پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
۰ نفر

تغییر در سبک عملیات تروریستی در اروپا طی ماه‌های گذشته و پس از استفاده نیروهای تروریستی از خودرو برای حمله به مردم باعث شده تا موانع سیمانی در بسیاری از کشورهای اروپایی مهمان خیابان‌ها شوند.

اروپا

مردم و گردشگران در برخي شهرهاي اروپايي از 2سال پيش كه رفته‌رفته آهنگ حملات تروريستي از بمبگذاري و حملات مسلحانه به سمت حمله با خودرو تغيير كرد، شاهد افزايش حضور نيروهاي پليس و استفاده از موانع براي كنترل تردد خودروها بودند اما بالا گرفتن تب اين نوع حمله‌ها طي ماه‌هاي اخير به كلي فضاي اين شهرها را دگرگون كرده است.

آخرين حمله مربوط به پنجشنبه هفته گذشته در شهر بارسلون در اسپانيا بود كه در پي آن جواني 22ساله و مراكشي‌الاصل وابسته به گروه داعش با راندن خودرو به ميان عابران جان 13نفر را گرفت. در اين حمله راننده با يك خودروي ون سفيدرنگ در پياده‌راه معروف رامبلا كه يكي از معروف‌ترين مناطق توريستي بارسلون و اسپانياست، به مردم حمله كرد و عده زيادي را زير گرفت.

در اين حمله كه عامل فراري آن 3روز پيش به ضرب گلوله پليس كشته شد، 100نفر ديگر هم زخمي شدند. الهام‌بخش اينگونه حملات در كشورهاي اروپايي، «ابومحمد العدناني» استراتژيست ارشد گروه داعش و سخنگوي اين گروه بود كه گفته مي‌شود سال گذشته در حمله هوايي نيروهاي آمريكايي در خاك سوريه كشته شد. او در يكي از سخنراني‌هايش در سال 2014با شور و هيجان خاصي از نيروهاي وابسته به داعش در خاك اروپا خواست به مردم در كشورهاي اروپايي حمله كنند. العدناني خطاب به نيروهاي داعش گفت: «با سنگ به آنها حمله كنيد، با چاقو آنها را سلاخي كنيد يا با ماشين آنها را زير بگيريد.»

سخنان ابومحمد العدناني طي اين سال‌ها الهام‌بخش حملات بسياري در شهرهاي اروپايي بوده است. پيش از اسپانيا، شهرهاي مختلفي در انگليس، سوئد، آلمان و فرانسه هم شاهد اينگونه حمله‌ها بوده‌اند. افزايش اين حملات طي هفته‌هاي اخير به اقدامات تأميني در سطح خيابان‌هاي اروپا منجر شده است.

  • ايتاليا

حمله هفته گذشته در اسپانيا باعث شد تا مقام‌هاي امنيتي در ايتاليا بلافاصله در شهرهاي توريستي خود نيروهاي پليس را مستقر و موانع سيماني را در پياده‌‌راه‌ها نصب كنند. در ميلان تدابير شديد امنيتي در اطراف بناهاي تاريخي و در بازارچه‌هاي مورد توجه گردشگران اعمال شده است.

همچنين نيروهاي امنيتي بيشتري در استاديوم سن‌سيرو مستقر شده‌اند. 8‌ماه پيش، عامل حمله تروريستي شهر برلين آلمان در شهر ميلان هدف گلوله نيروهاي امنيتي قرار گرفت و كشته شد. در شهر فلورانس هم مسئولان شهري اعلام كردند كه طي روزهاي پيش‌رو موانع سيماني در ورود تمامي پياده‌راه‌ها نصب خواهد شد. در ايتاليا مردم تاكنون شاهد عمليات تروريستي مانند آنچه در كشورهاي ديگر اروپايي ازجمله بلژيك به وقوع پيوسته، نبوده‌اند.

  • انگليس

انگليس اما برخلاف ايتاليا، شاهد حملات متعدد تروريستي مانند آنچه در اسپانيا رخ داد، بوده است. 5‌ماه پيش مردي در نزديكي پل وست‌مينستر در لندن در يك حمله به مردم با استفاده از خودرو و چاقو 5نفر ازجمله يك پليس را كشت. 3‌ماه بعد نيز در حمله‌اي مشابه 8نفر ديگر در پايتخت انگليس كشته شدند. چند روز بعد در ولز اما فردي با راندن يك خودرو به ميان جمعيت مسلمانان، جان يك نفر را گرفت. مقام‌هاي امنيتي در انگليس از موانع متعدد براي حفظ جان عابران در خيابان‌ها و همچنين مسدود كردن پياده‌راه‌ها استفاده كرده‌اند. تعداد زيادي گلدان‌هاي بزرگ طي هفته‌هاي اخير در حاشيه پياده‌روها تعبيه شده‌اند تا مانع حملات تروريستي از نوع آنچه پيش از اين در اين كشور رخ داده بود، شوند.

  • آلمان

هفته گذشته جشن‌هاي خياباني در آلمان در جريان بود كه با تدابير بي‌سابقه امنيتي همراه شد. سال گذشته حمله يكي از اعضاي داعش با كاميون به بازارچه كريسمس در برلين 15كشته به جا گذاشت. مقام‌هاي امنيتي در آلمان براي جلوگيري از اينگونه حملات از موانع سيماني 3تني در ورودي‌هاي اصلي در خيابان‌هاي منتهي به بازارچه‌ها و پياده‌راه‌ها استفاده كرده‌اند. در اين كشور، شركت‌هاي امنيتي اقدام به ساخت موانع جديد و مكانيزه براي كنترل تردد در خيابان‌ها كرده‌اند. بازي‌هاي فوتبال و تردد در موزه‌ها و ديگر مراكز تجمع گردشگران نيز تحت‌تأثير فضاي امنيتي و حضور پرشمار نيروهاي پليس قرار گرفته است. رفت‌و‌آمد تمامي كاميون‌ها در مونيخ نيز با محدوديت‌هاي گسترده روبه‌رو شده است.

  • فرانسه

هيچ كشور ديگر اروپايي مانند فرانسه هدف حملات تروريستي نبوده است. 239نفر در بزرگ‌ترين حملات ترويستي سال‌هاي اخير در پاريس و شهر نيس در جنوب اين كشور كشته شده‌اند. اين حملات دو بار در سال 2015و يك‌بار در سال 2016فرانسه و كل اروپا را شوكه كرد. فرانسه طي اين مدت تحت تدابير امنيتي فوق‌‌العاده بوده است.

برج ايفل شاهد حضور بي‌سابقه نيروهاي امنيتي بوده است. مقام‌هاي شهري در بخش شمالي و جنوبي برج اقدام به ساخت ديوار كرده‌اند تا مانع حملات تروريستي با استفاده از خودرو شوند. حمله شهر نيس كه مرگ 86نفر را به‌دنبال داشت، باعث شد تا مسئولان اين شهر با صرف 20ميليون يورو اقدام به ساخت فنس‌ها در طول پياده‌روها در خيابان‌هاي پر‌تردد كنند.

کد خبر 380139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha