چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

موج جدید درگیری‌ها در عراق به‌ویژه عملیات برای آزادسازی شهر تلعفر در استان نینوا باعث شده تا تعداد آوارگان در داخل این کشور به ۳ میلیون نفر برسد.

عراق

مقام‌هاي عراقي مي‌گويند كه خود را آماده موج بيشتر افراد ‌آواره با ادامه نبردها براي پاكسازي آخرين مناطق تحت تصرف داعش مي‌كنند. جاسم الجاف، وزير آوارگان عراق با اعلام رسيدن رقم آوارگان داخل عراق به ۳ميليون نفر تأكيد كرده كه بيشتر از 2ميليون نفر از اين آواره‌ها متعلق به استان نينوا هستند.

تلعفر كه اكنون شاهد عمليات جديد نيروهاي عراقي براي بازپس‌گيري آن است، در استان نينوا قرار دارد. نيروهاي عراقي بيشتر از يك هفته است كه عمليات براي آزادي اين شهر كه يكي از آخرين پايگاه‌هاي داعش در عراق به‌حساب مي‌آيد را شروع كرده‌اند. پس از بازپس‌گيري موصل در همين استان كه پايتخت داعش در عراق ناميده مي‌شد، تلعفر در 55كيلومتري غرب اين شهر، يكي از آخرين مناطقي است كه داعش همچنان كنترل آن را در دست دارد.

موصل پس از ماه‌ها نبرد سخت آزاد شد اما درگيري‌هاي سنگين در استان نينوا آمار آوارگان را بسيار افزايش داده است. نيروهاي عراقي در ‌ماه ژوئيه توانستند پس از ۹‌ماه نبرد، شهر موصل، دومين شهر عراق را از نيروهاي حكومت اسلامي بازپس‌گيرند. تلعفر كه يك شهر اغلب شيعه‌نشين است از 3سال پيش در كنترل داعش بوده است.

اين شهر دقيقا بر سر راه مواصلاتي ميان موصل و سوريه واقع شده و براي برقراري ارتباط و پشتيباني نيروهاي داعش كه در سوريه مستقرند، اهميت استراتژيك دارد. از ژوئن سال2014 تاكنون 5ميليون نفر بر اثر حملات داعش در عراق آواره شده‌اند كه حدود 2ميليون و 100هزار نفر از آنها به محل سكونت اصلي خود بازگشته‌اند.  از جمعيت ۶۵ ميليوني پناهجويان و آوارگان جهان، حدود ۳ميليون نفر در اردوگاه‌هاي عراق زندگي مي‌كنند. علاوه بر اين اما تعداد زيادي از آوارگان به خارج از مرزهاي عراق پناه برده‌اند.

  • آمادگي براي افزايش آوارگان

 در صورت آزادي تلعفر رابطه نيروهاي داعش با شهر رقه قطع شده و اين گروه تروريستي توانايي تحركات خود در مرز سوريه و عراق را كاملا از دست خواهد داد. نيروهاي عراقي در تلاش براي ادامه پيشروي‌هاي خود در اين شهر هستند و تلاش مي‌كنند تا مناطق مختلف را به‌تدريج آزاد كنند. سازمان ملل متحد اعلام كرده پس از آغاز حمله گسترده نيروهاي عراقي با حمايت ائتلاف آمريكا به تلعفر، هزاران غيرنظامي در حال فرار از منطقه هستند. در هفته گذشته حدود ۹هزار نفر در مركز «هامان العليل» اسكان يافته‌اند و اين مركز خود را براي پذيرش نزديك به ۳۰هزار نفر آماده كرده است. حدود ۴۰هزار نفر غيرنظامي هنوز در اين شهر هستند.

  • آخرين پيشروي‌ها

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي مشترك پليس فدرال و حشدالشعبي در آخرين پيشروي‌هاي خود توانسته‌اند محله «الكفاح شمالي» را در تلعفر آزاد كنند. فرماندهي پليس عراق اعلام كرده كه نيروهاي ويژه و واكنش سريع عراق با كمك ده‌ها خودروي نظامي و زرهي به محله «الكفاح شمالي» در غرب تلعفر حمله كرده‌اند.

برخي رسانه‌هاي عراق با انتشار خبر آزادي كامل الكفاح شمالي از برافراشته شدن پرچم عراق در اين محله خبر داده‌اند. نيروهاي ارتش عراق نيمي از منطقه الجزيره در داخل تلعفر را آزاد كرده‌اند و در حال پيشروي مستمر به سوي محله‌هاي «النور» و «السراي» هستند. به گفته يكي از فرماندهان ارشد نيروهاي حشد الشعبي، قرار است نيروهاي تركماني نقش مهمي در حمله به مركز شهر تلعفر ايفا كنند. نيروهاي حشد الشعبي عراق روز گذشته در محله «الخضراء» در جنوب تلعفر پيشروي كردند. يحيي رسول الزبيدي، سخنگوي نظامي وزير دفاع عراق، اعلام كرد كه ارتش عراق، پيشروي سريعي را در نبرد بازپس‌گيري تلعفر داشته است.

کد خبر 380140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha