريم تهران نيز گفت: تهران با شهرهاي اطراف اختلافات زيادي از نظرحريم دارد كه منجر به سوءاستفاده عده‌اي هم شده است. انتظار داريم كه از ديگر اولويت‌هاي كاري شورا تعيين تكليف حريم تهران و برخورد با متخلفين باشد. استاندار تهران برحل معضل آلودگي هوا با نوسازي ناوگان حمل ونقل عمومي و حل معضل آسيب‌هاي اجتماعي ازجمله متكديان و معتادين و انتقال صنايع و كارگاه‌هاي آلاينده از تهران هم تأكيد كرد و از همكاري با مديريت شهري دراين باره سخن گفت.

هاشمي يك خواسته شخصي هم با اعضاي شوراي شهر پايتخت مطرح كرد و آن اختصاص بودجه براي اتمام كار ساخت مصلاي تهران بود. وي گفت: 30سال است كه كار ساخت اين مصلي تمام نشده شما 1800ميليارد تومان بودجه فرهنگي داريد. 2سال از محل اين بودجه هزينه كنيد تا اين مصلي تمام شود. وي خطاب به اعضاي شوراي شهر پنجم پايتخت افزود: مردم به شما اعتماد كردند و كاربزرگ عمران و آباداني پايتخت را برعهده شما گذاشتند؛

بنابراين بايد با انسجام و وحدت به پيش برويد چون هميشه تمام حركات شما به‌عنوان الگويي براي ساير شهرهاي كشور بوده است و اساسا اين ويژگي شهر تهران است كه اثرات كشوري دارد. هاشمي از تشكيل كميته‌هاي كاري مشترك ميان شوراي شهر پايتخت با استانداري و فرمانداري سخن گفت كه در آن جلسات مشورتي به‌منظور ارائه هرچه بهتر خدمات به مردم تهران برگزار خواهد شد. پس از اتمام سخنان استاندار تهران و پايان مراسم تحليف، مهمانان مراسم از جلسه شوراي شهر خارج شدند و نوبت به تعيين هيأت رئيسه رسمي شوراي شهر به‌مدت يك سال شد.

  • شوراي شهر طعمه نيست امانت است

يكي ديگر از سخنرانان مراسم ديروز تحليف شوراي شهر پنجم تهران، ري و تجريش علي‌اصغر احمدي، معاون سياسي وزارت كشور و رئيس ستاد انتخابات كشور بود. وي گفت: امروز 38هزار شوراي اسلامي روستا و 1245شوراي اسلامي شهر كار خود را شروع كردند و به پيكره مديريت كشور 150هزار نفر اضافه مي‌شود. احمدي با اشاره به اينكه در انتخابات 42ميليون نفر شركت كردند، گفت: در هر 44ثانيه درسطح كشور يك رأي اخذ شد بدون اينكه يك رأي دچار مشكل و ابطال شود و اين عمل به توصيه رهبر معظم انقلاب درمورد سلامت انتخابات، تأمين امنيت، اجراي مر قانون و رعايت حق‌الناس بود.

به‌گفته احمدي، شهرداري خودش بايد منابع مالي را مشخص، تأمين و هزينه كند و شوراي شهر هم نظارت بر عملكردش دارد. معاون سياسي وزير كشور خطاب به اعضاي جديد شوراي شهرتهران گفت: اينجا (نهاد شورا) طعمه نيست، بلكه امانت است. وي انتخاب محسن هاشمي به‌عنوان رئيس شوراي شهر پنجم را موجب زنده‌شدن نام مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به‌عنوان شناسنامه انقلاب دانست.

  • 53درصد افزايش ثبت‌نام براي شوراهاي شهر

فرماندار تهران كه يكي از مهمانان ديروز مراسم بود، به ارائه آماري از انتخابات شوراها پرداخت. به گفته عيسي فرهادي، در اين دوره از انتخابات شوراها 3هزار نفر به‌عنوان كانديدا در شهر تهران ثبت‌نام كردند كه نسبت به دوره‌هاي قبل 53درصد رشد داشت. وي همچنين از افزايش 33درصدي رأي‌دهندگان به انتخابات شوراي شهر تهران سخن گفت و افزود: 3ميليون و 700هزار نفر در تهران در انتخابات شوراي شهر شركت كردند.

فرهادي در عين حال شيوه برگزاري انتخابات را روان و در كمال صحت و با كمترين شكايت ارزيابي كرد و گفت: دراين دوره مردم علاقه داشتند به ليست‌ها رأي دهند به همين دليل نيز نتايج انتخابات سريعا اعلام شد كه درجاي خود بي‌سابقه بود. وي همچنين با اشاره به اينكه شوراي شهر چهارم متشكل از سلايق سياسي مختلف بود، گفت‌: با اين همه اين دوره شوراي شهر تهران به بهترين شكل ممكن و با دلسوزي خاص بدون حاشيه طي شد.

به گفته فرهادي، از 675مصوبه شوراي شهر چهارم تهران 132مصوبه به كميته تطبيق فرمانداري برگشت و در 94مورد نظر فرمانداري اعمال شد و 38مورد نيز به حل اختلاف رفت و پس از بررسي در 19مورد نظر فرمانداري اثبات شد كه نشان‌دهنده آشنايي فرمانداري به قوانين شهري است.

  • تجديد ميثاق شوراي شهر پنجم با آرمان‌هاي امام راحل (ره)

شهردار و اعضاي شوراي شهر تهران ظهر روز گذشته با حضور در حرم امام راحل با آرمان‌هاي بنيانگذار انقلاب بيعت كردند.
اعضاي دوره پنجم شوراي شهر تهران ديروز پس از مراسم تحليف با مترو راهي مرقد امام خميني(ره) شدند تا با آرمان‌هاي امام راحل تجديد بيعت كنند. در اين برنامه اعضاي شورا همراه با حجت‌الاسلام سيدحسن خميني بر سر بارگاه بنيانگذار انقلاب اسلامي حاضر شدند و به مقام امام خميني(ره) اداي احترام كردند.

محمدعلي نجفي، شهردار تهران در اين مراسم، ضمن تجديد ميثاق با آرمان‌هاي امام(ره) اظهار داشت: در روز اول فعاليت مديريت شهري، اين فرصت نصيب ما شد تا با آرمان‌هاي امام(ره) تجديد بيعت كنيم و در طول 4سال آينده بايد بر اين آرمان‌ها پافشاري و برعهدي كه مي‌بنديم، بايستيم. وي ضمن اشاره به ياد و خاطره آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، گفت: با انتخاب شايسته اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش يادگار ايشان به‌عنوان رئيس شورا انتخاب شدند و اميدوارم در كنار 21نفر عضو شورا خدمتگزار مردم باشيم. شهردار جديد تهران اضافه كرد:

بايد آرامش و آسايش جسم و روح شهروندان در كالبد شهر ايجاد شود. نجفي افزود: در كنار همه مديران و فرهيختگان سختكوش تلاش مي‌شود با حضور 63هزار پرسنلي كه در شهرداري تهران است، خدمات شايسته‌اي را به شهروندان ارائه دهيم. شهردار تهران در پايان از يادگار امام راحل تقدير و تشكر كرد. نجفي همچنين در جمع خبرنگاران موضوعاتي را در مورد اولويت‌هاي كار شهرداري تهران اعلام كرد.

وي با بيان اينكه از روز شنبه در دفتر كار خود در شهرداري تهران مستقر مي‌شود و نسبت به تعيين مسئوليت‌ها و معاونين جديد اقدام خواهد كرد، گفت: سياهه و فهرستي نيز از اولويت‌هاي جاري شهر تهران تهيه خواهد شد كه اولويت نخست ما موضوع بازگشايي مدارس و مهر‌ماه است.

شهردار جديد پايتخت با اشاره به اينكه بعد از 14سال براي نخستين بار است كه شهرداري و دولت با هم هماهنگ مي‌شوند، افزود: يكي از مباحثي كه مابين دولت و شهرداري است مطالبات شهرداري از دولت است كه تا 3‌ماه آينده اين موضوع را حل و فصل خواهيم كرد. وي از نشست‌هايي با ارگان‌هاي مختلف و امضاي توافقنامه‌ها با آنها طي 3ماه پيش‌رو خبر داد. شهردار تهران در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا در جلسات هيأت دولت حضور خواهيد يافت، گفت:

بستگي به‌نظر رئيس‌جمهور دارد كه اجازه بدهند در جلسات به‌طور منظم حضور داشته باشم يا خير. نجفي درباره تغيير مديران شهرداري نيز افزود: اصل را بر تغيير مديران قرار ندادم و ارزيابي‌هاي لازم را انجام خواهم داد هر يك از مديران شايستگي داشته باشند در چارچوب وظايف اقدام خواهم كرد. گفتني است محمدعلی نجفی،ديروز در صفحه تلگرامي خود نوشت: «از کلیه مدیران دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی و عمومی و موسسات وابسته درخواست می کنم از ارسال هر نوع پیام تبریک و درج در مطبوعات، اهدای سبد گل و اقداماتی از این دست اجتناب ورزند.»

  • نقش مردم در مديريت شهري

رئيس پنجمين شوراي شهر تهران نيز در مراسم تجديد ميثاق با آرمان‌هاي امام راحل گفت: خوشبختانه اين دوره شوراي شهر پنجم با حضور چشمگير مردم در پاي صندوق‌هاي رأي آغاز شد. محسن هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه اصول كار شورا و شهرداري با مردم است و برهمين اساس وزن و نقش مردم در مديريت شهري بسيار بالاست، افزود: مي‌توان گفت امروز شورا به پشتوانه حضور مردمي از وضعيت مناسبي برخوردار است و اين براي نخستين‌بار در تاريخ انتخابات است كه شاهد حدنصاب سه‌برابري آرا بوديم. وي تأكيد كرد كه شوراي شهر تهران، ري و تجريش بايد با اتكا به اين پشتوانه ميليوني مردم اين امكان را داشته باشد كه نسبت به ايجاد محيط مثبت شهري اقدام كند.

هاشمي‌رفسنجاني شفاف‌سازي و هوشمندسازي و حل مشكلات مانده از قبل مانند آلودگي هوا و ترافيك با توسعه حمل‌ونقل عمومي و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي را ازجمله اقداماتي دانست كه شورا به آن ورود مي‌كند و گفت: اميدوارم در 4سال آينده با كارنامه قابل‌قبولي از شورا خارج شويم و آمده‌ايم كه با آرمان‌هاي امام راحل پيوند ببنديم و پاي عهد خود خواهيم بود.

  • شورا به مشكلات مالي شهرداري حساس باشد

نوه امام راحل هم در ديدار با اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، ري و تجريش ضمن گراميداشت ياد و خاطره امام خميني (ره)، شهداي انقلاب اسلامي و حضرت آيت‌الله هاشمي و علو درجات براي آنها در درگاه الهي گفت: دوره جديد مسئوليت دوستان را به نوبه‌خودم تبريك مي‌گويم.

دوستان شورا مجموعه‌اي از نيروهاي با توان، با سابقه و توانمند هستند كه گردهم آمده‌اند. حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني افزود: جا دارد از مديران قبلي و آقاي قاليباف نيز به نيكي ياد كنيم اما هر نقطه‌اي مي‌تواند آغاز حركت بهتر و رو به جلو باشد. اميد زيادي به موفقيت شما در شهر تهران وجود دارد.

وي ادامه داد: در دوره جديد شوراي شهر، وجود كارشناسان برجسته در شورا همچون «الويري» كه دوره‌اي شهرداري تهران را در سابقه خود دارند و همچنين «مسجدجامعي» كه دوره‌اي طولاني در شورا حضور و رياست شورا را هم بر عده داشتند و همچنين رياست فعلي شورا، «محسن هاشمي» كه به نوعي بنيانگذار و پديدآورنده مجموعه مترو هستند، مجموعه‌اي است كه امروز به‌عنوان يكي از نقاط درخشان شهر تهران محسوب مي‌شود و امتيازي بزرگ به حساب مي‌آيد.

به گفته وي انتخاب محمدعلي نجفي به‌عنوان شهردار يكي از كارهاي خوب شوراي جديد بوده است. حسن خميني افزود: قدرت و قوه‌اي كه در مجموعه شورا و شهرداري جديد وجود دارد حاكي از وجود توان حل مشكلات است؛ به‌ويژه در مشكلات اجتماعي كه شهر در خود پنهان دارد بي‌ترديد شهرداري مي‌تواند نقش مؤثري داشته باشد. وي تأكيد كرد: نسبت به مشكلات مالي شهرداري حساسيت داشته باشيد. همچنين نسبت به هر تخلف مالي با حساسيت بالا برخورد كنيد. نبايد گرد هيچ اتهام مالي بر دامن شورا و شهرداري بنشيند. شفافيت داشته باشيد تا هر كجا نقدي دارند بتوان به روشني پاسخ گفت و سرمايه سنگين دستخوش حركت‌هاي نابخردانه قرار نگيرد.

نمودار

کد خبر 380134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha